Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

dubbel of triple

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 03 jul 2010 03:39

Hallo
Mijn vriendin is op zoek naar een racer, ik ws eerdaagd ook. Nu probeer ik mij te verdiepen in de dubbel of triple kwestie.

Ik heb van alles gelezen, maar lees alleen maar dat dubbel beter is als je in Nederland fietst.

Maar goed ik koop een fiets voor een jaar of 5 a 10 dus geen idee welke plannen ik in de toekomst ga hebben. Ik vind het op mijn hybride prettig nog een blaadje extra te hebben.

De vraag is nu eigenlijk wat zijn nu de voor en nadelen van een triple en een dubbel.
Gaat mij nu eigenlijk niet om persoonlijke meningen, maar om de argumenten daar achter.

Groet Niels

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 jul 2010 09:08

Nagtie schreef:
De vraag is nu eigenlijk wat zijn nu de voor en nadelen van een triple en een dubbel.
Gaat mij nu eigenlijk niet om persoonlijke meningen, maar om de argumenten daar achter.

Groet Niels


Als ze nu maar de argumenten maar kunnen scheiden van de pers. meningen .

Triple , meer keuze in het aantal versnellingen en een betere opbouw qua verzetten ( de verschillen kun je kleiner houden ).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 03 jul 2010 10:48

met de zoekfunctie genoeg over te vinden, is zo ongeveer de meest gestelde vraag hier.

hier iig een uit de oude doos : http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=15027
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 jul 2010 11:26

Nou dan zal ik wel proberen om het samen te vatten:
Dubbel heb je met tandwielen 52(of 53) en 39 als voorbladen. Dit wordt vooral gebruikt door wedstrijdrijders.
Tegenwoordig zie je voor de toerrijders ook vaak een compact cranckstel met 50 en 34 als voorblad.
Een tripple heeft drie voorbladen, vaak 52-39-30.
Een triplple is iets zwaarder (3 ipv 2 voorbladen), maar dan praat je over misschien 100 gram.

De betekenis hiervan is: hoe licht kan ik trappen, vooral in de bergen van belang.
De afstand per omwenteling is namelijk: tandjes voorblad x 2,10/tandjes achter.

Als we ons beperken tot een vergelijking tussen tripple en compact:
Met een tripple kun je met een cassette achter van 12-25 bijna overal tegenop rijden. Bij een compact moet je het grotere voorblad (34 ipv 30) compenseren door achter een cassette tot 28 of 29 te plaatsen.
Hieronder een vergelijking van de kleinste versnellingen:
39 34 30
21 3,90 3,40 3,00
23 3,56 3,10 2,74
25 3,28 2,86 2,52
26 3,15 2,75 2,42
27 3,03 2,64 2,33
28 2,93 2,55 2,25
29 2,82 2,46 2,17

Verder, maar dan komen we op het persoonlijke vlak vind ik op het vlakke een 39 blad lekkerder fietsen dan een 34.
Samenvattend kun je stellen:
Een tripple brengt je zonder steeds aan je fiets te moeten sleutel qua tandwielen bijna overal.
Een echt dubbel is voor de sterkere fietsers.
Een compact wint aan populariteit, of wordt ons door de fietsenbranche steeds meer opgedrongen.
prj

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 03 jul 2010 11:51

heel simpel. Triple altijd alles bij je voor welke omstandigheid ook. Dubbel of Compact sleutelen voor de omstandigheden die je nodig hebt.

Triple is dus in het voordeel.

En het gewicht ja dat is denk ik hier niet van belang

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 03 jul 2010 12:29

Okee dank jullie dus als beginnend fietser zonder wedstrijd ambities is een triple wat handiger. Zeker omdat ik ws ook wel de bergen in wil in de toekomst. Denk aan ardennen, alpen, vogezen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 03 jul 2010 12:49

Op o.a. deze site vind je een snelheidstabel aan de hand van trapfrequentie en wielomtrek. Hier kun je op basis van jouw optimale trapfrequentie zelf uitvinden welke combinatie van cassettesamenstellingen en kettingbladen het beste bij je past.
Afbeelding

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 03 jul 2010 18:21

Met een 50/34 en 11-28 kom je ook overal boven :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jul 2010 18:51

Ik met 39-21 ook (al gaat 't met een lichter verzet wat sneller), maar weet niet of de TS daar veel aan heeft. Ken genoeg mensen die met 34-28 echt niet overal boven gaan komen en gewoon een lichter verzet nodig hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 jul 2010 19:01

Madhill schreef:Met een 50/34 en 11-28 kom je ook overal boven :)


Overal fietsend of lopend?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jul 2010 19:32

Amclassic-fan schreef:Ik met 39-21 ook (al gaat 't met een lichter verzet wat sneller), ......



En dit heeft niets met Amclassic te maken.

Ik kan me zo enkele klimmen voorstellen waar een 39-21 niet voldoende is.

Maar inderdaad, voor een beetje geoefende fietser moet 34-28 volstaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 jul 2010 20:11

Amclassic-fan schreef:Ik met 39-21 ook (al gaat 't met een lichter verzet wat sneller),.....


Ook de zwaarste klimmen in de Alpen , Pyreneëen , Dolomieten ????
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie