Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hammerhead Karoo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jun 2022 13:34

1e rit zit erop. Bijna 4 uur rond de Posbank geslingerd. De ideale testomgeving, want: bladerdek maar ook open veld, verschillende lichtomstandigheden en de route kende nodige lussen en dubbele stukken én het nodige klimwerk.

Zo maar wat losse flodders

- Het scherm is goed, maar er is één duidelijke adder. Het heeft backlight nodig. Al bij het eerste stoplicht moest ik dat aanpassen, anders is het niet goed leesbaar. Dit i.t.t. de concurrentie waar ik normaal altijd zonder backlight rijd. 50% bleek voor mij echt het minimum en ja, dat kost accu. Ik kwam niet verder dan 11% per uur wat gewoon erg matig is.
- Ik heb deze eerste rit genavigeerd zoals ik graag rijd: zonder aanwijzingen en piepjes. Gewoon de lijn volgen. Dat werkt prima. Net zoals de concurrentie heeft de lijn nu ook pijltjes gekregen wat heel handig is als je jezelf kruist. Helaas verdwijnen deze wel meteen zodra je uitzoomt, dat is jammer. De gele lijn is verder heel duidelijk, de kleur is niet aan te passen maar dat is ook niet nodig.
- Daar waar je geweest bent (je staart) en daar waar je nog gaat komen zijn ook geel, maar dan zonder pijltjes. Het onderscheid tussen beide is dus niet te zien en dat vind ik jammer. Is bij de concurrentie wel zo, en dat komt vaak van pas.
- Di2 integratie heb ik nog kunnen testen, want ik heb de firmware nog niet geüpdate. Het werkt maar is van de drie grote spelers de minste. Verzetinfo is alleen in 1-2 format te zien (geen 50x11 of visueel). Geen gear adjustment menu zoals bij Garmin. Geen piepje bij lichtste verzet. Wel schermen wisselen met de knopjes bovenop de shifters. Als ik nu de firmware zou updaten ben ik alles kwijt, dus daar wacht ik nog even mee.
- Het scherm kun je op dark mode zetten, wat wel leuk is. Zelf vind ik de gewone modus fijner.
- In/uitzoomen van de kaart gaat m.b.v. twee vingers (zoals bij een smartphone). Vind ik persoonlijk minder fijn werken dan virtuele knoppen (Garmin) of echte knoppen (Wahoo). Ik zou het fijn vinden als je ook de knoppen kan gebruiken, maar dat kan vreemd genoeg niet. [edit] Blijkt dus wel te kunnen!
- Ik heb gemerkt hoe onhandig het is dat het apparaat geen internet heeft (ik heb er geen SIM in zitten). De Karoo kun je wel verbinden met je telefoon voor SMS, gesprekken en WhatsApp maar het is niet mogelijk om op die manier ook het internet van de telefoon te gebruiken. Daar kan Karoo overigens niks aan doen, nou ja... Wahoo en Garmin hebben dit probleem ook, maar lossen dit op met de companion app. Maar Karoo heeft geen companion app. De enige workaround is een hotspot maken van je telefoon, wat heel veel accu kost. Internet heb je voor best wat dingen nodig: een route op het apparaat laden, livetrack, een rit uploaden maar ook navigeren naar een adres. Dit zou voor mij echt een showstopper zijn.
- De Climbpro functionaliteit werkt op zichzelf heel goed en ziet er leuk uit. Het komt vanzelf in beeld en je kunt het uitklappen voor meer detail of wegswipen als je er geen zin in hebt. Bij korte klimmetjes kan je je soms wel afvragen of het goed klopt. Zo hakte ie de Lange Juffer en de Schaapsallee in tweeën. Wat leuk is om te vermelden is dat het ook werkt als je geen route hebt ingeladen. De Karoo maakt dan gebruik van de hoogtedata in het kaartmateriaal (om die reden is het kaartmateriaal ook zo omvangrijk). Er zit echter één adder onder het gras: om de bestanden niet té groot te laten worden, wordt hier een hele lage resolutie voor gebruikt. Het klopt dus niet zo heel goed. Gebruik je wél een route, pakt de Karoo gewoon de hoogtedata uit de GPX en dat werkt prima.
- Bij Garmin kun je een dataveld aanpassen met een long press. Kan bij Karoo niet. Geen groot nadeel, wel het vermelden waard.
- Sensoren koppelen enzo ging snel en zonder problemen.
- Ik heb 4 datavelden op het kaartscherm staan - de data verleden bestrijken maar liefst 40% van het scherm. Dat vind ik wel heel veel, ik zou liever meer kaart hebben en kleinere datavelden. Zojuist even gekeken, volgens mij kan je dit niet aanpassen.
- de rit die ik vandaag heb gereden, heb ik al heel vaak gereden. Ik kom altijd rond de 1000 hm uit, zo ook vandaag. De hoogtemeter lijkt dus in orde.
- ik vind 'm behoorlijk groot. Het is echt wel een koelkast.
- het apparaat heeft een sterke lader nodig om op te laden. Aan mijn computer gaat het aan 1% per uur. Met een 20W iPad lader werkt het wel snel.

Nog te testen:

- Rijden met aanwijzingen
- Fout rijden
- Firmware updaten en kijken wat er veranderd is
Laatst gewijzigd door havana op 10 jun 2022 15:50, 6 keer totaal gewijzigd.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 10 jun 2022 13:53

havana schreef: 10 jun 2022 13:34 1e rit zit erop. Bijna 4 uur rond de Posbank geslingerd.
...
- ik vind 'm behoorlijk groot. Het is echt wel een koelkast.
1. Karoo heeft wel een companion app
2. Di2 kan wel visueel worden weergegeven. Althans bij mijn apparaat dat geüpdatet is tot twee weken geleden. Als ik de laatste features wil is alles weg.
3. Als ik een route fiets wordt dat in grijs weergegeven, en die grijze track ligt bovenop het geel vd route. Dat ziet er dus anders uit dan de nog niet gereden route.

Het scherm heeft inderdaad behoefte aan backlight, en in volle zon kan het nog wel eens spiegelen.
De batterij, mwoah, heb het apparaat nu anderhalf jaar en doe er 10-11 uur mee.

Sensors, route, di2, phone connection, backlight op 40%, alles aan meestal. Als ik weet dat ik voor een korter rondje ga (<6 uur) doe ik de backlight wel vol aan en kan ik zomaar 60% kwijtraken in 5 uur.

Om dit apparaat een eerlijke kans te geven moet je hem wel ff updaten hoor. Je verliest dan di2 maar met iedere update krijgen we er echt een hoop nuttige nieuwe functies bij. Die 'route to start' bijv zit nu in het snelmenu omdat die het vaakst wordt gebruikt.

Long press wordt wel gemist, met de garmin wijzigde ik nog wel eens een data veld midride

Kaartweergave vind ik tov garmin juist een verademing. Ik heb 2 datavelden onder (W, HR) en de pop up vd climb pro, segment, route, lap komen daar dus overheen terwijl de kaart goed zichtbaar blijft. Met een snelle flick kun je dat pop up deel scrollen ofwel wegduwen/optrekken, werkt soepel vind ik
Laatst gewijzigd door richard84 op 10 jun 2022 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Black_64
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 mei 2016 08:58

Gebruikersavatar Black_64 10 jun 2022 13:56

havana schreef: 10 jun 2022 13:34 - Ik heb deze eerste rit gereden zoals ik graag rijd: zonder aanwijzingen en piepjes. Gewoon de lijn volgen. Dat werkt prima. Net zoals de concurrentie heeft de lijn nu ook pijltjes gekregen wat heel handig is als je jezelf kruist. Helaas verdwijnen deze wel meteen zodra je uitzoomt, dat is jammer. De hele lijn is verder heel duidelijk, de kleur is niet aan te passen maar dat is ook niet nodig.
- Daar waar je geweest bent (je staart) en daar waar je nog gaat komen zijn ook geel, maar dan zonder pijltjes. Het onderscheid tussen beide is dus niet te zien en dat vind ik jammer. Is bij de concurrentie wel zo, en dat komt vaak van pas.
Dat van die pijltjes is echt vervelend wanneer je een route kruist en te ver uit zoomt.
De route die je al hebt afgelegd kleur normaal grijs. Of is dit enkel wanneer je zonder route fietst?

havana schreef: 10 jun 2022 13:34
- In/uitzoomen van de kaart gaat m.b.v. twee vingers (zoals bij een smartphone). Vind ik persoonlijk minder fijn werken dan virtuele knoppen (Garmin) of echte knoppen (Wahoo). Ik zou het fijn vinden als je ook de knoppen kan gebruiken, maar dat kan vreemd genoeg niet.
Zoomen kan met de knopen.
Karoo 2 Zoom on Map
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jun 2022 13:59

Dank heren, kijk zo leer ik nog eens wat.

Waar vind ik die companion app? Als ik zoek in de appstore op Karoo vind ik 'm niet...
De route die je al hebt afgelegd kleur normaal grijs. Of is dit enkel wanneer je zonder route fietst?
Bij mij werd ie alleen grijs zodra ik naast de route ging fietsen. Als ik op de route zat, gewoon geel. Wellicht veranderd in de nieuwste firmware...
Laatst gewijzigd door havana op 14 jun 2022 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 10 jun 2022 14:01

havana schreef: 10 jun 2022 13:59 Dank heren, kijk zo leer ik nog eens wat.

Waar vind ik die companion app? Als ik zoek in de appstore op Karoo vind ik 'm niet...
Ik heb mijn reactie nog wat gewijzigd net.

Maar goed die companion app:

https://play.google.com/store/apps/deta ... mpanionapp

Ik weet niet of die app doet wat jij wil, ik gebruik hem eigenlijk nooit. Volgens mij doet mijn apparaat die calls, texts, notifications ook wel zonder die companion app en verder heb ik toch eigenlijk altijd m'n epix aan (daarvoor dan weer wel garmin 😅)
Laatst gewijzigd door richard84 op 10 jun 2022 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2022 14:01

De companion app is alleen voor Android zodat notificaties doorgegeven kunnen worden. Bij iOS is dit niet nodig en gaat het gewoon van iphone naar het apparaat direct via BT.

Ik vind dit niet echt een "companion" app, daar dat ding verder niets doet. De apps van Garmin en Wahoo zijn toch echt wel van een ander kaliber.

Ik kan mij wel voorstellen dat een app niet echt nodig is aangezien dat ding eigenlijk een android apparaat is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jun 2022 14:02

Ik gebruik een iPhone, dus daar heb ik niks aan.

En zoals hierboven vermeld: de companion app zorgt er niet voor dat het internet v/d telefoon gebruikt kan worden.

@Richard84

Bij Garmin kan je niet eens 4 datavelden op het kaartscherm zetten (zonder IQ app) dus in zoverre is het een verademing ja. Dat Climbro over de kaart heen komt (en je kan uitklappen/swipen) vind ik ook briljant. Ik zou alleen graag zien dat je de datavelden wat kleiner kan maken. Dat lijkt me niet heel lastig te programmeren.

Ik ga nu de firmware upgraden, eens kijken wat er allemaal nieuw is...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jun 2022 15:39

Firmware geüpdate en vandaag vertrokken voor rit nummer 2. Doel: navigatie met afslagbegeleiding en livetrack testen.

- Route inladen gaat vrij snel. Vervolgens moet je zelf via het uitklapmenu "navigate to start" aanklikken, waar de concurrentie dit vraagt m.b.v. een pop-up. Dat vind ik persoonlijk handiger maar dit is geen groot minpunt.

- Eerste deel van de rit gereden met een "gewoon" datascherm voor mijn neus. Onderaan staat de aanwijzing (1 km rechtdoor) in beeld. Niet ver voor de afslag komt de straatnaam erbij, wat heel handig is. De aanwijzing is geel van kleur. Rijd je fout dan wordt de aanwijzing rood (en de lijn trouwens ook).

- Zonder kaart erbij werkt het prima zo lang het niet te ingewikkeld wordt. Alhoewel ik wel 1x gehad heb dat ie rechts zei terwijl ik gewoon rechtdoor moest. Maar goed over het algemeen werkt het prima. Als er twee aanwijzingen heel kort op elkaar volgen, maakt ie er één aanwijzing van (left, right). Dat werkt prima.

- Aan de navigatie valt heel weinig aan in te stellen. Eigenlijk maar 2 dingen: aanwijzingen aan/uit en de straatnamen in de aanwijzing aan/uit. Herberekenen is niet los uit te zetten en dat vind ik een heel groot nadeel. Later meer daarover. Ook zaken als autozoom zijn er niet. Ook kun het routingsalgoritme niet beïnvloeden (wel of geen veerponten, of je van hoofdwegen houdt). Van een computer die zich presenteert als dé navigatiecomputer had ik meer verwacht.

- Ik heb 3x een vreemde situatie gehad. De chevron dook het weiland in terwijl de gele lijn gewoon rechtdoor ging. Heel raar. De derde keer heb ik het gelukkig vast kunnen leggen op foto. Geen idee wat hier nou mis ging.

Afbeelding

- Dan het herberekenen.

Voordat ik daar iets over zeg is het goed om te weten dat dit één van de lastige dingen is om te programmeren voor iedere fietscomputerfabrikant. Dat heeft 2 oorzaken

1. de computer kan niet ruiken of je per ongeluk verkeerd rijdt (je mist een afslag) of dat je bewust verkeerd rijdt (weg dicht)
2. je rijdt op de fiets veelal rondjes, anders dan bij een auto waar je veelal A>B rijdt. Een autonavigatie kan eenvoudigweg steeds het eindpunt nemen als leidraad, terwijl een fietsnavigatie juist trouw wil blijven aan de ronde.

Echter, een fietscomputer kan nooit weten of een dichte weg verder misschien weer open is. De allereerste fietsnavi's loste dit op door net als een autonavi de snelste weg naar het eindpunt te berekenen. Dat leverde soms hele bizarre situaties op waarbij je als je in het begin van de route een keer fout reed, een paar km daarna weer bij je huis stond.... tegenwoordig gebruiken fietscomputers een iets ander algoritme: ze pakken een punt op de route een X aantal km verder dan het punt waar je fout reed en proberen je daarheen te leiden.

Dan over het herberekenen van de de Karoo. Het lijkt erop alsof X (zie boven) een vrij groot getal is. Enerzijds is dat een veilige keuze, want de kans dat je dan dezelfde wegopbreking nog eens tegenkomt is minimaal. De keerzijde is dat je bij fout rijden wel een flink deel van de route mist. Ik ben in mijn route bewust een aantal keer foutgereden. De ene keer was de omleiding logisch, de andere keer totaal niet. En een enkele keer sloeg het zelfs nergens op, langs de Vecht wilde de Karoo mij een onverharde privéweg in leiden.

Zoals ik hierboven al heb aangegeven is herberekenen bij iedere fietscomputer een hoofdpijndossier dat - naar mijn mening - meer ellende oplevert dan het bespaart. Om die reden zet ik het altijd uit. Dat dit niet kan op de Karoo (behalve als de aanwijzingen helemaal uitzet) vind ik een enorm nadeel. Wat ik wel moet zeggen is dat het herberekenen heel snel gaat. Als advies kan ik nog meegeven: mis je een afslag draai dan om en volg niet de omleiding.

- Het pannen op de kaart werkt hetzelfde als bij Garmin. Al gebruikt Karoo een slotje-icoon waar Garmin een handje gebruikt (wat ik logischer vind).

- Ik heb de route een paar 2 km van huis gestopt zodra ik het navigate to start nog eens kon testen. Het werkte prima. De lijn was paars, vreemd genoeg waren er geen pijlen op de lijn.

- Ik had in de route express een aantal stukken getekend (m.b.v. handmatig tekenen) die niet mogen. Zo reed ik na het afdalen van de brug richting Breukelen een stukje tegen het verkeer (wat niet mag). Het leek mij interessant om te zien wat de Karoo zou doen. De gele lijn is de route zoals je die zelf getekend had. Maar door middel van een rode omweg, laat de Karoo zien wat hij vindt dat je had moeten doen. Een prima oplossing.

- Dan de livetrack. Ik heb met mijn telefoon een hotspot gemaakt zodat de Karoo internet had via wifi. Dat kostte de telefoon uiteraard de nodige batterij. Fietsmaat Cees (@csteenbe) volgde mij van afstand, ik heb zelf ook meegekeken op mijn eigen telefoon. Op zich werkt het prima. Wel raar dat @csteenbe alles in imperial kreeg, waar ik wel metrisch zag. De toeschouwer ziet de snelheid, afgelegde afstand en totale afstand route. Wat je niet ziet als toeschouwer: power, HR, distance to go en ETA (heeft de concurrentie wel). Dit kan beter. Op deze manier kan je net zo goed je locatie delen via WhatsApp.

Mijn algemene conclusie over het navigeren-met-aanwijzingen. Sorry voor de Garmin haters ;) Naar mijn mening werkt de navigatie niet beter werkt dan wat ik nog altijd zie als de industry benchmark op het gebied het navigeren-met-aanwijzingen: Garmin.

De navigatie van Garmin heeft simpelweg veel meer opties, herberekenen is uit te zetten. Een Garmin kan ook zonder internet naar een adres navigeren. Het routingsalgoritme is aan te passen. Bovendien kan een Garmin ook nog een rondje voor je uitzetten. Is de navigatie op Garmin perfect: verre van. Is de navigatie op de Karoo beter? Wat mij betreft zeker niet. Is de navi van de Karoo slecht? Dat ook zeker niet.

Tot zover!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15824
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2022 10:19

havana schreef: 11 jun 2022 15:39 ........... De allereerste fietsnavi's loste dit op door net als een autonavi de snelste weg naar het eindpunt te berekenen. Dat leverde soms hele bizarre situaties op waarbij je als je in het begin van de route een keer fout reed, een paar km daarna weer bij je huis stond.... ........
Heel herkenbaar dit, jaren geleden met een Garmin Edge 705 gingen we met een 4-tal fietsmaten een zelfgemaakte route door Nederlands Limburg rijden.
Ik had als enige een GPS en we gingen eens uitproberen of het werkte. In plaats van een rit van 100 km stonden we na 14 km terug aan het hotel. :) We hebben dan maar een bordjesroute gereden.

Ik rij nu altijd met herberekenen "uit".
Mijn huidige 1030 heb ik in november 5 jaar en als ik alles lees zal de nieuwe terug een 1030 (aanbieding?) of toch maar een 1040 worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 12 jun 2022 21:34

Kan je trouwens de touch screen knoppen pauze en ronde uitzetten op de karoo (zonder het hele scherm te locken)

Heb al meerdere keren per ongeluk de pauzek op geraakt denk ik. Krijg dan een melding dat de rit niet wordt opgenomen en moet weer op start drukken

Echo
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 jun 2022 21:48

Uiteraard kan dat, in settings
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2022 13:47

Rit nummer 3 zit erop. Doel was

1. Navigeren met aanwijzingen nog eens testen
2. Navigeer naar adres testen

Mijn bevindingen

- Om de één of andere reden duurde het behoorlijk lang voordat ik het rondje kon inladen. Zeker 30s.
- Ook tijdens deze rit heb ik 2x gehad dat de chevron los kwam van de gele lijn. Ik heb inmiddels contact met Hammerhead over dit issue, lijkt toch een bug te zijn. Er zijn meerdere rijders die dit hebben gerapporteerd. Ze weten nog niet goed waar het aan ligt, mogelijk is door het verwijderen van Di2 het profiel corrupt geworden. De helpdesk wil dat ik een nieuw profiel aanmaak en het nog eens probeer. Wordt vervolgd.
- Ik ben een keer 10 bewust fout gereden. In ongeveer de 70% van de gevallen is de herbekening goed. Vooral als je het kleine omleidingen zijn gaat het goed. In 30% is het echter totaal onlogisch en soms zelfs apert fout. Zo werd ik bij de luchthaven Soesterberg een privéterrein opgestuurd.
- Het duurt best lang voordat inkomende gesprekken/WhatsApps binnenkomen. Ik heb even een vriend gevraagd me een peer keer te bellen. Het lijkt te variëren tussen de 6-10s wat ik best veel vind. Ook bij apps zit er soms een vertraging in, en soms minder. Vreemd.
- Op ongeveer 75% van de route heb ik tijdens een koffiestop de route gestopt en heb ik mijn huisadres ingevoerd. Hiervoor moet de Karoo internet hebben, dus ik moest mijn hotspot even aanzetten. Dit heeft overigens ook een voordeel, je hoeft niet per het adres van de bestemming te weten. Bijvoorbeeld "Van der Valk Amersfoort" werkt ook. Het maken van de route is zo gedaan. Daarna kan je je internet trouwens weer uitzetten.
- De route die de Karoo naar mijn huis bedacht was logisch. Uiteraard ben ik weer een aantal keer fout met opzet gereden, de Karoo verzint dan een alternatief. Grappig detail: aanwijzingen kunnen uit maar herberekenen blijft altijd aan staan.
- Wat echt een nadeel is, is dat je niks kan instellen aan het algoritme bij het maken van een route. Denk aan wel/geen onverhard. Wel of geen veerpont en of je van hoofdwegen houdt. Zeker voor bijvoorbeeld gravelrijders of als je in Friesland (veel water/pondjes!) woont is dit toch echt wel een nadeel.
- De Karoo 2 heeft moeite met wifi's die 2.4 Ghz en 5 Ghz op één SSID hebben zitten. Toevallig is mijn wifi dit zo bij mijn tijdelijke woning (we zijn aan het verbouwen). Dit is iets wat je vaker ziet bij fietscomputers (maar ook bij bijv. printers), hier zitten vaak kleine en goedkope wifi-chips in. Bij thuiskomst heeft ie soms moeite het wifi te vinden. Ik moet wifi dan aan en uitzetten op de Karoo en dan pakt ie 'm pas. Ik heb het even getest door naar mijn eigen huis te fietsen en dat gaat prima ( ik heb zelf 2.4 Ghz en 5 Ghz gescheiden, alle legacy meuk leer je dan alleen in op 2.4 Ghz, dat scheelt een heleboel gezeik).
- Bij het afronden van de rit kan je meteen een titel meegeven voor Strava. Leuk detail.

Plaats reactie