Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Tom-Z
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2022 21:35

Tom-Z 23 feb 2023 19:12

Giantico schreef: 22 feb 2023 12:47 Wie gaan er dit jaar meedoen aan deze toertocht? Heb mij ingeschreven en ben benieuwd wat mij te wachten staat
Ik ga de volle afstand doen. Vorig jaar met krap meer dan één jaar wielren-ervaring de volle AGR gedaan en dat is goed bevallen. Toen getraind met een trainingsschema van Fondo, dat doe ik nu weer. Het is behoorlijk intensief, 10 weken lang ~9 uur per week, zeker met het weer af en toe lastig, maar is ook een goede basis voor de rest van het seizoen. Ik ben heel benieuwd hoe LBL gaat bevallen, zijn flink meer hoogtemeters dan de AGR en ook hier en daar wat steilere klimmen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 feb 2023 20:03

Het zwaartepunt van de rit is in het tweede gedeelte. Zorg ervoor dat je genoeg jus over hebt om de opeenvolging van steile en/of lange klimmen rond Stavelot/Stoumont/Trois-Ponts, met een uitloper naar de Redoute, te verteren.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 23 feb 2023 20:24

De AGR is een totaal niet te vergelijken met LBL, bij LBL zijn het ook alle naamloze "beklimmingen" die je voorgeschoteld krijg.
Ik noem dit altijd het wasbord dat je al richting Bastenaken tegen komt, het gaat voortdurend op en af. De rust haal je alleen uit de wat langere afdalingen, na Bastenaken zit er altijd wel een lekker stuk, voor je inderdaad aan het echte zware werk begint.
Maar dan heb je al de nodige klimkilometers in de benen, de kunst is om nog zo "fris" mogelijk hieraan te kunnen beginnen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 28 feb 2023 21:27

colnagofreak schreef: 23 feb 2023 20:24 De AGR is een totaal niet te vergelijken met LBL, bij LBL zijn het ook alle naamloze "beklimmingen" die je voorgeschoteld krijg.
Ik noem dit altijd het wasbord dat je al richting Bastenaken tegen komt, het gaat voortdurend op en af. De rust haal je alleen uit de wat langere afdalingen, na Bastenaken zit er altijd wel een lekker stuk, voor je inderdaad aan het echte zware werk begint.
Maar dan heb je al de nodige klimkilometers in de benen, de kunst is om nog zo "fris" mogelijk hieraan te kunnen beginnen.
Kijk goeie tips daar hebben we wat aan

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 mar 2023 00:09

Als je een beetje getraind bent kom je de eerste 100km tot Bastenaken moeiteloos door. Start niet te laat. Er zijn duizenden deelnemers, waardoor je altijd met een groep kan meerijden. Dat scheelt heel veel energie waar je later die dag nog plezier aan gaat beleven. Want hoe dan ook, iedereen wordt compleet uitgeperst.

Steek ook een zo licht mogelijk verzet. Er zitten gewoon een heel stel nare kolerehellingen in en vooral in de laatste 80km.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 15 mar 2023 19:54

😂🙈 is deze toertocht ook nog ergens leuk om te doen??

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mar 2023 19:57

In mijn ogen niet. Er zijn veel leukere tochten in de Ardennen. Die lange brede wegen waar geen einde aan lijkt te komen....

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 15 mar 2023 21:55

havana schreef: 15 mar 2023 19:57 In mijn ogen niet. Er zijn veel leukere tochten in de Ardennen. Die lange brede wegen waar geen einde aan lijkt te komen....
Dat vond ik juist ook wel weer mooi, die lange banen, glooiend, verdwijnend aan de horizon, met naast je toch prima uitzicht af en toe. Ik zag er erg tegenop dat het inderdaad saai zou zijn, maar heb het na afloop zelfs mooi genoemd.

Wel echt hele zware tocht...

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 21 mar 2023 21:16

Toch heb ik er zin aan. Haak wel ergens aan. Lekker dagje op de fiets, hopelijk een beetje mooi weer. Iemand nog een tip voor een goede locatie qua overnachting?

WTRVB
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2021 23:16

WTRVB 23 mar 2023 18:02

raven14 schreef: 23 feb 2023 20:03 Het zwaartepunt van de rit is in het tweede gedeelte. Zorg ervoor dat je genoeg jus over hebt om de opeenvolging van steile en/of lange klimmen rond Stavelot/Stoumont/Trois-Ponts, met een uitloper naar de Redoute, te verteren.
Vergeet ook zeker na de Redoute niet nog de Roche aux Faucons te vermelden. Tweetrapsraket met afdalinkje in het midden waar je helemaal op het einde van zo'n lange rit ook niet bepaald blij van wordt :D

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 23 mar 2023 20:24

havana schreef: 15 mar 2023 19:57 In mijn ogen niet. Er zijn veel leukere tochten in de Ardennen. Die lange brede wegen waar geen einde aan lijkt te komen....
Eens, vooral de Waalse Pijl in het verleden georganiseerd door de plaatselijke wielervereniging voor het echt commercieel werd was een veel mooiere route. Ook in de provincie Namen worden heel veel mooie tochten georganiseerd de zogenaamde BAD Brevet à Dénivelé tochten. Laag inschrijfgeld vaak nog geen 10 euro, met vaak zelfs 3x uitgebreide verzorging onderweg.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 mar 2023 20:32

colnagofreak schreef: 23 mar 2023 20:24
havana schreef: 15 mar 2023 19:57 In mijn ogen niet. Er zijn veel leukere tochten in de Ardennen. Die lange brede wegen waar geen einde aan lijkt te komen....
Eens, vooral de Waalse Pijl in het verleden georganiseerd door de plaatselijke wielervereniging voor het echt commercieel werd was een veel mooiere route.
En ondanks dat die korter is, is die zeker zo zwaar. Opeenvolging van Stockeu, Wanne, Thier de Coo, Haute Levée en Rosier, en dat na 170km, is redelijk killing.
Afbeelding

Plaats reactie