Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 okt 2020 12:42

Even een vraagje voor de DT Swiss kenners. Iedereen zegt altijd: zelf ERD opmeten en niet uitgaan van de fabrieksopgave(n).

Wat nu als ik alles van DT koop en daarbij ook hun calculator gebruik? Daar kan ik wel op bouwen toch? Al helemaal omdat ik in die calculator de juiste producten kan selecteren en dat zo er dus geen verwarring kan ontstaan over maten van de naaf etc.

Het is alweer een tijd geleden dat ik wielen heb gespaakt (voor de MTB, al iets van 7 setjes gemaakt). Ik heb ook al het juiste werktuig thuis. En nu dat ik een racefiets met schijfremmen heb wil ik ook eens een setje voor de racefiets maken. Of in ieder geval nu alvast een laag voorwiel (voor de winter - wind).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 okt 2020 13:03

Ja.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je velgen koopt waarbij PHR washers meegeleverd worden, je deze ook moet gebruiken. De opgegeven ERD voor een dergelijke veld is gerekend inclusief washers.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 okt 2020 13:11

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik ging er ook wel vanuit moet ik zeggen. En die washers worden meegeleverd bij de velg dus goed om te weten dat dat is meegerekend.
Ride bikes, not tanks!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 13:32

Philippos schreef: 05 okt 2020 13:03 Ja.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je velgen koopt waarbij PHR washers meegeleverd worden, je deze ook moet gebruiken. De opgegeven ERD voor een dergelijke veld is gerekend inclusief washers.
Goed, om te weten, dat ze meegeleverd worden. Dacht altijd dat je ze los moest bijbestellen.
Is bv de gr531 waar phr bij staat, ook zo? Het weerhield me om deze te bestellen. En koos van de g540 daarom

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 okt 2020 13:55

Bij Bike24 kun je zien wat er meegeleverd wordt. Bij de GR531 krijg je ze inderdaad ook bij. Je krijgt (durf niet te zeggen altijd maar het zal niet veel schelen) ook alu squorx zilveren nippels bij de velgen waar washers bij zitten.
Ik gebruik deze echter nooit omdat ik altijd messing prefereer boven alu. En dat is het geld ook niet.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 14:14

Philippos schreef: 05 okt 2020 13:55 Bij Bike24 kun je zien wat er meegeleverd wordt. Bij de GR531 krijg je ze inderdaad ook bij. Je krijgt (durf niet te zeggen altijd maar het zal niet veel schelen) ook alu squorx zilveren nippels bij de velgen waar washers bij zitten.
Ik gebruik deze echter nooit omdat ik altijd messing prefereer boven alu. En dat is het geld ook niet.
Ja, ik zie het er nu wel bij staan.
Ik heb april daar de spullen besteld, spaken/nippels en de velgen. Naven had ik nog.
Toen stond het er niet bij, en duurde vragen stellen zolang door Corona, dat ik uiteindelijk de G540 heb besteld. Waarvan ik wist dat die niet met phr hoefde.
Goed om te weten dat het er nu expliciet bij staat. Wil nu een setje met die velgen gaan spaken

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 okt 2020 14:48

Bij Bike24 staat bij de RR 411 db inderdaad washers en nippels. Er staat alleen niet bij van welk materiaal de nippels zijn. Ook weer goed te weten dat het alu is. Ik vermoedde nl. messing in zilver. Ik wil sowieso met zwart gaan bouwen. Dus los bijbestellen.
Ride bikes, not tanks!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 14:57

leon1 schreef: 05 okt 2020 14:48 Bij Bike24 staat bij de RR 411 db inderdaad washers en nippels. Er staat alleen niet bij van welk materiaal de nippels zijn. Ook weer goed te weten dat het alu is. Ik vermoedde nl. messing in zilver. Ik wil sowieso met zwart gaan bouwen. Dus los bijbestellen.
Die rr411db is asymmetrisch. Misschien ten overvloede maar let dus op de richting dat je die velg gebruikt.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 okt 2020 16:08

Komt helemaal goed ja. Ik heb voor de MTB ook al assym-velgen gebruikt.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 05 okt 2020 17:42

Wat mij tegenvalt van de DT Swiss calculator is dat die geen rekening houdt met symmetrisch/asymmetrisch.

Je hebt bijvoorbeeld een achterwiel met een RR411 symmetrische velg. Je komt dan bijvoorbeeld uit op 287,4 mm voor de bodykant. Je denkt: O, mooi op de tiende nauwkeurig. Als je dan de asymmetrische variant van de RR411 neemt, krijg je precies dezelfde waarde. Dat kan natuurlijk niet!

Probeer zelf maar eens.

Groet,

Hans

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 18:08

Nee, feitelijk kan dat niet.

De Dt swiss calculator zal wel niet corrigeren voor de drill offset bij een asymmetrische velg.
Ik kijk meestal ter controle op diverse spoke calculators.
De Free-spoke calculator van kstoerz doet dat wel. En dan zie je dat het 0.2mm scheelt.
Zal in het geval van a-symmetrisch dus iets langer aan drive site zijn en iets korte aan nondrive voor achterwiel en voorwiel Juist andersom bij disc wielen

Ik jou bovengenoemde voorbeeld maakt het voor de te kiezen lengte waarschijnlijk weinig uit

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 okt 2020 19:14

Ik de praktijk maakt het zo goed als nooit iets uit.....de assymmetrie is maar heel weinig.
Wel vreemd dat de calculator dan niet meteen de in de handel zijnde maat uitspuugt, dus ook meteen de gewenste afronding meeneemt.
Persoonlijk heb ik liever een calculator die niks zelf doet, dus alleen de wiskundig berekende maat geeft, dus de DT calculator gebruik ik niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie