Op een klimfietsje werkt QR voor mij nog goed/prima, op een MTB-tandzm in zwaar terrein zijn de eisen heel anders.
Vandaag gehoord bij de fm
Met gevaar voor eigen leven heb ik een grijs verleden afdaling gereden met meer dan 90 kmh en dat met QR én met velgremmen. LEVENSGEVAARLIJK!!!!
Dat ik het nu nog na kan vertellen mag op zijn minst het zevende wereldwonder worden genoemd
Dat ik het nu nog na kan vertellen mag op zijn minst het zevende wereldwonder worden genoemd
Live fast; die young. mijn blog
Haha ik ging afgelopen zomer de Passo Fedaia nog af met 85kmh, gelukkig kwam ik de bocht nog door met QR
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33
Het is alleen zo dat qr stijver is dan een steekas. Zie deze link voor uitleg: https://youtu.be/KMdsSuXGniU
Steekas heeft natuurlijk wel veel andere voordelen, maar met stijfheid komt niet door de steekas.
Mij maakt het niet uit vanwaar die extra stijfheid komt
Bij mijn fietskameraden die nu met een disc/steekassen racefiets rijden, en meestal veel km en HM maken, is de feedback vrij uniform: onverwachts rijdt de discfiets een stuk strakker vs hun vroegere velgrem/QR fietsen. Onlangs nog net dezelfde opmerking gehoord van een maatje; die stapte over van een Scott Foil RC 2018 (velgrem) naar een Cube Litening Aero C68 SLT (2022).
Bij mijn fietskameraden die nu met een disc/steekassen racefiets rijden, en meestal veel km en HM maken, is de feedback vrij uniform: onverwachts rijdt de discfiets een stuk strakker vs hun vroegere velgrem/QR fietsen. Onlangs nog net dezelfde opmerking gehoord van een maatje; die stapte over van een Scott Foil RC 2018 (velgrem) naar een Cube Litening Aero C68 SLT (2022).
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Je moet toch iets roepen om zo'n investering te rechtvaardigen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33
Klopt, maar het is dus niet de steekas zelf die zorgt voor de extra stijfheid, maar het hele ontwerp van vork, as, integratie van as, banden etc die zorgt voor beter stuurgedrag
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat is weer iets wat maar de halve waarheid is........Coronafietser schreef: ↑27 okt 2022 10:03Het is alleen zo dat qr stijver is dan een steekas. Zie deze link voor uitleg: https://youtu.be/KMdsSuXGniU
Steekas heeft natuurlijk wel veel andere voordelen, maar met stijfheid komt niet door de steekas.
Dan stel ik de vraag waarom elke vork een stuk stijver en fijner aanvoelt met een steekas.
Ook van exact dezelfde fiets!
Het komt doordat door de steekas de hele contructie veel stijver kan worden en je het comfort kan halen op de plaatsen waar je dat wilt. Dan kan je wel zeggen dat het niet door de steekas komt, maar met een QR kan het dus niet, tenzij je heel veel gewicht gaat toevoegen.
Eerlijk toegeven rijd mij F29 met QR achter echt prima en is niet voelbaar minder stijf dan mijn mtb met steekas.
Ik heb wel een 10mm thru axle erin gezet, dat scheelde wel met de QR qua stijfheid.
En mijn nieuwe fox 32 met 15mm steekas is zeker niet stijver dan mijn oude met QR. Dus het gaat uiteraard om het totaal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Heb dezelfde ervaring van een HMX Scott Foil Team Issue 2013, naar een Scott Foil met steekassen en discs...raven14 schreef: ↑27 okt 2022 11:00 Mij maakt het niet uit vanwaar die extra stijfheid komt
Bij mijn fietskameraden die nu met een disc/steekassen racefiets rijden, en meestal veel km en HM maken, is de feedback vrij uniform: onverwachts rijdt de discfiets een stuk strakker vs hun vroegere velgrem/QR fietsen. Onlangs nog net dezelfde opmerking gehoord van een maatje; die stapte over van een Scott Foil RC 2018 (velgrem) naar een Cube Litening Aero C68 SLT (2022).