Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 21 apr 2022 12:46

Nee, daar ben ik een tijdje gelden al vanaf gestapt.

Vorig weekend nog maar eens bevestigd zien worden. Vriend van me deed mee aan de NN Marathon. Goed voor getraind. Tijdens trainingen bepaalt drink en eet schema, begint hij opeens met gelletjes en energie repen die hij tijdens de trainingen nooit gebruikt heeft. Zelfs nieuw compressie sokken gekocht een dag voor de marathon, en wat denk je?

Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 apr 2022 13:25

Vorig weekend nog maar eens bevestigd zien worden. Vriend van me deed mee aan de NN Marathon. Goed voor getraind. Tijdens trainingen bepaalt drink en eet schema, begint hij opeens met gelletjes en energie repen die hij tijdens de trainingen nooit gebruikt heeft. Zelfs nieuw compressie sokken gekocht een dag voor de marathon, en wat denk je?
Recept voor ellende.

Experimenteren doe je op training, nooit tijdens een toertocht of wedstrijd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 apr 2022 11:37

Ik snap dat ook nooit, wat was het idee erachter om iets heel anders tijdens een wedstrijd of tocht te gaan toepassen.
Ongelofelijk........

Net zoals voor LBL ineens 8 pannekoeken of 6 krentebollen te gaan eten, waarom? doe gewoon normaal!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 apr 2022 06:29

Gisteren de 255km gereden, tussen kilometer 180 (Rossier) en 210 (La Redoute) het wat lastig gehad maar verder erg vlot kunnen rijden, beentjes draaiden goed rond.

Wat opvalt, meer dan in andere grote tochten: de dysfunctionaliteit wanneer er in een grotere groep gereden wordt. Er zitten er altijd een hoop bij die weigeren te werken (wat ik nog kan begrijpen) maar dan wel mee ronddraaien en dan vooraan niet overpakken waardoor het volledige systeem in de soep loopt om dan ergens weg te springen of teken te doen om rond te draaien, enorm storend.

Idioten die volgwagens meepakken, zelfs tot op La Redoute waar de volgwagens in de file stonden en het lastig was om er met de fiets doorheen te kunnen. Zo achterlijk.

Tot slot: jammer dat je niet aankomt aan de finish van de profs, dat maakt zo'n tocht juist de moeite. Nu kan je net zo goed Tilf-Bastonge-Tilf rijden voor een derde van de prijs. Ook de grote weg van Luik terug naar de finish was echt niet goed, dat had toch beter gekund. Het was daar 1 grote file met auto's die (heel) trage fietsers niet konden inhalen en snellere fietsers die dan niet voorbij de auto's konden (of gevaarlijke toeren uithaalden om er toch voorbij te kunnen)

Los van de paar kleine ergernissen, toch heerlijk genoten (ik probeer altijd rustig te blijven, druk maken haalt toch niets uit en het is niet dat ik voor een bepaalde tijd reed) en na de slechtere ervaring van de eerste keer LBL nu toch goede herinneringen aan de tocht (de eerste keer was ik Bastenaken al dood en herinner ik me erg weinig van de laatste 100km)
Bijna 2u sneller binnen dan de vorige keer (ook bijna 20km korter) dus ook prestatie vlak meer dan tevreden (27km/u gemiddeld)

Nog eens dank aan Timo voor het gratis kaartje, dat maakte het nog leuker met de VIP-parking vlak aan de start :like:
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 apr 2022 08:38

Gisteren een rondje gereden in de buurt en ik kwam op het parcours van de 150km LBL terecht (ik wist niet dat ze de Ancienne Barrière opreden want anders had ik dat wel vermeden). Maar ach, ik kwam tijdens die klim in gesprek met een Franse fietskameraad van Benoit Cosnefroy die hier kwam om te supporteren, en al babbelend heb ik met hem dan maar een rondje meegereden tot na de Rosier.

Blijkt een wereldtopper te zijn in ski-mountaineering (en EzC op de fiets), dat is een sport die me ook altijd al heeft aangesproken. Deed stage bij Shimano Eindhoven in het kader van het behalen van zijn Master diploma. Hij had ook mijn (schoon-)zoon kunnen zijn, ik zal zijn coördinaten eens aan mijn dochter doorspelen 😜. Altijd leuk zo'n ontmoetingen!
Afbeelding

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 25 apr 2022 12:28

Zaterdag voor de 5e (?) keer de lange afstand gefietst. Na voorgaande jaren vaak in de regen, hagel, onweer gefietst te hebben was het nu zeer aangenaam m.u.v. de fikse wind die er stond op een zeer groot deel van de route. Helaas had ik zelf een enorme off-day, waardoor ik niet echt heb kunnen genieten. Ik had voor La Roche al in de gaten dat de benen niet goed waren en heb eigenlijk de hele dag met verzuurde poten gereden. Zoals gebruikelijk toch met 31 in het uur gearriveerd in Bastogne. Daarna geen enkel wiel meer kunnen houden. Voorbij gefietst door alles en iedereen .. na 160 KM erachter komen dat mijn derailleur niet naar de grootste krans schakelt, dus op elke klim lopen harken en afzien. Serieus overwogen om bij Spa af te steken naar Banneux. Uiteindelijk de laatste helling letterlijk links laten liggen (Valkenrots). Dit ook ingegeven door het feit dat je nu met de nieuwe start-finish locatie niet daalt naar Luik, maar direct weer omlaag rijd naar Tilf. Nog net met 26 gemiddeld kunnen 'finishen' en snel huiswaarts gereden. De nieuwe start-finish locatie was prima opgezet, maar ik ben het wel eens met voorgaande reactie dat het starten en finishen in Luik wat extra's toevoegt aan deze toertocht. Vooral toen het parcours nog langs de oude steenkool(?) fabrieken en het stadion ging. Het laatst stuk Tilf-Banneux was inderdaad geen meerwaarde voor de route .. Voor mij persoonlijk een dag om snel te vergeten, maar wellicht volgend jaar (weer) beter!

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 25 apr 2022 20:34

Poeh hé, dan mag ik nog heel wat trainen gezien de gemiddeldes die jullie noemen en die ik heb gereden, 22,5.
Gedoseerd gereden omdat ik geen idee had wat me allemaal te wachten stond. Ja, de gecategoriseerde hellingen maar het zijn met name de tussenstukken die erin hakken.
Desondanks genoten. Wel werden de verzorgingsposten kariger naarmate het later werd. Snap dat de mensen ook naar huis willen maar ook de langzame mensen die de lange tocht doen hebben recht op een goede bevoorrading, zeker gezien de prijs.
Nu al aan het nadenken of dit een vervolg krijgt volgend jaar.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2022 22:33

22.5, echt respect man. Dat is een hele lange dag in het zadel :like:

Het zijn inderdaad de tussenstukken (en de eerste 100km) die steeds op en af gaan waar je dood genepen wordt, zeker als er wat sterkere mannen (en vrouwen) rond je zitten en je het wiel wilt houden (veel wind, aangenamer in het wiel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 27 apr 2022 11:16

Bedankt!! :like:

Ja, het was een lange dag maar daar heb ik niet veel last van gehad. Ben van verzorgingspost naar verzorgingspost gereden en niet te ver vooruit gekeken wat er nog komen zou. Op die manier goed kunnen volhouden.

Wellicht volgend jaar weer.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 22 feb 2023 12:47

Wie gaan er dit jaar meedoen aan deze toertocht? Heb mij ingeschreven en ben benieuwd wat mij te wachten staat

WTRVB
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2021 23:16

WTRVB 23 feb 2023 11:29

Giantico schreef: 22 feb 2023 12:47 Wie gaan er dit jaar meedoen aan deze toertocht? Heb mij ingeschreven en ben benieuwd wat mij te wachten staat
Ik heb me net voor de derde keer op rij ingeschreven voor de 156km.
Wat je staat te wachten is het typische betere Belgische Ardennen werk :winkthumb:

Swokey
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:11

Swokey 23 feb 2023 13:46

Heb me ook ingeschreven voor de 255 km. Dit staat er op het programma:

Côte d'Awan
Côte de La Roche-en-Ardenne
Côte de Saint Roch
Côte de Wanne
Côte de Stockeu
Côte de la Haute Levée
Col du Rosier
Côte de Desnié
Côte de la Redoute
Côte du Hornay
Côte de la Roche-aux-Faucons
Côte de Cortil

Plaats reactie