Het is toch anders gelopen . Niet helemaal t eerste wiel maar na 2 oefenwielen met oude naaf, veel spaken en goedkope velg nu gewaagd aan een 'echte' set.
Het doel is, naast de lol van bouwen, een 2e wielset te maken voor mijn gravelbike die ik evt ook als glad-weer wielset kan gebruiken op mijn andere fiets.
Omdat ik het budget beperkt wilde houden heb ik gekozen voor een ZTTO naaf:
De M2 hub heeft 28 spaken voor en achter en is met een simpele converter geschikt voor 12mm as voor en achter. Dit is min of meer een kloon van een 6-bolt DT naaf met het oude ratchet systeem en standaard wordt deze geleverd met 54-tands systeem. Probleemloos en gratis werd deze geleverd met 36-tands systeem (iets robuuster, met de 54-tands waren wat problemen, nu opgelost maar ik heb liever deze opstelling).
Daarbij Pillar Aero X-tra 1420 spaken (via Ali/CSC) met sapim messing nippels (bike24) en de velgen zijn van farsports (wheelsfar). Omdat ik ook een farsports wielset bestelde kon ik de velgen voor een goede prijs mee laten verzenden. Deze zijn 26mm intern, 32mm extern en 26mm hoog.
Grootste uitdaging was het meten/berekenen van de spaaklengtes omdat de naaf-afmetingen niet 100% duidelijk te vinden waren (heb t mezelf gelijk moeilijk gemaakt ), ZTTO is wel behulpzaam overigens en berekent de lengte's voor je als je de ERD doorgeeft.
Uiteindelijk heb ik met behulp van het boek van Musson de naven zelf nagemeten (en zijn tip van eerst velg bestellen, ERD nameten en dan pas de rest bestellen ook gevolgd).
Het spaken en bouwen was uiteindelijk goed te doen, het moeilijkste vond ik vanaf het begin de dish helemaal goed te houden bij het eerste wiel. Bij het tweede wiel heb ik dat meer in de gaten gehouden en ging dat (veel) beter.
Heb mijn best gedaan zo'n gelijkmatig mogelijke spanning te verkrijgen en dat is volgens mij goed gelukt. For what it's worth alle spaken per kant binnen 1 waarde verschil op de park-tool spanningsmeter. Disc zijde voor en drive zijde achter >> dan de non-disc zijde voor en non-drive zijde.
Banden zijn 32mm GP5000, die zijn ~34mm op deze velg en kan ik dan rijden op 4 bar ongeveer @ 92kg compleet gewicht.
Kosten: naafset 85.-, Spaken 60.-, nippels 10.-, velgen 300.- =455.-
Ik ben blij met het resultaat! Nu snel rondje rijden
Eerste keer zelf een wiel bouwen
ik ben nu naar een dt velg aan het kijken waarbij de phr washer en dt SQUORX nippel bij geleverd zitten.
ik maak op het moment gebruik van een spokey nippelsleutel, kan ik deze ook op de squorx gebruiken, dus bovenop de velg. Ik ben bekend ermee dat aan de onderzijde natuurlijk een speciale squorx sleutel nodig is. maar wil ook evt de mogelijkheid houden om na montage van de banden ook van bovenop te kunnen bijrichten.
gaat dat gewoon met een ordinaire nipplesleutel? of is hier ook speciale tool voor nodig?
ik maak op het moment gebruik van een spokey nippelsleutel, kan ik deze ook op de squorx gebruiken, dus bovenop de velg. Ik ben bekend ermee dat aan de onderzijde natuurlijk een speciale squorx sleutel nodig is. maar wil ook evt de mogelijkheid houden om na montage van de banden ook van bovenop te kunnen bijrichten.
gaat dat gewoon met een ordinaire nipplesleutel? of is hier ook speciale tool voor nodig?
Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?
Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?
Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Ga je alu nippels gebruiken?
Dan hoef je geen washers te gebruiken in principe. Met alu nippels en carbon velgen voorkomt een washer enigszins wat corrosie, maar met messing zijn ze niet nodig (met de LB velgen).
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hebben de washers niet een functie om de krachten wat beter te verdelen richting de velg? Dan zou je namelijk minder snel last krijgen van een scheurtje in de velg.