Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gaatje boren in velg ivm water?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jul 2017 12:01

Ik heb een set DT-Swiss wielen. Bij gebruik in nat weer komt er water in de velg, wat uiteindelijk gaat resoneren. Dat voelt bij hogere snelheid (50+, alleen in afdalingen dus ;) ) vervelend. Sommige velgen hebben hiervoor een afwaterings gaatje geloof ik.

Kan ik veilig een klein gaatje in de velg boren om dit op te lossen? En zo ja, waar in de velg kan dat het beste?

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 18 jul 2017 12:44

Ik zou niet zomaar een gaatje boren...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jul 2017 12:52

Ik heb in mijn velgen inderdaad een gaatje zitten, maar echt een afwateringsgaatje is dat niet. Hooguit dat dat gaatje zorgt voor wat ventilatie in de velg, waardoor het vocht kan verdampen.

Maar zomaar een gaatje boren zou mij ook wat ver gaan, want op welke plek ga je dat dan doen? Een velgprofiel is redelijk complex, en je wilt wel dat de juiste kamer kan ventileren. Ik verwacht echter niet dat de velg verzwakt wordt door een klein gaatje.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jul 2017 15:04

Is dichtmaken een optie? Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.
(Waar een rol ducktape al niet goed voor kan zijn)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jul 2017 15:08

Nee_Nee schreef: 18 jul 2017 15:04 Is dichtmaken een optie? Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.
(Waar een rol ducktape al niet goed voor kan zijn)
Denk het niet. Water komt in de holle ruimte tussen velgbed en bovenzijde velg. Via de spaakgaten. Als ik de banden verwijder, en het wiel met het ventielgat naar beneden hang, komt het water er daar uit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2017 15:48

Er is zonder twijfel een plek op de velg waar je zonder problemen een afwatergat kan boren. Op een plek waar de zwaartekracht het water eruit helpt en waar de velg tijdens het rijden niet onder spanning staat. Waar dat punt is zou ik je niet durven vertellen. (Heel misschien kan de fabrikant uitsluitsel geven, maar die zullen al snel zeggen dat het niet kan om zich in te dekken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jul 2017 19:30

Van de fabrikant verwacht ik inderdaad geen tips ;)
Ik zou zelf denken ergens net boven de remrand, tussen 2 spaken. Tegenover het ventielgat.

Maar het gebrek aan enthousiasme hier doet me vermoeden dat het "een tikje tricky" is.....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jul 2017 19:42

ALS ik het zou doen, zou ik het daar ook doen...maar er is een maar, dat is het dunste deel van een velg en ik zou het risico niet willen lopen.
Na een regenrit even drainen is toch geen werk?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jul 2017 21:49

Ik geloof dat Keezx me overtuigd. Wat mij betreft een nuchtere techneut. Als die het niet ziet zitten.......

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jul 2017 21:59

Ook al zou je een gaatje hebben geboord vraag ik mij af of dit afdoende is om het water in de velg te laten weglopen, uiteindelijk gaat dit gaatje - hoe groot 2 mm? - verstopt raken en zal het op den duur geen water meer doorlaten en moet je het periodiek open peuteren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jul 2017 22:34

2x per jaar dat gaatje opmaken zou ik niet zo'n probleem vinden.
Overigens vraag ik me af waarom sommige velgen vol met water lopen en andere niet, een nippel rust op ofwel een recht gat in het profiel en maakt daar door de hoge spanning z'n eigen zitting waar niet veel door kan, ofwel een busje en daar komt ook niet echt water door.
Zelf heb ik nog nooit water in een velg gehad, maar rij eigenlijk weinig in regen...
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het ventielgat wat (te) ruim is, en dat kan je misschien makkelijk afdichten met een krimpkousje o.i.d.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2017 22:36

^dit dus.

In mijn good old cosmics zit ook zo'n gaatje, precies op die plek. Maar bij stevige regen loopt het water via de spaakgaten wél de velg in, en via dat mini gaatje niét (of nauwelijks) de velg uit...

@Kees: bij cosmics lopen de spaken door de carbon kap naar de aluminium velg. In de kap zitten dus gaten. Weet niet of dat bij de wielen van Hans ook zo is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie