Pagina 1 van 2
Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 13:56
door mao
Vraag
Waarom kan een renner als Sagan , Boonen geen tijdrit winnen?
Cancellara kan dan wel weer een klassieker winnen...
Wat zijn de fysiologische karakteristieken / verschillen ?
Van de Ende kan snoei hard fietsen maar voorin bij een klassieker......
Van Avermaet altijd voorin ..... maar bij een tijdrit......
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 16:26
door EmPeHa
Het hoekige postuur van Sagan zal niet meehelpen. Echter, ik denk dat het vooral een kwestie is dat je de nodige tijd in het tijdrijden moet stoppen. Zowel windtunnel om positie te bepalen als ook uren te maken op de TT-fiets. Behalve Cancellara heb je bijvoorbeeld ook nog Terpstra en Boom. Aan de andere kant wil ik Dumoulin graag in de klassiekers zien.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 17:33
door Keezx
Tijdrijden is aeroob vermogen versus luchtweerstand (houding en postuur) (+gewicht op geaccidenteerd terrein)
Klassiekers rijden/winnen is aeroob vermogen+ anaeroob vermogen+ gewicht+ sprintsnelheid+ koersslimheid.
Het verschil tussen een pur sang tijdrijder en een typische klassiekerrenner is dus dat de klassiekerrenner doorgaans beschikt over veel anaeroob vermogen plus sprintsnelheid en de tijdrijder hoeft dat niet te hebben.
Waarom Jos van Emden dan geen potten breekt in een bergtijdrit en Tom D wel is me ook niet duidelijk, tenzij Jos veel zwaarder is dan ik denk.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 19:03
door EmPeHa
Goed punt Kees.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 19:48
door robbebopper
Volgens Wikipedia is Jos van Emden 74 kilogram. Tom Dumoulin is volgens dezelfde site sinds dit jaar 69 kilo.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jos_van_Emden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Dumoulin
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 21:29
door mao
Toni Martin komt ook geen berg op... en naar mijn beste weten ook geen winnaar van een klassieker.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 22:14
door mao
Ps
Aërobe heb je dus bij tijdrijden nodig, het verbeteren van je aërobe drempel doe je met rustige 60 a 80% van je maximale hartslag te trainen... Verwarend voor me.
Is het niet juist anders om?
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 22:22
door xml
mao schreef: ↑13 aug 2017 21:29
Toni Martin komt ook geen berg op... en naar mijn beste weten ook geen winnaar van een klassieker.
maar ging wel lekker mee in de aanval vandaag in de laatste etappe van de BinckBankTour.

ook niet te vergeten, zijn heldhaftige etappewinst in de Tour de France van 2014. daar zaten ook enkele mooie beklimmingen in die hij enkel met De Marchi heeft beklommen en ook deels alleen. dus om te zeggen dat die man geen berg op kan komen.

Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 22:35
door Keezx
mao schreef: ↑13 aug 2017 22:14
Ps
Aërobe heb je dus bij tijdrijden nodig, het verbeteren van je aërobe drempel doe je met rustige 60 a 80% van je maximale hartslag te trainen... Verwarrend voor me.
Is het niet juist anders om?
Nu verwar je aerobe drempel met het omslagpunt (=anaerobe drempel)
De aerobe drempel wordt gedefinieerd als het optreden van 2 millimol melkzuur per liter.
De anaerobe drempel of omslagpunt wordt gedefinieerd als het optreden van 4 millimol/liter, iets wat de mens langdurig verdraagt zonder snel te verzuren.
De laatste waarde markeert eigenlijk het maximaal duurvermogen (dus voor tijdrijden zeer relevant)
De eerste is een trainingsparameter en geen eigenschap van een atleet, de energie wordt hoofdzakelijk door vetten geleverd en dat trainen is vooral voor langeduursporten relevant.
Duidelijker zo?
Er hangt natuurlijk veel meer aan, maar je moet met iets beginnen en anderen vullen dat dan wel aan...
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 22:41
door Keezx
mao schreef: ↑13 aug 2017 21:29
Toni Martin komt ook geen berg op... en naar mijn beste weten ook geen winnaar van een klassieker.
Der Toni is natuurlijk een typische tijdrijder , hoog duurvermogen versus een redelijk aerodynamische houding.
Om snel een berg op te rijden wat aan de zware kant, maar geen berg op is niet terecht, hij is geen topklimmer, maar minimaal een redelijke klimmer en heeft ook bergetappes in de tour gewonnen.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 22:57
door bve
Het mentale aspect speelt ook mee, Tony Martin is een winnaar, een 27ste plek in de etappe naar Alpe d'Huez zegt hem niks dus komt hij in de bus binnen. Maar als zn kopman het geel heeft is hij wel in staat om het peloton bergop te decimeren.
Re: Het verschil
Geplaatst: 13 aug 2017 23:10
door Keezx
Dat zijn ploegorders en heeft met het mentale aspect niks te maken IMO.