Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

E-bike, 24 versus 36 volt

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 19 mei 2017 19:43

Koppel en stroomsterkte zijn gerelateerd, hoe hoger het aantal ampere, des te meer koppel. Vandaar dat de 36V variant minder koppel heeft, immers lagere stroomsterkte bij hetzelfde vermogen. Zo zijn toerental en voltage ook gerelateerd.

http://doswa.com/projects/motor_torque_speed/motor.pdf

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 19 mei 2017 20:00

los ervan of ik weet wat nu beter is 24v of 36v weet ik wel dat 15nm veel te weinig is
Voorheen hadden de Gazelle innergy modellen dat ook maar zou ik kan je garanderen op het vlakke heb je er nog maar relatief weinig aan
Ik rij een Giant triple X beetje het Gazelle idee maar dan met voorwiel aandrijving en vast stuk goedkoper dan de Gazelle want de Bosch is gewoon duurder
Bewust de keuze gemaak voor de voorwiel want daar kan je meer freewheelend mee rijden en een middenmotor niet want die werkt met een krachtsensor en ik wil niet altijd kracht hoeven zetten en op het vlakke is een middenmotor echt geen voordeel.
Iemand die hier gaat toeren in het heuvelland heeft er wel wat voordeel bij want met gemiddeld z`n 60nm is die wel sterket
30nm op het voorwiel wilt trouwens niet zeggen dat de middenmotor dubbel zo sterk is maar het is wel erg goed merkbaar bergop

gemiddelde voorwiel aandrijver heeft momenteel gewoon tussen de 25 en 35 nm en dat is opzich goed te doen
meer dan 35nm zoals Qwic heeft is eigenlijk te sterk op het voorwiel zeker als je het ding zoals mij altijd op de hoogste stand zet want de Qwic heeft al moeite om het op de weg te krijgen maar dat gaat allemaal nog prima

Wat betreft het voltage is het wel zo dat je een stuk meer cellen hebt bij een 36v en zo meer accu capaciteit kunt regelen
elke cel is immers 1.5v en worden in serie geschakelt
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 19 mei 2017 20:02

ik verkoop trouwens dagelijks ebike`s en onderhoud/maak dus ook vele en rij dagelijks erop dus heb wel iets van ervaring met die dingen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 19 mei 2017 20:17

havana schreef: 19 mei 2017 12:08 Zo'n batterij op de onderbuis vind ik wel ontzettend lelijk. Een middenmotor ook trouwens, maar daar kan ik nog mee leven.

Gazelle heeft ook nog wel een model dat je me aanspreekt

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-he ... lsrc=aw.ds
Maar wel handig met kinderzitjes en eventueel meenemen om op te laden.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 19 mei 2017 20:21

Overigens heb ik zelf een elektrische bakfiets gemaakt, vond ik met twee kids handiger, ook voor tripjes met wat spullen in het weekend.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2017 20:21

Mijn echtgenote heeft een Giant Ease-E+2 met voorwielmotor.
Op een testdag, bij de Belgische invoerder, vond zij de voorwielmotor iets prettiger als ondersteuning tegenover de middenmotor die meer "schokte".
Volgens de Giant medewerker was de oorzaak waarschijnlijk omdat zij niet gelijkmatig meetrapte, als je stopt met trappen stopt ook de ondersteuning.

Heb je deze al eens bekeken "Giant Triple X E+"
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 mei 2017 20:48

peter1981 schreef: 19 mei 2017 20:02 ik verkoop trouwens dagelijks ebike`s en onderhoud/maak dus ook vele en rij dagelijks erop dus heb wel iets van ervaring met die dingen
Klinkt alsof je weet waar je het over hebt, maar het gaat hier over een sterke fietser die na een ritje van 11 km naar z'n werk niet wil hoeven te douchen.
Daarvoor hoef je de lat niet heel erg hoog te leggen IMO.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie