Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vervangde (/aanvullende) training voor fietsen

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 05 okt 2017 20:09

Dag allen,

Ik moet de fiets even een tijdje laten staan, maar ik wil toch wat doen om mijn conditie een beetje op pijl te houden.

Momenteel is het voor mij hardlopen + wat krachttraining;
Als ik het goed begrepen heb, is hetgeen je met hardlopen opbouwt, niet van nut op de fiets. Nu vraag ik mij af welke sporten wel helpen je fietsconditie op pijl te houden?
(zwemmen misschien?)
Laatst gewijzigd door RKN op 06 okt 2017 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 okt 2017 20:17

Hardlopen, zwemmen, roeien, core, skiën, langlaufen, skiken. Alles is goed zolang je maar sport.
What makes the boat go faster?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 06 okt 2017 08:58

Adam Hansen doet bijvoorbeeld ook veel aan hardlopen en xc-skiën. Dus dat een hardloopconditie niet bijdraagt aan fietsconditie lijkt niet helemaal te kloppen.

Zelf vind ik wandelen een simpel iets waar je mee kan voorkomen dat je conditie te snel inzakt, aangevuld met wat krachtwerk pak ik in het voorjaar altijd wat PBs op korte trajecten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2017 09:41

Probleem van hardlopen is dat je je spieren op een totaal andere manier belast, met schaatsen en bijvoorbeeld langlaufen komt de belasting meer in de richting van fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 06 okt 2017 10:09

Toen ik je titel zag dacht ik dat je met homeopathische trainingen aan de slag wilde, maar dat terzijde...

In principe is cardiovasculair gezien iedere duursport geschikt om je conditie bij te houden, alleen je 'fietsspieren' train je niet met alles. Misschien als je aangeeft wat de reden is dat je niet kunt fietsen, dat mensen nog gerichter kunnen adviseren? Ik kan weinig dingen bedenken waardoor je niet kunt fietsen, maar wel kunt hardlopen (wat veel belastender is voor je lichaam), misschien iets aan je armen/schouders? Dan is indoor-spinning mogelijk een optie?
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 06 okt 2017 11:12

erikkie39 schreef: 06 okt 2017 10:09
In principe is cardiovasculair gezien iedere duursport geschikt om je conditie bij te houden, alleen je 'fietsspieren' train je niet met alles. Misschien als je aangeeft wat de reden is dat je niet kunt fietsen, dat mensen nog gerichter kunnen adviseren? Ik kan weinig dingen bedenken waardoor je niet kunt fietsen, maar wel kunt hardlopen (wat veel belastender is voor je lichaam), misschien iets aan je armen/schouders? Dan is indoor-spinning mogelijk een optie?
Persoonlijk zijn mijn hardloop spieren zijn zo zwak dat het moeilijk is om serieus mijn cardio te onderhouden, hooguit de achteruitgang vertragen. Ik denk dat de meeste wielrenners hiermee te maken hebben.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2017 11:42

Risico van hardlopen door wielrenners is dat ze vaak een goede conditie hebben. Dus er flink in kunnen vliegen en dat ook wel direct een uurtje of langer vol houden. Alleen is je gestel, en de spieren die je dan belast, daar totaal niet op getraind. Dus ga je stuk. Als je hardlopen opbouwt, zeker met gedegen warming up en wat loopscholing, kan je daarna prima effectief je conditie bijhouden.
Zwemmen, schaatsen, langlaufen, zijn allemaal minder belastend, conditioneel zwaar (al zal met schaatsen een stukje techniek wel nodig zijn om je belasting te halen), dus sluiten beter aan bij wielrennen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 06 okt 2017 18:43

Bedankt voor de reacties!

[X]

Ik verwacht naar de kerst toe niet echt meer kilometers te kunnen maken, en ik zou het jammer vinden om straks in 2018 bijna weer van 0 af aan te moeten beginnen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat hardlopen conditioneel niets toevoegde voor fietsen, een misvatting dus.
Kwam net dit ook nog tegen, gekke is dat ik dit exacte stukje toch al wel eens eerder gelezen heb (grappig dat het dan toch verkeerd in de bovenkamer weggeschreven wordt...). Risico's van omschakelen van fietsen naar hardlopen ken ik, geeft voor mij gelukkig nooit echt problemen

(@erikkie39; titel maar even gewijzigd, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de indruk gewekt wordt dat dit forum een platform biedt voor hulp bij kwakzalverij ;) )
Laatst gewijzigd door RKN op 24 jan 2018 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 okt 2017 19:25

Fietsers die gaan hardlopen hebben een goede hart-longconditie. Dat staat hierboven al. Gecombineerd met een slecht ontwikkeld stel gewrichten en pezen die niet aan belasting gewend zijn, is dat een prima recept voor ongewenste blessures. Probeer eens lange wandelingen te maken. En als je echt wilt gaan hardlopen gebruik dan een rustig opbouwschema. Dat begint met 3x5 matige snelheid. Tegen de kerst kun je dan bijv. 5km hardlopen.
Nadeel van zwemmen is dat het een tijd duurt voor je je kracht en dus je energie kwijt kunt. In je eentje zwemmen zonder trainer is ook echt dodelijk saai.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 06 okt 2017 19:35

Het hardlopen is het probleem niet
(gaat me wel redelijk af ;) )

Ik vroeg me puur af of ik er met oog op fietsen iets aan heb
(en wat eventueel een alternatief zou zijn)

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 okt 2017 20:44

Ga dit maar eens een maandje doen... werkt zeer goed voor aanvulling op je gemis aan fietstraining.
https://darebee.com/programs/30-days-of-hiit.html

En niet te moeilijk doen over hardlopen, zolang je de belasting maar rustig opvoert ! Ook op een onverharde ondergrond lopen helpt goed ter voorkomen van blessures.
Leuk leesvoer over wielrennen/hardlopen combinatie: https://www.volkskrant.nl/archief/hardl ... ~a3593554/

Denk triathlon... waarom rijden goed getrainde triathleten +40km/u over 180km fietsen, terwijl ze veel relatief minder km's fietsen trainen dan een wielrenner ? Juist ! Variatie in de training !

Dus lekker die gympen aantrekken en rennen maar :-)

hayes

hayes 06 okt 2017 20:54

Is een crosstrainer dan geen goede cardio training?
Totaal niet belastend voor pezen en gewrichten.

Plaats reactie