Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Klassiek racestuur Colnago Dream en adapter/ headset

ROForum
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:24

ROForum 18 aug 2017 22:48

Beste Forumleden,

Onlangs ben ik in bezit gekomen van een Colnago Dream fiets met een aantal bij elkaar geraapte onderdelen erop.

Helemaal gestript en uiteindelijk gaat hij naar iemand die een voorliefde heeft voor niet al te aandachtsvragende frames en de kleurcombi zwart met rood, opgebouwd met Dura Ace 7800 serie.
Over de Colnago details maar niet te spreken.

De headset had 2 verschillende lagers, onder naald en boven kogels in ring.
Liep niet lekker meer. Er zit nu een nieuwe headset in het het loopt prima soepel.

Ging mij het volgende afvragen. In ieder geval voordat ik hem in bezit kreeg, zat de adapter er al in om ahead stuurpennen te gebruiken.

De stuurpen zit wel boven de draad van de vork, maar er zit geen ring meer op.
De complete stuurafstelling (zowel verticale speling als monteren stuurpen) is nu dus afhankelijk van de adapter met starnut die erin zit.

Normaal gesproken heb je bij een oude stuurpen natuurlijk de verticale speling die je opvangt en afstelt met de draad in de vork en zit het stuur voor zijdelingse speling in de oude vork.

Bij nieuwe voorvorken heb je natuurlijk de starnut die direct in de stuurpen zit voor de zijdelingse speling en voor de horizontale speling de stuurpen weer.

Nu heb ik dus voor beide spelingen, 1 adapter met starnut bout. Mocht er iets fout gaan intern in de oude stuurpen met de adapter, kan in theorie de hele vork eruit komen. (terwijl die normaal of met stuurpen vastzet bij moderne vorken of met draad bij oude vorken)

Aan de andere kant, als er iets fout gaat bij klassieke montage of moderne montage, ben je ook stuurloos als je stuurpen alle kanten op kan. Alleen kan je vork er in theorie dan weer niet uitvallen.

Eigenlijk is dus de vraag, is de adapter geschikt om ook verticale speling op de vangen of doe ik er verstandig aan nog de draad vast te zetten voor de verticale speling. Dan heb je hetzelfde principe als de oude voorvorken met draad.

Bijgevoegd nog wat foto's


Overigens ben ik bekend met alle verhalen en onderwerpen hierover en dat een nieuwe voorvork of origineel stuur beter zou zijn, etc. Echter de wens is de huidige bijpassende voorvork te houden met mogelijkheden tot ahead stuurpen.

Overigens ben ik nog wel opzoek naar een aantal 1 inch spacers. Heeft iemand daar de beschikking over of een link voor?

Met dank alvast voor de antwoorden en info.
Bijlagen
WhatsApp Image 2017-08-18 at 21.59.07.jpeg
WhatsApp Image 2017-08-18 at 21.59.04.jpeg
WhatsApp Image 2017-08-18 at 21.58.57.jpeg
WhatsApp Image 2017-08-18 at 21.58.56.jpeg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 aug 2017 23:02

Het is de bedoeling dat je het gehele balhoofdstel monteertn inclusief tussenring en bovenste moer. Je stelt dit geheel af zodat het soepel draait zonder speling.

Daarin gaat dan de adapter die je vastdraait zoals een ouderwetse quill stuurpen. De stuurpen komt uiterraard op de adapter zodat de adapter + stuurpen eenzelfde geheel vormen als een ouderwetse stuurpen. De hoogte regel je met de adapter. Spacers zijn in theorie niet nodig maar zonder ziet er niet uit. Voor de sier plaats je dus nog wat (slankere!) spacers tussen de bovenste moer en de stuurpen indien nodig. De starnut heb je alleen nodig om er een afdekkapje op te kunnen schroeven maar bij veel adapters zit een kunststof dop die je er in kun drukken.

Een wat slankere stuurpen zou ook wel mooier zijn trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

ROForum
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:24

ROForum 20 aug 2017 13:19

Dank voor je reactie.

Echter heeft het zo gezeten. Het balhoofd heeft geen draad mogelijkheid. Dat is dus juist wat ik me afvroeg.

In principe is het natuurlijk hetzelfde, Het enige wat je doet is de hoogte afstellen met de starnut en vervolgens klem je de stuurpen weer.

Is het trouwens mogelijk een moer te zetten op dit balhoofd?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 aug 2017 22:22

Eigenlijk zou er een ander balhoofd geschikt voor draad in gezet moeten worden. In principe moet het zo ook werken maar het is niet hoe het hoort. In principe moet het stevig genoeg zijn. Ik rijd ook al een tijdje met een adapter + ahead stuurpen.

1 inch spacers kun je overal bestellen maar ik zou gewoon even een fietsenmaker binnenlopen. Die hebben ze liggen. Of je nu 3 euro betaald bij de fietsenmaker of 2 euro bij een webshop + de verzendkosten maakt nogal wat uit.
Campagnolo Ultra Dork

ROForum
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:24

ROForum 25 aug 2017 03:05

Sorry voor mijn late reactie, hectische week.

Dan laat ik het gewoon zo. Blijft een oerdegelijk systeem verder, dus heb er best vertrouwen in.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 25 aug 2017 10:20

You're doing it wrogn.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie