Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets zelf samenstellen = voordeliger??

Dennis.
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mar 2014 21:17

Dennis. 07 mei 2017 21:30

Momenteel heb ik een erg lekkere fiets die ik zeker niet kwijt wil nu en dat is de Cannondale CAAD10 (wat een heerlijk frame he :like: ) maar ben voor in de toekomst een beetje aan het rondneuzen zoals jullie ook wel bekend voor komt. Nu blijf ik met een vraag zitten en dat is of het zelf samenstellen van een fiets voor bijvoorbeeld 2200 euro voordeliger gaat zijn dan een nieuwe fiets kopen voor dat zelfde bedrag. Met andere woorden: kan je voor dat geld een fiets in elkaar knutselen die je nieuw bij bijvoorbeeld een Canyon voor 2800 kunt krijgen. Iemand hier ervaring mee?


En alleen het uitkiezen van onderdelen is eigenlijk de moeite al waard :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 07 mei 2017 21:34

Tja als je zelf onderdelen kiezen belangrijk vind gewoon doen!

Maar waarschijnlijk als je alles nieuw koopt ben je duurder uit. Maak maar eens een lijstje van een Canyon en zoek alle onderdelen eens op.
Maak joe woar

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 07 mei 2017 21:40

Goedkoper, nee. Zoals je zegt doe je samenstellen vooral voor de fun en omdat je echt weet wat je wil. Maar voor je portemonnee hoef je het niet te doen. Mijn huidige fiets heb ik ook volledig gekocht, de groep meteen als nieuw verkocht en betere wielen ingestoken. De huidige wielen houd ik voor de winter en om hem ooit weer te verkopen :)

Vooral voor een frame vragen ze gewoon veel te veel geld. Kijk maar bij Canyon zelf, 2500 euro voor een Ultimate CF SLX frame en 3300 euro voor een volledige fiets met ultegra.

Dennis.
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mar 2014 21:17

Dennis. 07 mei 2017 21:45

Aha ok. Weet ik dat ook weer. Reden van die frameprijzen zal wel zijn om zo het zaakje een beetje te beschermen



Is dus zaak om ergens een 2de hands frame voor een mooie prijs op de kop te tikken ;)

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 07 mei 2017 23:52

Bij lichte alu frames is het verschil veel kleiner. Zo kost een Trek ALR frame €899 wat nog veel ruimte laat voor de groupset, wielen etc naar keuze. Dat frame kom je dan ook behoorlijk vaak tegen op een site als weightweenie, op een alu frame kan je daardoor voor een (relatief) laag budget een heerlijke racer van bouwen volledig naar je smaak.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 mei 2017 07:43

Dan vergeet je de onderdelen.
Onderdelen zijn los altijd veel duurder dan hetgeen een fabrikant daarvoor betaald. En dat vertaald zich ook in de totaalprijs van de volledig opgebouwde fietsen.
Maar niets kan op tegen een zelf opgebouwde fiets. Op de bankrekening is het dan wel een verschil, maar voor jou zelf zal het zoveel voldoening geven dat het dat verschil drie dubbel waard is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2017 08:44

Goedkoper is het niet. Wel leuker ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 mei 2017 08:55

NoChain schreef:........
Vooral voor een frame vragen ze gewoon veel te veel geld. Kijk maar bij Canyon zelf, 2500 euro voor een Ultimate CF SLX frame en 3300 euro voor een volledige fiets met ultegra.
Ik koop een volledige fiets om behalve het frame alle andere onderdelen los te verkopen.
En dan terug op te bouwen zoals ik het wil.


Uiteindelijk heb je een betere-uniekere-mooiere fiets voor soms zelfs minder dan de kwalitatief dezelfde fiets uit het gamma van de constructeur.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 08 mei 2017 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 mei 2017 09:42

havana schreef:Goedkoper is het niet. Wel leuker ;)
Havana slaat hiermee de spijker op zijn kop. :like:

De keren dat een los frame of een upgrade fiets goedkoper is zijn zeldzaam. Je moet dan net die hele mooie aanbieding vinden van de fiets die je mooi vind en dan toevallig ook nog in jouw maat leverbaar is. En dan natuurlijk ook nog de onderdelen goedkoop bij elkaar kunnen sprokkelen.

Hou je van sleutelen dan zit de winst in het plezier van het opbouwen van je eigen fiets.
De manier om er meteen al een band mee te scheppen terwijl je nog geen kilometer gefietst hebt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 mei 2017 13:36

Lcsmet schreef:
NoChain schreef:........
Vooral voor een frame vragen ze gewoon veel te veel geld. Kijk maar bij Canyon zelf, 2500 euro voor een Ultimate CF SLX frame en 3300 euro voor een volledige fiets met ultegra.
Ik koop een volledige fiets om behalve het frame alle andere onderdelen los te verkopen.
En dan terug op te bouwen zoals ik het wil.


Uiteindelijk heb je een betere-uniekere-mooiere fiets voor soms zelfs minder dan de kwalitatief dezelfde fiets uit het gamma van de constructeur.
Heb ik nu dus ook gedaan.

Als je tevreden bent met een standaard fiets, dan is dat meestal goedkoper dan zelf iets opbouwen.
Wil je graag leuke wielen, andere stuurpen/stuur/zadelpen of wat speciaaltjes, dan is zelf opbouwen toch de weg om te gaan (zeker als je tevreden bent met Shimano want een volledige groep bij Hopmans en co is echt wel voordelig te krijgen)
Afbeelding

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 08 mei 2017 13:53

Het is niet altijd zo.
Ik ben bezig met een limited edition fiets en los in onderdelen zo 10% goedkoper.
Helaas is dit frame in de bewuste kleurstelling niet los te verkrijgen anders wist ik het wel.
Specialized Diverge Axs

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 08 mei 2017 23:23

De som van de onderdelen is altijd hoger dan het geheel.(economische waarheid)
Een tijdje terug is het me opgevallen dat de gehele fiets slechts 500 à 700 euro duurder was dan het frame op zich.Welke merken ik daarop gecontroleerd heb,weet ik niet meer, maar ik deed het wel bij meerder merken in de prijsklasse van +- E2500.

Plaats reactie