Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 dec 2022 13:50

Dank. Ik ben een andere weg ingeslagen (m.a.w. wielen uit het rek kopen). Breed, relatief licht, mooi en met levenlange garantie zelfs op schade door normaal gebruik lijken een mooie combi te zijn. Prijs praten we dan maar niet meer over :?

Maar ik ben er al achter gekomen dat je ook de offset bij de afstand van de flens tot het midden kunt verwerken om zo tot het gewenste resultaat te komen. Bij een voorwiel zit het brede deel van de velg dus aan de remzijde. Dan is het simpel de offset daarbij optellen en natuurlijk aan de andere kant er vanaf trekken.
Ride bikes, not tanks!

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 20 dec 2022 20:25

Even checken met de ervaringsdeskundigen van het forum.
Inmiddels een stuk of 15 wielensets gemaakt, en dit nog nooit meegemaakt.
Ook al eerder met alu nippels, dat ging prima.

Ik bouw momenteel een setje gravel wielen op.
DT Swiss G540 velgen, Sapim D-light spaken met Sapim alu 12 mm nippels.

Inmiddels heb ik een tweetal brekende nippels gehad. De nippel breekt precies op de overgang van waar de spanner pakt naar de kop toe(horizontaal dus, in het normaalvlak van de spaak). Spaak blijft nog zitten op de spaakkop. Ik snap niet waarom, want:
- Spanning was ca 1100 N
- Ik gebruik altijd wat olie om tussen de nippels en de velg te doen, om de wrijving te verminderen.
- spaaklengte komt netjes uit

Set is nu wel klaar, maar maak mijzelf toch wat zorgen om de andere nippels.
Wat denken jullie/zouden jullie doen? Toch maar vervangen voor messing?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 dec 2022 21:25

Ik gebruik de laatste jaren alleen maar alunippels met een zeskant kop.
Dat zuigt wel als je de wielen tubeless hebt en iets moet stellen.
Gaat de spaak tot het vlak van een schroevedraaier?

Heb het alleen gehad als de spaak iets te kort was of de spaakgaten niet goed gericht waren en daardoor een knik ontstond.
Niet zijken maar reiden !

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 20 dec 2022 21:34

Yes, spaaklengte is lang genoeg. Ik verdenk toch de wrijving tussen nippel en velg..

Zie de bijlage trouwens voor een foto!
Bijlagen
Screenshot_20221220-213505.png

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 dec 2022 22:30

Dat komt omdat de kracht op die plek te groot wordt. Voor die ene nippel dan. Hoeveel kgf spanning er op zit zegt niet altijd alles over de wrijving tussen nippel en velg. Heb het vaker met alu nippels gehad maar nooit met messing. De ene wielset is de andere niet en de ene nippel is de andere ook niet. Soms breken die krengen gewoon.
Ik zou zeggen dat het aan de batch nippels ligt.
Zijn dat nippels die alleen van buiten aan te draaien zijn of kun je ook vanuit de binnenkant van de velg aan de slag met een t sleutel?

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 21 dec 2022 06:03

Dank voor de reacties!
Nippels zijn alleen aan de buitenkant aan te draaien.

Goede tip om de volgende keer ook van binnen te kiezen!

Wat zouden jullie doen met de wielen? Toch alle nippels vervangen voor messing? Of het zo laten? Het wiel zit netjes in elkaar, daarom twijfel ik een beetje.

Edit: spaken lopen ook netjes recht uit de velg

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 dec 2022 08:31

Alle nippels vervangen (en uit een ander doosje).
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 21 dec 2022 12:18

Deze ringetjes gebruiken onder de nippel, zie:

https://www.vlechtservice.nl/webshop/sp ... ellen-14g/

En voor de zekerheid ook nog wat vet tussen dit ringetje en de nippel.

Naar mijn ervaring werken de DT Swiss squorx en Sapim square alu nippels het beste, onder meer omdat je de nippel dan ook van boven kunt stellen.

De 'fout' kan ook zijn dat het te lang heeft geduurd voordat het wiel goed was. Dat de nippel dus te vaak gesteld is. In combinatie met die wrijving breekt ie dan natuurlijk op den duur.

Groet,

Hans
dt_swiss schreef: 20 dec 2022 20:25 Even checken met de ervaringsdeskundigen van het forum.
Inmiddels een stuk of 15 wielensets gemaakt, en dit nog nooit meegemaakt.
Ook al eerder met alu nippels, dat ging prima.

Ik bouw momenteel een setje gravel wielen op.
DT Swiss G540 velgen, Sapim D-light spaken met Sapim alu 12 mm nippels.

Inmiddels heb ik een tweetal brekende nippels gehad. De nippel breekt precies op de overgang van waar de spanner pakt naar de kop toe(horizontaal dus, in het normaalvlak van de spaak). Spaak blijft nog zitten op de spaakkop. Ik snap niet waarom, want:
- Spanning was ca 1100 N
- Ik gebruik altijd wat olie om tussen de nippels en de velg te doen, om de wrijving te verminderen.
- spaaklengte komt netjes uit

Set is nu wel klaar, maar maak mijzelf toch wat zorgen om de andere nippels.
Wat denken jullie/zouden jullie doen? Toch maar vervangen voor messing?

Cold_
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jun 2017 19:34

Cold_ 02 jan 2023 11:15

1. Zijn onderstaande waardes een juiste richtwaarde voor de spaakspanning van aluminium velgen (28 spaken) met schijfremmen voor gravelgebruik ?

Voorwiel : 75 - 90 kg

Achterwiel DS (tandwielzijde) : 80 - 100 kg
Achterwiel NDS : 40 - 60 kg

2. wat is de juiste praktische werkwijze / volgorde om een wiel te richten ? Eerst de zijdelingse slag ? Hoogteslag ? Spaakspanning gelijk verdelen?

Dank u wel

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 10 jan 2023 06:33

Wat betreft 1: ik zou zelf eerder richting de max van de velg gaan aan de DS. Vaak is dat iets van 1200N bij alu velgen dacht ik. Zo zorg je ook voor een hogere spanning aan de NDS. Die volgt trouwens gewoon uit de geometrie van de onderdelen en de spanning aan de DS

Wat betreft 2:
Bij goed secuur werken kan je een hoogte slag vrijwel volledig voorkomen.
Werk van grof naar fijn. Ik begin altijd met ervoor zorgen dat de velg gecentreerd zit. Hierna in stapjes spaakspanning verhogen, richten, centreren indien nodig en het cirkeltje nogmaals doen. Uiteraard wel steeds de spanning meten en de uitschieters corrigeren!

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 20 mar 2023 10:34

Okay mensen, ik heb nog een wellicht domme vraag. Gaat niet over een racefiets wiel, maar om een MTB wiel.

Ik ga een setje voor de MTB spaken en wil graag Deore XT naven gebruiken.
Ik heb 12*142 nodig. Maar, nu zijn deze echter volgende de E-Thru standaard van Shimano. Is dit nog iets speciaals waar ik rekening mee moet houden? Ik verwacht van niet, maar toch even checken
Kom er via google niet echt uit...

Alvast dank!

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 21 mar 2023 09:33

Gebruiken jullie washers voor de dt rr511 velgen i.c.m. messing nippels?

Plaats reactie