Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 jan 2021 21:10

Thanks. Nee dat had ik al gezien. Als ik met beide getallen speel

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 feb 2021 10:17

Is het bij omspaken van een velg “done” om de nippels, in mijn geval messing, te hergebruiken.
Ik heb een kapot gereden velg, spaken moeten sowieso omdat erd verschilt van nieuwe velg, maar kan ik de oude nippels hergebruiken?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 feb 2021 10:46

Geen idee hoe oud de nippels zijn, maar dat zijn de kosten toch niet? Het zal wel loslopen maar ik heb zelf geen zin om een wiel te staan repareren omdat ik 10,- wilde besparen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 feb 2021 11:36

Om 10.- gaat het niet.
Eerste wiel is van maart, destijds zelf gespaakt .

ik heb de spullen behalve de nipples in huis. En wil aan de slag.

Messing wordt toch geprezen om z’n duurzaamheid, dacht waarom dat nu niet hergebruiken

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 feb 2021 12:20

Ik gebruik oude nippels gewoon weer bij reparatie en restauratie, alleen bij complete nieuwbouw zou ik het niet doen, de kosten zijn nihil.
Ook nog nooit iets van gemerkt dat een oude nippel op de draad zou falen.
Half rondgedraaide nippels gooi ik wel meteen weg.

PS , er zijn uiteraard mensen die je voor gek verklaren, (die zijn er bij alles wat je wel of niet doet) maar m'n ervaringen zijn dat het geen kwaad kan, dus vind ik het okee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 24 feb 2021 09:46

Ook begonnen met het zelf bouwen van een wiel. Ik heb gekozen voor Hope RS4 naven. Voor zwart en achter rood. Verder alu nippels allemaal rood. Sapim race spaken en H+Son velgen. Het zijn schijfrem wielen.

Voor en achter 24 spaken met kruis 2 patroon.

Na 3x opnieuw het voorwiel gespaakt te hebben, denk ik nu het patroon goed te hebben. Het wiel is ook al rond en recht. Nu sta ik op het punt om de spaken te ontspannen en daarna weer rond en recht maken en ook de spanning te meten met Parktool TM-1 en hun app / website.

Toen ik begon ging ik er vanuit dat een voorwiel links en rechts dezelfde spanning zou moeten hebben. Toen ik echter verder ging lezen, kwam ik steeds meer tegen dat de schijfremzijde een hogere spanning moet hebben.

De tension calculator op spokecalc.io geeft zelfs aan dat er links 120kgf en rechts 80.5 kgf aan spanning moet zijn.

Dit topic lezende kom ik toch ook vaak tegen dat >100kgf voor echt teveel zou zijn. 120 kgf is ook het maximum van de velg.

Welke spaakspanningen passen jullie toe bij een schijfrem wiel aan de voorzijde? Oh ja en waarom? ;-)

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 feb 2021 11:06

Bij een voorwiel voor velgremmen is 1000N inderdaad meer dan voldoende.
Ik durf zelfs te stellen dat 750N dan ruim voldoende is. Hoge spaakspanning is geen doel op zich,
Het gaat erom dat je voorkomt dat een spaak zich te vaak volledig kan ontspannen.

Hetzelfde geldt voor een disc velg, alleen zit je daar net als met achterwielen, met een ongelijke spanning links-rechts. Wil je zorgen dat de spaken aan de linkerkant op voldoende hoge spanning staan om volledige ontspanning te voorkomen, zul je de spaakspanning aan de rechterkant navenant hoger moeten maken.

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend en rijden hele volksstammen rond met wielen waarvan de spanning aan de niet-aandrijfzijde van het achterwiel 550-600N bedraagt.

De fabrikant van de velg bouwt natuurlijk ook een veiligheidsmarge in, dus bij meer dan 1200N zal het wiel echt niet in elkaar klappen. Desondanks zou ik proberen links voor op een spaakspanning uit te komen waarbij ik me op mijn gemak voel en verder wel zien waar de rechterkant dan uitkomt. 700N ofzo lijkt mij een mooi streefgetal.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 24 feb 2021 11:35

mackersv2.0 schreef: 24 feb 2021 11:06 Bij een voorwiel voor velgremmen is 1000N inderdaad meer dan voldoende.
Ik durf zelfs te stellen dat 750N dan ruim voldoende is. Hoge spaakspanning is geen doel op zich,
Het gaat erom dat je voorkomt dat een spaak zich te vaak volledig kan ontspannen.

Hetzelfde geldt voor een disc velg, alleen zit je daar net als met achterwielen, met een ongelijke spanning links-rechts. Wil je zorgen dat de spaken aan de linkerkant op voldoende hoge spanning staan om volledige ontspanning te voorkomen, zul je de spaakspanning aan de rechterkant navenant hoger moeten maken.

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend en rijden hele volksstammen rond met wielen waarvan de spanning aan de niet-aandrijfzijde van het achterwiel 550-600N bedraagt.

De fabrikant van de velg bouwt natuurlijk ook een veiligheidsmarge in, dus bij meer dan 1200N zal het wiel echt niet in elkaar klappen. Desondanks zou ik proberen links voor op een spaakspanning uit te komen waarbij ik me op mijn gemak voel en verder wel zien waar de rechterkant dan uitkomt. 700N ofzo lijkt mij een mooi streefgetal.
De spaakspanning moet in principe zo hoog mogelijk zijn. Dan is het risico van wielproblemen het kleinst. Goed ontstressen is natuurlijk belangrijk maar ook als je dat gedaan hebt, verliezen de spaken wat spanning op den duur. Houd ook rekening met de bandenspanning. Die beïnvloedt de spaakspanning. Hoe slapper de velg hoe groter die invloed. Het is een beetje een gevoelskwestie, maar wees vooral niet te voorzichtig.

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 24 feb 2021 13:27

Bedankt voor de tips voor de spaakspanning.

Ik kom nu nog een ander onverwachts probleem tegen. Ik heb de Rose truing stand.
https://www.rosebikes.com/rose-2-zenta- ... e=Standard

Als ik mijn wiel er inzet met de remschijfzijde aan de rechterkant dan lijkt hij dish en recht.
Echter als ik mijn wiel omdraai, dus met de remschijfzijde aan de linkerzijde, dan staat hij helemaal niet dish.

Ik kan dit alleen maar verklaren als de truing stand niet gekalibreerd is!

Hebben jullie dit ook bij je truing stand gehad? Zo ja, hoe hebben jullie deze dan gekalibreerd? Of hebben jullie dit helemaal niet gedaan?

Uiteraard is de mogelijkheid om een dish tool of een andere methode te gebruiken. Maar ik had juist de indruk dat ik hiermee het wiel ook dish kon krijgen.

Dit filmpje legt uit hoe je het kunt kalibreren:
https://www.youtube.com/watch?v=FzPdbRXAaGY

Hiervoor heb je dan wel een dish wiel nodig.... Of een tool van €90. Of ik een dish wiel heb weet ik dus niet...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 feb 2021 13:49

Om de 'dish' te controleren heb ja altijd een extra tool nodig.
Hoeft de wereld niet te kosten:
https://www.bol.com/nl/p/minoura-naafui ... oductTitle
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 feb 2021 14:55

Heb zelfs al in dit topic gelezen dat je met drie glazen en enkele muntjes ook de dish kan controleren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 24 feb 2021 19:19

@Orlok -> had ik inderdaad ook gezien, maar ik vroeg me af of iemand wellicht een manier had om de standaard te kalibreren zonder dish wiel of tool.

Ik zal nu eens bedenken of ik de glazen ga gebruiken of een dish tool ga aanschaffen (bijvoorbeeld die TL@ suggereert).

Plaats reactie