Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

De ideale commuter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 mar 2018 09:01

Zo'n alpenchallenge is zeker fraai, maar ook stevig aan de prijs. Het gemis van verlichting vind ik wel een minpunt. Dan zou ik zelf iets met een flinke centrale accu moeten gaan klussen. Of bestaan er standaard oplossingen voor zoiets? (ik heb weinig zin in losse oplaadbare lampjes. Die ga ik vergeten of vergeten op te laden.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 mar 2018 11:00

Ik heb er een oplaadbare lamp van Lezyne opzitten en achter aan de zadelpen een blackburn lampje van een paar euro.
Je kan ook achter onder het Fizik Zadel zo'n lampje van Fizik schuiven, daar zit een fizik naamplaatje wat je kan verwijderen om er een tasje of lampje in te schuiven, van Fizik uiteraard.
Of de verlichting van Sparse, verkrijgbaar bij Lightville in Belgie.
Ik heb de Alpenchallenge 01 met 11 sp Alfine naaf en die marginale spatbordjes.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 22 mar 2018 11:31

https://www.12gobiking.nl/cube-hyde-race-2017
Setje spatborden, achterwiel zonder versnellingsnaaf (als dat mogelijk is), bagagedrager. Afhankelijk van het achterwiel nog net onder de 12kg mogelijk?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 mar 2018 18:07

dit is mijn woon-werk fiets:
Afbeelding
Een trek fx 7.5. Hier afgebeeld met extra ligstuur.

Waarom ik dit een ideale snelle woonwerk fiets vind:
- relatief laag gewicht (kaal 9,5 kg)
- stuur net ietsie lager dan zadel
- good old-fashioned v-brakes. Goedkoop, makkelijk te onderhouden en remt super
- starre voorvork (geen vering dus)
- snelle 32 mm bandkes
- nokjes om een drager en spatborden te monteren

kruissnelheid is ongeveer 25 kmh en dat is dan laag in D1
Live fast; die young. mijn blog

mimoza
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 06 nov 2018 23:16

ff wat ouds ophalen.

ikzelf ben ook naar een 'snelle' commuter fiets aan het kijken.

Kwam deze twee tegen:

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/road/ ... lack-2019/

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/road/ ... lack-2019/

mss iets om mee te nemen...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 nov 2018 16:46

Nog steeds deze: https://www.12gobiking.nl/cube-travel-s ... gL1t_D_BwE
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 nov 2018 20:51

Uiteindelijk heb ik een focus planet street gekocht. Bevalt prima. Minpuntje is de aandrijving. Een riemaandrijving is op zich ideaal voor een commuter, maar wat ik niet wist is dat deze in meerdere kwaliteiten geleverd worden. Origineel had de fiets een gates CDN aandrijving, maar daarvan trapte ik vorige week het achtertandwiel, dat van plastic bleek te zijn, dwars door midden. Blijkt deze versie niet geschikt te zijn voor sportief fietsen...

De hele aandrijving (tandwielen en riem) laat ik nu vervangen voor gates CDX, waar je wel kracht op schijnt te kunnen zetten. Ondanks coulance van de FM best een dure grap. Iets om in de gaten te houden als je voor een riemaandrijving gaat.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 08 nov 2018 22:28

Toevallig zat ik laatst te denken om mijn eigen singlespeed bastard om te bouwen naar riemaandrijving. Hoewel ongeveer even duur als de volledige fiets + andere wielen die ik er toen op gezet had, leek het wel een interessante optie.

(On a related note: Weet iemand waar je die onderdelen uberhaupt kan halen? Tot nog toe alleen bij Hollandbikeshop gevonden en daar staat niet echt een weelde van informatie bij)

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 nov 2018 23:14

Met het oog op minimaal onderhoud zou je eigenlijk over moeten op riem-aandrijving. Ik rijd daar overigens zelf niet mee, maar een collega van mij wel.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 nov 2018 07:47

@Marxten: die riem kan niet doormidden hè? Dus dan moet je frame (liggende of staande achtervork) door midden kunnen. Is vast te klussen, maar niet heel eenvoudig.

Onderdelen kwam ik onlangs tegen op bike-components.de.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 09 nov 2018 08:41

OK, toch eens daar binnenduiken.

Mijn fiets heeft een ietwat raar systeem voor de chainstays, waardoor ik ook kettingen nooit doormidden hoef te halen. Daarnaast een eccentric bottom bracket dus opspannen ook geen probleem. Rare Franse fratsen.

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 11 nov 2018 20:03

Even terug naar kant-en-klare exemplaren. Ooit ben ik zelf een soortgelijk topic opgestart en mede op advies daarin het volgende aangeschaft: https://www.bike-components.de/de/Vortr ... ad-p57225/.

Naafdynamo, rienaandrijving, mogelijkheid tot fietstassen, 11 speed Alfine naaf (die 11 heb je niet nodig, maar de spreiding is wel heel fijn), redelijk sportieve houding als je stuurpen omdraait, redelijk licht en spatborden die hun werk ook echt goed doen. Ik kan echt weinig verzinnen dat er niet aan bevalt, al hadden die schijfremmen van mij niet gehoeven (maar last heb ik er ook niet van). Wel ben ik hem van de zomer een paar weken kwijt geweest omdat vanuit garantie het Continental CDS belt systeem vervangen werd door Gates CDX.

Vortrieb is trouwens een eigen merk van Bikecomponents.de. Je kan merken dat erover nagedacht is en dat de designers/samenstellers wisten waar ze mee bezig waren toen ze het ding op papier aan het zetten waren.

Plaats reactie