Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Press fit 86 lagers vast

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 04 sep 2022 11:42

Kunststof reageert helemaal nergens mee dus als de passing (zelfs met een alu bus is die soms naadje) goed is zou een beetje lagervet voldoende moeten zijn. Rijdt je veel in de regen dan wellicht wat anti seize om oxidatie van de bus te voorkomen een optie.
Lijm en vulmiddelen zijn overigens slecht een lapmiddel voor de superslechte kwaliteit die de gemiddelde producent uit china haalt met met de daar geproduceerde frames. met regelmaat zie ik bracketpotten die ovaal zijn of ver buiten tolerantie waardoor een pressfit lager bij voorbaat al geen enkele kans heeft om lang mee te gaan (en op een paar merken nat hebben alle, dus ook de extreem dure frames hiermee te maken). Ben niet echt een Hambini fan maar als je wilt zien hoeveel twijfelachtig materiaal er op de markt wordt aangeboden is een paar keer naar hem kijken op youtube wel een eye opener.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 26 jan 2023 21:28

Even dit topic weer afstoffen. Ik probeer de press fit lagers (bbright, rotor) uit mijn fiets te krijgen, maar ondanks behoorlijk wat geweld nog geen succes.

Wat raden jullie aan qua fixeren van het frame? Ik snap dat dat zorgt dat de kracht beter terecht komt, maar ik zie nog niet voor me hoe ik dat moet aanpakken. Houten plankje met een gat iets groter dan het lager? Lijkt me toch wel link voor het frame...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 jan 2023 21:34

is er een soort loctite of andere vloeistof gebruikt?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 26 jan 2023 21:39

thestudent schreef: 26 jan 2023 21:34 is er een soort loctite of andere vloeistof gebruikt?
Dat weet ik niet. Warm maken heb ik nog niet geprobeerd. Zou dat kunnen met een verfafbrander?

Los daarvan merk ik wel dat veel kracht verloren gaat doordat de fiets alle kanten uit gaat.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 jan 2023 07:48

joeptimmermans schreef: 26 jan 2023 21:39 Warm maken heb ik nog niet geprobeerd. Zou dat kunnen met een verfafbrander?
Ik zou het eerst proberen met een gewone fohn.
Die heb ik altijd gebruikt als ik lagers ging plaatsen.
Een verfafbrander kan zomaar "te warm" worden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jan 2023 08:22

Kokend water ingieten doe ik vaak. Maar in principe wordt het bb dan groter. Maar het is nu ook meer om eventuele loctite los te breken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 27 jan 2023 10:55

Gewoon een echte pers gebruiken (ook voor het verwijderen), ik heb deze gekocht en al meerdere keren gebruikt:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 18022p80ys
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 27 jan 2023 18:39

Dank voor alle input. Ik snap dat zo'n pers het mooiste is, maar die heb ik niet en de fiets moet eigenlijk mee naar de zon over een paar weken.

Wat ik nog steeds niet scherp heb is hoe ik de fiets slim kan fixeren. Is het bijvoorbeeld slim om de fiets op de werkbank te leggen en dan een rol ductape ertussen te doen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 jan 2023 08:27

Ik leg de fiets buiten op het gras, kunstgras :) , zodat je een stevige ondergrond hebt die geen krassen of wat dan ook op het frame maakt.
Soms alleen, soms met iemand die het frame goed vasthoudt, tik ik dan de lagers eruit met een dopsleutel of met een uitdrijver.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2023 18:24

nee joh, risico op schade is dan groot, gewoon ff met z,n tweeen doen.
1 houd de fiets vast en de ander slaat het eruit, pak iets van een grote inbus ofzo, niet dat je je platte schroevendraaien door je frame slaat.

Je mag wel langskomen alleen is het niet zo in de buurt...... misschien dat iemand anders je wil helpen

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 29 jan 2023 08:01

Dank nogmaals voor het meedenken.

De lagers zaten inderdaad gelijmd. Frame op de grond gestut met houten balkjes op een paar plekken, warm maken en hard meppen was uiteindelijk de oplossing. Leuk is anders, ik vond het maar niks.

Overigens vervang ik het lager voor een exemplaar van wheels mfg. Die kun je vastdraaien ipv persen, dus dan hoef ik een volgende keer niet meer te hameren.

Plaats reactie