Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 apr 2017 15:20

Tracing_NL schreef:@ wasbeer; klopt een beetje. Ik zie dat jullie nu na de rosier rechts naar spa afgeslagen zijn en dan de Maquisard op. Je moet ook niet overdrijven, want dat is de makkelijkste klim van de hele rit ;) . Ik snap je gedachte wel, want na de maquisard daal je af naar La Reid en dan weer direct vals plat naar boven naar Haut regard. Maar dan "krijg" je wel de lange afdaling naar Remouchamps gratis.

Vorig jaar sloeg je na de rosier af naar links, door Cour naar La Gleize. Maar daar klim je weer naar Stoumont. Vanaf daar inderdaad vlak naar remouchamps. Ik denk qua hoogtemeters dat het elkaar ook weer niet heel veel uitmaakt.
Ik denk dat het qua hoogtemeters wel uitmaakt. De route van dit jaar incl Maquisard en Hautregard is duidelijk zwaarder. Maar dat is wel de route van de profs. Vorig jaar reden de profs ook gewoon over de Maquisard, maar de wielertoesristen niet. Geen idee wat daarvan de reden was. Maar ik vond het wel leuk om de exacte route van de profs te doen zonder omweggetjes. Tja, en dan moet je ook door Luik. Dat hoort er nu eenmaal bij.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 apr 2017 16:13

Ik vond de leijkheid in en rond Luik op weg naar de Saint Nicolas wel wat hebben eigenlijk!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 24 apr 2017 16:22

Ik snap dat Luik er bij hoort, de naam zegt het al. Misschien had ik wat meer verwacht van de Ardennen. Als een soort groen tussenstuk tussen een lelijke start en lelijke finish. Maar ook dat viel me tegen. Ach, ik heb lekker gefietst en weet dat ik hier volgend jaar niks meer te zoeken heb (tenzij het heeeel mooi weer wordt......misschien dat dat me wat vrolijker zal stemmen).

Ben het eens met de vorige schrijvers dat het wel geinig is om de profs een dag later dezelfde route te zien fietsen. Maar dan veel harder. :shock:
Michiel

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 apr 2017 16:36

fietsvriend schreef:Misschien had ik wat meer verwacht van de Ardennen. Als een soort groen tussenstuk tussen een lelijke start en lelijke finish. Maar ook dat viel me tegen.
Niet te gauw opgeven. De Ardennen zijn werkelijk prachtig om te fietsen. Maar:
- Het weer was dramatisch waardoor er van de mooie vergezichten niet veel terecht kwam.
- De route van LBL gaat voornamelijk over doorgaande wegen.

Er zijn zat tochten te vinden die veel meer toeristische routes volgen. Dan is de Ardennen werkelijk een fietsparadijs. Kijk bv eens op DVV Cycling Tour. Van dezelfde organisatie als LBL. Prima geregeld, zeer uitdagend en over het algemeen door schitterende gebieden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 24 apr 2017 19:07

fietsvriend schreef:Ik snap dat Luik er bij hoort, de naam zegt het al. Misschien had ik wat meer verwacht van de Ardennen. Als een soort groen tussenstuk tussen een lelijke start en lelijke finish. Maar ook dat viel me tegen. Ach, ik heb lekker gefietst en weet dat ik hier volgend jaar niks meer te zoeken heb (tenzij het heeeel mooi weer wordt......misschien dat dat me wat vrolijker zal stemmen).

Ben het eens met de vorige schrijvers dat het wel geinig is om de profs een dag later dezelfde route te zien fietsen. Maar dan veel harder. :shock:
Bijna precies dezelfde route. Want de profs reden gister in Sprimont iets meer dan 1 km anders dan de geplande toertochtroute. Of de GPS-file en Googlemaps kaart op de toerwebsite klopten daar mogelijk niet. Ik volg bijna alle profwedstrijden met de laptop (vroeger paieren kaarten) op schoot met daarop de gedownloade parkoersen. Dat maakt dat ik bij veel TV-uitzendingen niet in slaap val vanwege het saaie verloop.
Onder de beschreven weersomstandigheden zo'n rit zelf een dag eerder fietsen wint bij mij het gezond verstand gebruiken het al meer dan 30 jaar van het gevoelsmatige aspect.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 apr 2017 20:35

Herman_N schreef:
fietsvriend schreef:Misschien had ik wat meer verwacht van de Ardennen. Als een soort groen tussenstuk tussen een lelijke start en lelijke finish. Maar ook dat viel me tegen.
Niet te gauw opgeven. De Ardennen zijn werkelijk prachtig om te fietsen. Maar:
- Het weer was dramatisch waardoor er van de mooie vergezichten niet veel terecht kwam.
- De route van LBL gaat voornamelijk over doorgaande wegen.

Er zijn zat tochten te vinden die veel meer toeristische routes volgen. Dan is de Ardennen werkelijk een fietsparadijs. Kijk bv eens op DVV Cycling Tour. Van dezelfde organisatie als LBL. Prima geregeld, zeer uitdagend en over het algemeen door schitterende gebieden.
Inderdaad, er zijn mooiere tochten te vinden. Dit komt ook wel doordat je het parcours van de profkoers volgt, die willen niet te veel de kleinere binnenwegjes op.
De ardennenritten van DVV cyclingtour zijn mooi maar ook weer vrij druk.
Vanaf begin mei tot eind augustus is er ook bijna elke week een lange rit van een of andere plaatselijke tourvereniging (VC la Redoute, VC Dolhain.....) Het is allemaal wat kleinschaliger maar zeker niet minder mooi of minder zwaar en de lange afstanden gaan ook naar 180 - 200km.
Oh ja en raar maar waar bij deze tochten komen ze nergens af met zo'n ellendig rugnummer of kaderplaatje.

Op Go Cycling vind je ongeveer iedere toertocht die in België doorgaat. Dus ook de zwaardere ritten in de provincies Luik, Namen en Luxemburg.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 apr 2017 21:48

dwangarbeider schreef:
Op Go Cycling vind je ongeveer iedere toertocht die in België doorgaat. Dus ook de zwaardere ritten in de provincies Luik, Namen en Luxemburg.
Toptip!
Deze webstek heeft ook heel wat mooie tochten in de aanbieding:
http://www.velo-liberte.be/calendrier/
Kies 'brevet à dénivelé' voor relatief korte tochten (80-150km) of 'brevet cyclocoteur' vanaf 150km...
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 apr 2017 08:38

Ik zit te denk aan de fleche de wallonie zaterdag na de hemelvaart is dat wat?

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 25 apr 2017 08:57

wasbeer2006 schreef:Ik zit te denk aan de fleche de wallonie zaterdag na de hemelvaart is dat wat?
In Spa starten is al héél wat beter dan in Luik. Voor de rest, beetje afhankelijk van het parcours. (en het weer) Rond Spa kan je ritten uittekenen van 80 tot 150km waarbij de hele dag amper een auto tegenkomt. Maar als ze opnieuw de gekende hellingen opgaan, dan hou ik het voor bekeken.
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 25 apr 2017 08:59

wasbeer2006 schreef:En jongens wat wordt er dramatisch gedaald, als je dat lastig of eng vind prima, geen probleem, maar ga dat dan niet leren in de regen met 6 duizend anderen, af en toe echt gevaarlijk continu in de remmen op rechte stukken waar het door de tegenwind nog geen 50 km/h ging. In tegen stelling tot de amstel zitten er in luik alleen maar goede en overzichtelijke afdalingen. en het asphalt was nog goed ook das ook wel eens anders.
Niet iedereen is een even grote held. Ik heb mij nog meer verbaasd over het aantal deathwish-maniakken die zich op hun stang zittend met hun kin op hun stuur naar beneden stortten... :shock:

Zelf ook de 153 km gedaan. Eerste keer LBL. Vond de route over het algemeen prima, soms mooi, soms lelijk. Voor zover daar van te genieten was tussen de regendruppels en het bibberen door. Man wat waren die afdalingen koud...

Het plasje in het zonnetje bij de finish en de daarop volgende Leffe waren dan wel weer geluksmomentjes ;)

Volgens Strava over het geheel genomen bij de bovenste 30% meegedaan, wat ik, gezien de omstandigheden, :like: vind.

https://www.strava.com/activities/953004747
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 apr 2017 09:01

wasbeer2006 schreef:Ik zit te denk aan de fleche de wallonie zaterdag na de hemelvaart is dat wat?
Prachtige rit. Heb m zelf al een keer of 8 gereden. Doen!
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2017 09:06

Prachtige rit. Sparen is het devies. Het gevreesde drieluik Stockeu, Wanne, Thier de Co hakt er stevig in. Zeker omdat je daarna ook nog een stukje Haute Levée op moet en als toetje nog de Rosier.

Plaats reactie