Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Luik-Bastenaken-Luik Toertocht

Bison47
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2023 16:08

Bison47 17 apr 2023 12:15

Heeft er iemand parkeertips? Lees dat er 2 kleine parkeerplaatsen zijn, dat klinkt niet alsof er plek is voor iedereen. Ik ga de langste afstand rijden en ben van plan vroeg op te stappen. Zou dit dan moeten lukken of is een nabij gelegen dorp beter?

stipke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:47

stipke 17 apr 2023 21:42

De start is aan een grote weg met aan weerszijde een parkeerstrook. Als je vroeg bent heb je normaal altijd plaats.

kharmanist
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11

kharmanist 21 apr 2023 17:45

Welke kleding doen jullie aan morgen, voor zij die de toertocht gaan rijden? Ik ga de 150km doen.

Swokey
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jun 2021 10:11

Swokey 21 apr 2023 21:19

Korte broek met beenstukken
Kort shirt met armstukken
Ondershirt en windjack

Zo kan ik met aanpassen aan de omstandigheden

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 apr 2023 15:28

Vandaag met enkele vrienden Marche-Bastogne-Marche gereden(geen toertocht voor de duidelijkheid), en jawel we zaten enkele km op hetzelfde parcours.
Sinds 14:00 is het hier in regio La Roche stevig aan 't regenen.
En de wind mocht gerust wat minder zijn.
Proficiat aan alle deelnemers van LBL in deze niet zo mooie omstandigheden. 👍

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 23 apr 2023 14:00


Asrt10
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2020 18:59

Asrt10 24 apr 2023 12:34

Voor het eerst deze toertocht gereden, de 251km. Ik zou samen met een vriend deze tocht rijden maar die haakte helaas af, in twijfel of ik het wel zou doen. Het weekend er voor de lange afstand van de Amstel gereden dus vrouw lief had niet weer heel veel zin om te komen supporteren.

Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en op de donderdag nog een airbnb kunnen boeken voor een leuk prijsje in Olne (20 min rijden). Op de vrijdag het startbewijs afgehaald wat allemaal soepel verliep. Stickerplaatje met de klimmetjes en verzorgingsposten er bij, helemaal top.

Dan de dag van de tocht;
Ik wilde gelijk om 06:30 starten en proberen tot zeker Bastogne met een leuke/snelle groep mee te kunnen zitten.
De temperatuur was gelukkig al wat hoger en droog (9 graden). Dus starten zonder handschoenen en beenwarmers, de rugzakken zaten al vol met alle voeding (pak enkel water bij de verzorgingsposten en rijdt dus met voeding die ik gewend ben).

Ik kwam vanuit het Noorden niet via de ‘grote’ weg, toen ik vlak bij de start kwam rond 06:00 was het al een hoop gedoe en ben ik omgekeerd en heb de auto simpel kunnen parkeren op een pleintje bij een kerkje (op 1 min fietsen van de start).

Bij de start lieten ze niet iedereen los maar in kleinere groepen, ik zat in groep 2 en er werd gelijk stevig doorgereden. Tot aan de 1ste verzorgingspost moest dat zeker wel goed komen. De 1ste zeg 10km was een flinke afdaling, geen warming-up en nog 10 min stil gestaan tot het startsignaal hielp niet om het warm te krijgen. Maar om dat ik geen pakezel wilde zijn had ik het er voor over om kou te lijden.

Bij de eerste 2 stops was het top geregeld; alleen de lange afstand kwam daar en dus was er maar weinig volk. Kon de rit dus snel weer vervolgen.

Wanneer de afstanden samengevoegd worden zie je dat het wel erg druk wordt. IBC’s worden er gevuld met bar le duc pakken, het ging er sneller uit dan er in dus dit was wel een ergenis puntje. Het weer zat eigenlijk de hele dag mee (zon met een matige wind) dus zo erg was het allemaal niet.

De vrouw was toch nog gekomen en die vertelde in Stavelot dat er toch nog regen zou komen (oftewel rijd ff door).

Het laatste uurtje van de tocht regende het toch wel aardig hard wat soms best wel gevaarlijk kon zijn in de afdalingen.

Uiteindelijk gefinisht met een gemiddelde van 28 km/h. 250 watt gemiddeld wat me toch wel tevreden maakt. Het was echt afzien en genieten tegelijk. Ik had nog niet eerder gefietst in deze regio dus ik had het ook wel onderschat. De Amstel gold race met 30km/h uitgereden wat me eigenlijk erg goed afging. Tijdens LBL eigenlijk geen seconde vlak gereden, onderweg kom je klimmen tegen die bijna zwaarder zijn dan de ‘gecategoriseerde’ klimmetjes die aangegeven staan. De fietscomputer werkte niet altijd mee met wat voor helling er komen ging dus het was vaak een verassing.

Al met al een schitterende tocht, alles zat eigenlijk mee. Dat laatste uurtje regen was misschien ergens wel lekker. Alle wegen en afdalingen zijn heel overzichtelijk, soms zit je wat tussen de auto’s wat erg vervelend kan zijn, het wegdek is ook niet altijd even best dus houd hier rekening mee. Putten, scheuren en gaten in het asfalt kom je toch wel regelmatig tegen , als je dan 70 per uur naar beneden raast moet je goed opletten.

Samenvattend; volgend jaar weer! Top tour tocht.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 apr 2023 17:23

Leuk verslag, en vooral een heel indrukwekkend gemiddelde wat mij betreft! :shock:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 apr 2023 09:22

Lekker dagje afgelopen zaterdag. Lees mijn verslag.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

jbams
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 05 okt 2023 15:46

Geraakt deze toertocht normaliter (snel) uitverkocht?
Ik wil graag meedoen in 2024 (de volle afstand) maar weet pas over +- een maand zeker of ik ook kan op die dag.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 05 okt 2023 16:19

jbams schreef: 05 okt 2023 15:46 Geraakt deze toertocht normaliter (snel) uitverkocht?
Ik wil graag meedoen in 2024 (de volle afstand) maar weet pas over +- een maand zeker of ik ook kan op die dag.
Afgelopen 2 jaar niet. Toen kon je nog een dag van te voren aanmelden. Overigens keek ik daarvoor naar de middel afstand. Ik weet niet of dit ook geld voor de lange.

jbams
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 20 nov 2023 11:52

Ingeschreven. De afstand en HM zijn ietwat beangstigend, dus een prima doel.

Iemand tips voor accomodatie rond de start/finish?

Plaats reactie