Nieuwe wielen voor mijn Benotto
-
- Forum-lid
Ik heb de achtervorkbreedte opgemeten. Die is 126 mm. Dat zou is dus kunnen uitbuigen naar 130 mm. Maar hoe doe ik dat precies? Is daar nog een speciale manier voor?
Sheldon helpt je: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.htmlPieterNijn schreef:Ik heb de achtervorkbreedte opgemeten. Die is 126 mm. Dat zou is dus kunnen uitbuigen naar 130 mm. Maar hoe doe ik dat precies? Is daar nog een speciale manier voor?
Shifters op de onderbuis zijn niet geïndexeerd en kunnen gecombineerd worden met 5, 6, 7 of 8 speed.
Wat je ook zou kunnen doen is de achtervork tot 130 mm uit laten buigen (een goede fietsenmaker kan dat), een wielset nemen met naven met een Shimano 10 speed body.
Hier kan namelijk ook een 8 speed cassette op, en die zijn nog prima verkrijgbaar.
Wat je ook zou kunnen doen is de achtervork tot 130 mm uit laten buigen (een goede fietsenmaker kan dat), een wielset nemen met naven met een Shimano 10 speed body.
Hier kan namelijk ook een 8 speed cassette op, en die zijn nog prima verkrijgbaar.
Op de beurzen zijn wielen voor een klassieke fiets ook nog prima verkrijgbaar. Neem je het klassieke setje van anno toen, Mavic naven en 6 of 7-speed Sachs schroefkrans dan is het een onverslijtbare set. De oude tandwielen gingen veel langer mee dan de huidige peperkoek.r600 schreef:Shifters op de onderbuis zijn niet geïndexeerd en kunnen gecombineerd worden met 5, 6, 7 of 8 speed.
buiscommandeurs zijn er nog altijd nieuw met frictie (dus zonder index) en met index ook in 10v.r600 schreef:Shifters op de onderbuis zijn niet geïndexeerd en kunnen gecombineerd worden met 5, 6, 7 of 8 speed.
Voorbeeld: https://www.bike-components.de/en/Shima ... men-p1244/

Een onjuiste conclusie.ultra_ivo schreef: De oude tandwielen gingen veel langer mee dan de huidige peperkoek.
1. de tanden waren destijds ontworpen om de ketting vast te houden en dus veel hoger dan nu.
2. Nu zijn de tanden zo klein ontworpen om de ketting snel los te laten: snel en geruisloos schakelen.
3. Het materiaal is nu harder, maar ook veel dunner: van IG 2,35mm naar HG 1,60mm
Dat is de reden van het snelle verslijten, niet de materiaalhardheid.
-
- Forum-lid
Ja, gaat er zo in, zijn draadvelgen.
Wel even checken voor de koop hoe de naven lopen.
Als ze rauw lopen niet aan beginnen, betekent versleten en misschien vind je nog konussen, maar loopringen niet meer.
Wel even checken voor de koop hoe de naven lopen.
Als ze rauw lopen niet aan beginnen, betekent versleten en misschien vind je nog konussen, maar loopringen niet meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Ik heb inmiddels bovengenoemde wielen via marktplaats advertentie gekocht. Past perfect!! Dank allen voor de tips!!