Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 22 apr 2023 16:30

heb een bolt V1 dus van de werking via de app mega happy das echt ok voor mij.

vooral de herberekening van de route vind ik belangrijk, omleiding is nu uitzoomen, gokken of telefoon erbij.
in eigen regio no issue, op vakantie daarintegen ... dan gok ik liever niet.

nog effe reviews kijken dan en knoopje doorhakken, futurum heeft 20€ korting dit weekend op beide unit's is dat mooi meegenomen.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 apr 2023 16:38

Herberekenen doen ze beide en het resultaat in sommige gevallen goed maar soms ook dramatisch. Ook volkomen logisch als je een beetje snapt hoe het geprogrammeerd is.

Ik heb dit in een eerdere review wel eens uitgelegd

Herberekenen is één van de lastigste dingen om te programmeren voor iedere fietscomputerfabrikant. Dat heeft 2 oorzaken.

Ten eerste kan een fietscomputer kan niet bepalen of je per ongeluk verkeerd rijdt (je mist een afslag) of dat je bewust verkeerd rijdt (weg dicht).

Ten tweede rijd je op de fiets vaak rondjes, anders dan bij een auto waar je meestal A>B rijdt. Autonavigatie kan altijd uitgaan van de eindbestemming als doel, terwijl een fietsnavigatie juist trouw wil blijven aan de ronde. Echter, een fietscomputer kan nooit weten of een dichte weg verderop misschien weer open is. De allereerste fietscomputers met navigatie loste dit op door net als een autonavi de snelste weg naar het eindpunt te berekenen. Dat leverde soms bizarre situaties op waarbij je als je in het begin van de route een keer fout reed, een paar km daarna weer bij je huis stond....

Tegenwoordig gebruiken fietscomputers een iets ander algoritme: ze pakken een punt op de route een X aantal km verder dan het punt waar je fout reed en proberen je daarheen te leiden. Dat kan goed uitpakken, maar in het slechte geval kan je wel een flink deel van de originele route missen.
Dit gezegd hebbende is aan het herbereken van de Garmin wel veel meer in te stellen. Zodra je off course kun je bijvoorbeeld kiezen of hij het navigeren wil pauzeren (ideaal als je zelf een afslag mist en omdraait) of dat hij moet herberekenen (weg dicht). Er zijn nog veel meer dingen die je kan instellen t.o.v. Wahoo.
Laatst gewijzigd door havana op 22 apr 2023 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 22 apr 2023 16:50

ja da van die pauze heb ik ook al gezien.
herberekenen met google maps of autonav is ook niet altijd rozegeur en maneschijn.
maar ok, wel iets makkelijker/voorspelbaarder.

denk da je ook wel geen foute aankoop meer kan doen de dag van vandaag
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 apr 2023 16:52

Grote voordeel van Google Maps (en andere online navigaties) is dat ze real life data hebben. Dus als er geen verkeer gaat door de Dorpsstraat, dan kan het systeem bedenken dat de Dorpsstraat waarschijnlijk gestremd is. En dan verzint hij een omleiding.

Fietsnavigaties kunnen dat niet. Bovendien rijd je bij fietsnavigaties vaak vooraf getekende routes, waar een autonavigatie zelf een route tekent. Het is dus met andere woorden appels met peren vergelijken.

Eens dat je niet echt een foute aankoop kunt doen.

ori53
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:11
Locatie: Amersfoort

ori53 22 apr 2023 22:32

havana schreef: 22 apr 2023 16:10 - de Climbpro functionaliteit van Garmin is verfijnder dan die van Wahoo en werkt ook zonder route
Dit, zonder route bedoel ik, gaat toch ook bij Wahoo uitgerold worden binnenkort?

Sta zelf ook voor keuze tussen 840 en Roam V2.
Wat mij niet helemaal duidelijk is.....
Is het schermpje van de 840 groter of gelijk aan dat van de 520 (= m'n huidige speeltje)?
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......


Pegoretti Mxxxxxo
Cotic Soul
Cube Nuroad

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 23 apr 2023 04:05

denk dat het scherm iets groter is.
840 én 540 zijn identiek qua behuizing.

de climbpro is op beide units zonder route ok, triggerpoit wanneer een klim begint ligt nie altijd gelijk.
een minim verschil wel.

https://www.youtube.com/watch?v=dX7rR2YZD38
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 23 apr 2023 18:34

ondertussen ook een RoamV2 gekocht
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

hayes

hayes 26 apr 2023 14:42

Wat ik op m'n Element wel mis is bij het afslaan even de map tonen.
Dat deed Garmin wel goed. Een 150 meter voor de afslag toonde hij de map, eens je afgeslagen was, weer de gewone datavelden.

Wahoo toont enkel een pijl met de richting links of rechts. Zeker in wat drukkere gebieden moet je altijd manueel naar de map schakelen om te zien welke straat hij net bedoeld. Ik vond de Garmin manier hier beter.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 27 apr 2023 11:19

Wahoo komt begin mei ook met een update waar SUMMIT (CLIMB PRO) zonder route zal werken. En volgens GPLama gaat dit nog een stuk verder gaan dan wat Garmin kan.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 apr 2023 07:43

Net op YouTube channel van GPLama gekeken naar de nieuwe Summit free ride feature. Veelbelovend

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 01 mei 2023 10:14

reeds 140km gereden , 65% batterij over!
super, zal nog effe uitzoeken worden hoe of wat.
(biepjes, iets te veel)

Groter scherm tegenover de Bolt is ook wel best leuk.

omleidingen gaan mooi en verrassend snel

klimmen, das ook best leuk, weet wel graag wat me te wachten staat.
veel beter dan da kleine profiel onderaan bij de kaart.

Kleur is een mooie aanwinst maar daar deden we het niet voor.

helemaal tevreden hier.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

hayes

hayes 02 mei 2023 11:10

Summit functie is idd heel fijn.
Ik ben gisteren even wat hellingen van de Ronde van Vlaanderen gaan verkennen (k*t wat is die Koppenberg een klootzakje) en het is echt wel een fijne functie.
Weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Plaats reactie