Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 mar 2017 18:34

Vandaag eerste goed testrit gemaakt op Mallorca.
Erg handig dat routes vanaf strava gesynct worden, geen gedoe meer met uploaden via usb kabeltje oid :)
En display is ook super duidelijk, route ook duidelijk te volgen.
Alleen geen tbt notifcaties oid, kon ook nergens optie vinden om dit aan te zetten.
Opzich niet heel erg want ik ben eigenlijk van gewoon zelf lijntje volgen, kreeg wel piepjes als ik van route af ging.

Strava live segment ook even geprobeerd, segment begon en ik zag wat tijden staan.
Maar je kan dat scherm verder niet aanpassen kwa datavelden en op een klim zie ik toch graag power in beeld.
Toen ik halvewege de klim weer terugging naar live segment page stond er bericht dat segment in de buurt was dus op een of andere manier afgebroken.
Bolt heeft 5u10 aangestaan, waarvan 3u30 gereden. En ik denk zo'n 2u30 kaart in beeld.
Batterij was na afloop nog 63% over.
Ik had bluetooth connectie met telefoon aanstaan en ant+ met powermeter,hartslagband en di2.
Ook erg handig om met di2 buttons schermen te kunnen wisselen, alleen jammer dat er alleen volgende pagina is en niet pagina terug wat garmin wel heeft.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 25 mar 2017 22:10

Die plannert van Komoot vd week even bekeken : zo op 't oog fijner dan die van strava (betere kaart, meer info over wegdek)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 mar 2017 19:18

Vandaag 153km gefietst waarvan 5u30 moving time, bolt heeft 7u20 aangestaan waarvan merendeel van de dag op kaart.
En net zoals gisteren paired met alle sensoren en telefoon.
Na afloop nog 51% batterij over, dik tevreden dus :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2017 19:49

Dat zijn hele nette waardes!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 mar 2017 19:55

Idd, daar ga ik ritjes tot 250km zonder problemen mee redden zonder dat ik kaart zo min mogelijk in beeld hoef te houden.
Kaart is ook erg duidelijk en als ik van scherm wissel staat hij ook redelijk direct in beeld. (wat bij de edge 800 nog wel eens tijdje kon duren)

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 27 mar 2017 08:15

Hierbij een eerste ervaring met de Elemnt Bolt na 2 ritten dit weekend van +120 en 50 km,


het instellen van de wahoo bolt is het een fluitje van een cent:
je download eerst de App op je smartphone en vervolgens koppel je de wahoo bolt.
als deze gekoppeld is kun eventueel via de app eerst je persoonlijke gegevens invoeren zoals gewicht, lengte etc etc.
het koppelen van de ant+ sensoren verliep ook zonder problemen: alle Garmin sensoren (+ stages vermogensmeter) werden direct gevonden.

na het koppelen van de ANT+ sensoren heb ik LED's ingesteld; vanwege de vermogensmeter heb ik deze ingesteld op het aantal watts. tijdens het fietsen in de zon zijn de blauwe LED's (die van blauw naar rood oplichten) redelijk (tot wazig) zichtbaar. wanneer deze van Groen/ Oranje naar Rood oplichten worden deze steeds beter (tot goed) zichtbaar. de Elemnt geeft de rode leds weer wanneer de waarde boven de FTP waarde komt.

v.w.b.. het navigeren werkt deze volledige met een zichtbare kaart, met plaatsnamen (volgens mij) alleen wanneer de telefoon is gekoppeld met bluetooth maar zonder is het ook goed te doen. je kan met de knoppen goed door de pagina's scrollen (welke ook via de app ingesteld kunnen worden).
in en uitzoomen gaat via de knoppen aan de rechterkant.
even goed opletten... Cadans wordt aangegeven als "ritme" ;)

na de rit gaat het uploaden snel via de app (en ook direct naar strava als deze via app is gekoppeld).

de eerste ervaringen zijn wat mij betreft echt enorm goed.
de fietscomputer is eigenlijk best of both worlds waarvan 2 fietscomputers 1 is gemaakt (de edge 500 en 800 serie) alleen nog een tikje beter en gebruiksvriendelijker omdat alles ingesteld kan worden via de app.

of we nog wat missen:

* onder andere mis ik een stekker om de bolt via netsnoer op te laden (is nu alleen mogelijk via USB).
naast de App online platform zoals bijv. garmin connect (heb deze zo snel nog niet kunnen vinden)..
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
CanyonMR
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 jul 2014 21:56

Gebruikersavatar CanyonMR 27 mar 2017 10:07

Italia_david schreef:.

of we nog wat missen:

* onder andere mis ik een stekker om de bolt via netsnoer op te laden (is nu alleen mogelijk via USB).
Dit kun je toch eenvoudig oplossen door je usb lader van de iphone te gebruiken of eentje van de action voor 2 euro.

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 27 mar 2017 10:08

zou kunnen alleen zit je dan met garantie dat de Wahoo om deze reden kapot gaat... :shock:
#passioneceleste #ridebianchi

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 27 mar 2017 10:12

Nou, ik denk niet dat -ie dan gegarandeerd stukgaat, hoor. Maar ik vind het inderdaad wel een beetje sukkelig dat er niet even een USB adaptertje bijgestopt wordt.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mar 2017 10:26

Met hoeveel mAh mag die koelkast volgens het boekje opgeladen worden dan?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mar 2017 10:47

trouwens, vd site van wahoo;

Charging your Battery:
Connect the Micro USB cable to a suitable power source to charge. e.g. a computer USB port, or if using in conjunction with an AC adapter, to a wall outlet.
When charged, remove the Micro USB cable from the charging port.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 mar 2017 18:10

Vandaag ruzie met de bolt.
Had een rit klaarstaan op strava en probeerde die te laden, via sync op de bolt (via bluetooth verbonden met telefoon)
Sync draaide netjes websites af, had wel het idee dat ik strava hier niet langs zag komen.
Via de telefoon app zag ik de route wel netjes staan, dus probeerde die te laden naar de bolt maar gaf melding dat route niet in de bolt stond.
Geprobeerd strava account te unlinken/resyncen, maar ook dat had geen effect. (behalve dat op dat moment alle strava routes weggingen)
En misschien door al dit geklooi opeens tijdens rit een opstart scherm die recover ride aangaf.
Dit lukte soort van, deel van rit werd geupload op strava en rit ging ook gewoon weer verder. (alleen mis ik 2km oid die ik fietste tijdens recover wat even duurde)
Rit zelf ging verder en stats op het eind leken ook ok (behalve hoogtemeters die maar helft van rit waren, volgens mij vanaf opnieuw opstarten)
Kijk ik nu in de wahoo app op telefoon zie ik nogsteeds maar kleine rit staan.
Uiteindelijk de .fit file via usb geupload op strava en dat lijkt ok behalve dus hoogtemeters die totaal niet kloppen. (correctie dus maar gedaan)

Terug in appartement nogmaals sync routes geprobeerd en toen connecte hij via wifi en kwamen de routes weer allemaal in de bolt te staan.

Plaats reactie