Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2017 09:08

Zeker een aanrader idd! Ik heb m in 2015 gereden: prima uitgepijld, seingevers, verzorging, en slechts € 13.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 25 apr 2017 09:09

Herman_N schreef:
wasbeer2006 schreef:Ik zit te denk aan de fleche de wallonie zaterdag na de hemelvaart is dat wat?
Prachtige rit. Heb m zelf al een keer of 8 gereden. Doen!
Idd mooie route , ga deze keer voor de 170.Iemand een een idee op hoeveel Hm je dan uitkomt?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 apr 2017 09:18

Dat was mijn eerste +200km rit.. Het aanloopgedeelte is vrij makkelijk met de Rosier Nord en wat minder moeilijke klimmetjes, het middenstuk vanaf de Roche à Frène is vrij slopend omdat het constant op en af gaat en dan krijg je een zware uitsmijter, zoals Havana vermeldt.
Afbeelding

wouter.z
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:59

wouter.z 25 apr 2017 12:40

Ik dacht rond de 3000hm. Heb hem vorig jaar gereden, en dat beviel beter dan LBL afgelopen zaterdag.

Minder verkeerschaos in Luik bijvoorbeeld. En de route zelf is ook rustiger als ik het me goed herinner.

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 25 apr 2017 14:14

havana schreef: Het gevreesde drieluik Stockeu, Wanne, Thier de Co hakt er stevig in. Zeker omdat je daarna ook nog een stukje Haute Levée op moet en als toetje nog de Rosier.
Vraag is of dan de werken aan de Stockeu klaar zijn.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 25 apr 2017 16:05

wouter.z schreef:Ik dacht rond de 3000hm. Heb hem vorig jaar gereden, en dat beviel beter dan LBL afgelopen zaterdag.

Minder verkeerschaos in Luik bijvoorbeeld. En de route zelf is ook rustiger als ik het me goed herinner.
De meerwaarde van een tocht rijden over het parkoers waar de profs een dag later acteren is vooral dat de rechtstreekse TV-uitzending van de profwedstrijd een extra dimensie krijgt vanwege het déjà-vu aspect.
Of iets van het speciale gevoel dat je als recreatief tennisser hebt bij een potje te kunnen spelen op Wimbledon i.p.v. bij je plaatselijke tennisclub.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 apr 2017 18:11

Herman_N schreef:
wasbeer2006 schreef:Ik zit te denk aan de fleche de wallonie zaterdag na de hemelvaart is dat wat?
Prachtige rit. Heb m zelf al een keer of 8 gereden. Doen!
Vroeger wel, maar de echte charme van toen die oude baasjes uit Spa de tocht organiseerde is wel verdwenen, het eerste gedeelte van de tocht is een stuk minder nu!

Ook mis ik de chocolade brokken bij de verzorging. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 apr 2017 18:32

colnagofreak schreef:Vroeger wel, maar de echte charme van toen die oude baasjes uit Spa de tocht organiseerde is wel verdwenen,
+1

Wel jammer. Ik mis ook wel evenementen als Omloop Het Volk (Gentse Velospiurters) en Gent-Wevelgem (De Trappers) van die ietwat kneuterige maar prima organisaties.
De schaalgrote van het toerfietsen is ook wel echt bizar geëxplodeerd inclusief de commerciële partijen die daar opgesprongen zijn.

Sommige van die tochten bestaan niet meer of fors gewijzigd. De Trofee Karel van WIjnendael was vroeger de Ronde van Vlaanderen voor toerfietsers. Heerlijk evenement....................met 1000 deelnemers (heb nog ergens een VHS band met uitzending van de BRT). Die tocht is er nog wel en rij deze om de paar jaar maar is fors geknipt en lijkt niet meer wat het was.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2017 18:53

Gastheerg schreef:
colnagofreak schreef:Vroeger wel, maar de echte charme van toen die oude baasjes uit Spa de tocht organiseerde is wel verdwenen,
+1

Wel jammer. Ik mis ook wel evenementen als Omloop Het Volk (Gentse Velospiurters) en Gent-Wevelgem (De Trappers) van die ietwat kneuterige maar prima organisaties.
De schaalgrote van het toerfietsen is ook wel echt bizar geëxplodeerd inclusief de commerciële partijen die daar opgesprongen zijn. ................
Uit eigen ervaring puttende, je begint als clubje met een organisatie en je krijgt, doordat je het goed doet, elk jaar meer deelnemers. Op een bepaald moment wordt het dan zo groot dat je het, door alle bijkomende verplichtingen, niet meer rond krijgt en dan is het enige alternatief of stoppen of overgeven aan een professionele organisator.

Je kan dan overwegen om met een inschrijvingsstop te werken maar dan rijden ze gewoon mee zonder te betalen en blijft het even druk op de wegen. Bij de nabespreking met de verschillende gemeentebesturen krijg je dan te horen dat je daar tegen de volgende editie iets aan moet doen. Sta je weer bij af.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 25 apr 2017 18:54

Ja de kleinere toertochten worden er helaas steeds minder, vergunningsperikelen enz. Sommige grote vragen de hoofdprijs, om in een rijtje staan te wachten en dan vervolgens met een man of 100 naar boven te mogen fietsen. Een week later fiets er niemand op die klim. Niet alles natuurlijk, maar zeker een gedeelte hebben we te danken aan het vaak onacceptabele gedrag van "toerfietsers" die denken dat ze de dag van een TOERtocht een soort prof zijn. Alles weggooien , door rood fietsen, andere verkeersregels negeren, wildplassen enz.
Maar daar zijn andere topics voor.

Wij gaan ook meestal een weekend naar de Ardennen en stippelen dan ook vrij "zware" ritten uit met uiteraard bekende en minder bekende klimmen.
Zoals de prachtige loper van over de 6 km in een mooie omgeving cote de Bru.
Hieronder wat links, allen starten vanuit Coo:

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1447695 rit is 86 km met 1875 hm.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1448026 rit is 86 km met 1670 hm.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1095989 rit is 79 km met 1796 hm.
enz.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 apr 2017 19:42

colnagofreak schreef:Vroeger wel, maar de echte charme van toen die oude baasjes uit Spa de tocht organiseerde is wel verdwenen, het eerste gedeelte van de tocht is een stuk minder nu!

Ook mis ik de chocolade brokken bij de verzorging. ;)
+1, maar ik wil niet blijven hangen in de vroeger-was-alles-beter-mentaliteit. Vorig jaar, een mens moet toch wat op zijn vrije zaterdag, heb ik zelfs solo de complete originele route gereden. Mooie herinneringen opgehaald. Het houten huisje bovenaan de Roche a Frene stond er nog. De manege van Mont-le-Soie waar altijd de bevoorrading was. En toen ik eenmaal bij de bekende vijf slothellingen gekomen was twijfelde ik hevig of ik dit nog wilde. Maar net als vroeger gewoon doorgezet. En eerlijk is eerlijk, bepaalde weggedeelten waren zo slecht, daar durf je nog geen strontkar overheen te sturen. Laat staan een heel peloton hardfietsers. Het was een mooie route en er liggen legio herinneringen. Maar dat betekent niet dat het nu niet mooi meer kan zijn.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 apr 2017 20:06

Gastheerg schreef:
Wel jammer. Ik mis ook wel evenementen als Omloop Het Volk (Gentse Velospiurters) en Gent-Wevelgem (De Trappers) van die ietwat kneuterige maar prima organisaties.
idd de Omloop Het Volk vertrek vanaf de watersportbaan in Gent, prachtige tocht altijd zo rond Koninginnedag eind April, jammer dat zo'n tocht verdwenen is. Hetzelfde geldt voor de Ronde van Vlaanderen vanuit Aardenburg was altijd half Mei, lekker klein deelnemersveld met alle beklimmingen en bevoorrading boven op de Muur.

Gelukkig zijn er nog genoeg "kneuterige" organisaties met prima georganiseerde tochten in Belgie te vinden. Vooral in de Provincie Namen, een ondergewaardeerd fietsgebied zijn veel grote tochten 175 km - 200 km te vinden met meer dan 2500 hoogtemeters. Prachtig fietsgebied met vele onbekende naamloze beklimmingen, je gaat vaak richting Frankrijk of bij de langere tochten zelf een gedeelte door Frankrijk. Vanuit Rotterdam is het naar Namen net zo ver rijden als Zuid-Limburg.

Voor 5 euro, met bijna altijd 3 bevoorradingen met rijkelijk gevulde tafels, en na afloop een heerlijke BBQ met daarop rokende worsten! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie