Pagina 1 van 3

Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 14:15
door Vince!
Allen,

Ondertussen anderhalf jaar en een 7.000km verder op mijn Canyon Endurace.
De zit bevalt me goed en ook de rugpijn valt beter mee dan verwacht.
Destijds voor de Endurace gekozen ifv de comfortabele positie.
Onlangs alle spacers verwijderd (op ééntje van 3mm na) en zelfs langere tijd in de beugels rijden levert geen (rug)klachten op.
De standard stuurpen van 10cm heb ik ingeruild voor eentje van 11cm.
Wil ik nog iets dieper zitten, wat zijn de opties ?
- aflopende stuurpen ?
- laatste spacer alsnog verwijderen ?
- volg ik de stelregel : elleboog tegen zadelpunt en middelvinger op midden stuurpen, dan kom ik uit op een pen van 13cm.
- er bestaan stuurpennen in alle maten en hoeken, maar het wordt een dure aangelegenheid om met trial and error tot de juiste stuurpen te komen. Tips ?
- is de stelregel binnenbeenlengte x 0.885 een goed uitgangspunt om de afstand zadel - trapas te bepalen, in mijn geval moet het zadel 1cm omhoog -> sportievere zit.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 14:51
door tinoh
Wat is je doel van de diepere zit? Ben je op zoek naar de zit waar je wel rugpijn bij krijgt?
Je zegt dat de zit je goed bevalt, waarom zou je dat dan nog meer veranderen?

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 15:37
door daniel1975
tinoh schreef: 27 sep 2017 14:51 Ben je op zoek naar de zit waar je wel rugpijn bij krijgt?
:lol: :lol: :lol:

- Die 3 mm spacer kan er nog onderuit
- Stelregels moet je heel snel vergeten: die zijn voor de gemiddelde mens, maar wie is precies gemiddeld?

Zadelhoogte is gewoon trial and error; paar mm omhoog en kijken of dat nog steeds fijn fietst.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 16:02
door Vince!
tinoh schreef: 27 sep 2017 14:51 Wat is je doel van de diepere zit?
Met dezelfde inspanning sneller rijden.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 16:48
door tinoh
Vince! schreef: 27 sep 2017 16:02
tinoh schreef: 27 sep 2017 14:51 Wat is je doel van de diepere zit?
Met dezelfde inspanning sneller rijden.
Dan zou ik inderdaad zoals Daniel zegt eens beginnen met het in fases omhoog zetten van het zadel. Kan zijn dat je door een betere "beenhoek" al een hoger wattage kunt trappen.
Verder zou je eens op marktplaats kunnen kijken naar een stuurpen van 12 cm. Bevalt die niet zet je hem weer op marktplaats. Een stuurpen met een grotere hoek nemen zou ik persoonlijk niet doen, erg lelijk.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 21:07
door nijkie
Sneller rijden door een meer aero houding wil je,voor hoeveel kilometer 20-30-40 en als er meer wind staat ga je jezelf voor de gek houden of ga je dan nog hardere trappen om toch de snelheid te halen die je voor ogen hebt!ik zou meer gaan fietsen dan gaat vanzelf je snelheid omhoog want 7.000 en 1,5 jaar is niet zo veel.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 27 sep 2017 22:10
door Ernie C.
Die 0,885 mag je toch wel een beetje als een veilige ondergrens beschouwen, alhoewel er altijd uitzonderingen blijven. Er zijn een aantal geloofsgemeenschappen binnen de bikefitterskerk die nog wel een stuk hoger gaan. Zelf vind ik het niet nodig om mijn zadel hoger te gaan zetten, al was het maar omdat er dan helemaal geen geschikt frame meer te vinden is.
Die cm omhoog zou imho moeten kunnen. Kijk eerst eens aan hoe dat bevalt. Ga niet teveel in 1x veranderen en documenteer goed hoe je fiets nu is afgesteld want als je anders klachten krijgt weet je niet hoe je terug moet naar "die goeie ouwe afstelling".

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 28 sep 2017 06:39
door daniel1975
Overigens ook de voor/achter stand van je zadel niet vergeten. Als die niet optimaal is fiets je ook nier lekker.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 28 sep 2017 07:18
door bve
nijkie schreef: 27 sep 2017 21:07 Sneller rijden door een meer aero houding wil je,voor hoeveel kilometer 20-30-40 en als er meer wind staat ga je jezelf voor de gek houden of ga je dan nog hardere trappen om toch de snelheid te halen die je voor ogen hebt!ik zou meer gaan fietsen dan gaat vanzelf je snelheid omhoog want 7.000 en 1,5 jaar is niet zo veel.
Wat is je punt? Ik snap er niks van, jezelf voor de gek houden met wind?

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 28 sep 2017 07:46
door nijkie
bve schreef: 28 sep 2017 07:18
nijkie schreef: 27 sep 2017 21:07 Sneller rijden door een meer aero houding wil je,voor hoeveel kilometer 20-30-40 en als er meer wind staat ga je jezelf voor de gek houden of ga je dan nog hardere trappen om toch de snelheid te halen die je voor ogen hebt!ik zou meer gaan fietsen dan gaat vanzelf je snelheid omhoog want 7.000 en 1,5 jaar is niet zo veel.
Wat is je punt? Ik snap er niks van, jezelf voor de gek houden met wind?
Om de snelheid te halen met dezelfde inspanning.ik maak er geen . van beste man😉

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 28 sep 2017 08:01
door erikkie39
nijkie schreef: 28 sep 2017 07:46
bve schreef: 28 sep 2017 07:18
nijkie schreef: 27 sep 2017 21:07 Sneller rijden door een meer aero houding wil je,voor hoeveel kilometer 20-30-40 en als er meer wind staat ga je jezelf voor de gek houden of ga je dan nog hardere trappen om toch de snelheid te halen die je voor ogen hebt!ik zou meer gaan fietsen dan gaat vanzelf je snelheid omhoog want 7.000 en 1,5 jaar is niet zo veel.
Wat is je punt? Ik snap er niks van, jezelf voor de gek houden met wind?
Om de snelheid te halen met dezelfde inspanning.ik maak er geen . van beste man😉
Misschien als je wel iets vaker een . zou gebruiken, dan zou je schrijfsel al iets begrijpelijker zijn...

Hoe lager je zit, hoe minder luchtweerstand, dus hoe hoger de snelheid bij gelijke omstandigheden en inspanning.

Re: Toch een sportievere/diepere zit ?

Geplaatst: 28 sep 2017 08:32
door japiecarbon
Qua luchtweerstand klopt dat. Maar niet iedereen fietst sneller met een diepe zit. Dieper is echt niet altijd beter.

Je kan bijvoorbeeld ook een stuur nemen met een grote drop. Bovenop lekker relaxed. En als je gaat knallen diep onderin de beugels.