Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 20 jul 2021 09:40

Het is toch anders gelopen :). Niet helemaal t eerste wiel maar na 2 oefenwielen met oude naaf, veel spaken en goedkope velg nu gewaagd aan een 'echte' set.

Het doel is, naast de lol van bouwen, een 2e wielset te maken voor mijn gravelbike die ik evt ook als glad-weer wielset kan gebruiken op mijn andere fiets.

Omdat ik het budget beperkt wilde houden heb ik gekozen voor een ZTTO naaf:
De M2 hub heeft 28 spaken voor en achter en is met een simpele converter geschikt voor 12mm as voor en achter. Dit is min of meer een kloon van een 6-bolt DT naaf met het oude ratchet systeem en standaard wordt deze geleverd met 54-tands systeem. Probleemloos en gratis werd deze geleverd met 36-tands systeem (iets robuuster, met de 54-tands waren wat problemen, nu opgelost maar ik heb liever deze opstelling).

Daarbij Pillar Aero X-tra 1420 spaken (via Ali/CSC) met sapim messing nippels (bike24) en de velgen zijn van farsports (wheelsfar). Omdat ik ook een farsports wielset bestelde kon ik de velgen voor een goede prijs mee laten verzenden. Deze zijn 26mm intern, 32mm extern en 26mm hoog.

Grootste uitdaging was het meten/berekenen van de spaaklengtes omdat de naaf-afmetingen niet 100% duidelijk te vinden waren (heb t mezelf gelijk moeilijk gemaakt :? ), ZTTO is wel behulpzaam overigens en berekent de lengte's voor je als je de ERD doorgeeft.

Uiteindelijk heb ik met behulp van het boek van Musson de naven zelf nagemeten (en zijn tip van eerst velg bestellen, ERD nameten en dan pas de rest bestellen ook gevolgd).

Het spaken en bouwen was uiteindelijk goed te doen, het moeilijkste vond ik vanaf het begin de dish helemaal goed te houden bij het eerste wiel. Bij het tweede wiel heb ik dat meer in de gaten gehouden en ging dat (veel) beter.

Heb mijn best gedaan zo'n gelijkmatig mogelijke spanning te verkrijgen en dat is volgens mij goed gelukt. For what it's worth alle spaken per kant binnen 1 waarde verschil op de park-tool spanningsmeter. Disc zijde voor en drive zijde achter >> dan de non-disc zijde voor en non-drive zijde.

Banden zijn 32mm GP5000, die zijn ~34mm op deze velg en kan ik dan rijden op 4 bar ongeveer @ 92kg compleet gewicht.
Kosten: naafset 85.-, Spaken 60.-, nippels 10.-, velgen 300.- =455.-

Ik ben blij met het resultaat! Nu snel rondje rijden :D
Bijlagen
20210719_225138.jpg

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 dec 2021 10:33

ik ben nu naar een dt velg aan het kijken waarbij de phr washer en dt SQUORX nippel bij geleverd zitten.
ik maak op het moment gebruik van een spokey nippelsleutel, kan ik deze ook op de squorx gebruiken, dus bovenop de velg. Ik ben bekend ermee dat aan de onderzijde natuurlijk een speciale squorx sleutel nodig is. maar wil ook evt de mogelijkheid houden om na montage van de banden ook van bovenop te kunnen bijrichten.

gaat dat gewoon met een ordinaire nipplesleutel? of is hier ook speciale tool voor nodig?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 dec 2021 10:57

Voor de DT-nippels heb je ook de DT-nippelspanner nodig, die pakken de nippel over een groter oppervlak dan de Spokey (die ik alleen onderweg en op vakantie mee heb om dan te gebruiken)
Niet zijken maar reiden !

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 dec 2021 11:14

maar is die nodig? uit jou verhaal maak ik op dat het met een spokey ook kan?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 dec 2021 11:26

Ik haal altijd band en velglint eraf om een wiel te richten. Nippels beschadigen nagenoeg altijd door gebruik van een nippelspanner vanaf de naafkant ( Spokey is de minst slechte).
Niet zijken maar reiden !

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 dec 2021 11:33

ok, thanks

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 09:18

Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?

Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 09:39

Ga je alu nippels gebruiken?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 10:51

Nope, voor een winterfiets blijkt dat toch niet zo tof te zijn (dit jaar niet zo'n probleem omdat er nauwelijks zout op de weg is gegooid)

Gewoon zwarte messing nippels.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 11:05

Dan hoef je geen washers te gebruiken in principe. Met alu nippels en carbon velgen voorkomt een washer enigszins wat corrosie, maar met messing zijn ze niet nodig (met de LB velgen).
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 11:33

Dan gebruik ik ze niet. Bedankt.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mar 2022 12:14

Hebben de washers niet een functie om de krachten wat beter te verdelen richting de velg? Dan zou je namelijk minder snel last krijgen van een scheurtje in de velg.

Plaats reactie