Pagina 1 van 1

Geometrie Advies

Geplaatst: 06 jul 2010 23:10
door hernia
Na een slechte ervaring met het rijden op een te grote fiets, heb ik me voor mijn volgend exemplaar laten opmeten volgens de bikefitting methode.

(ik ben +- 183cm groot en heb een binnenbeenlengte van om en bij de 92cm, mijn vorige fiets werd enkel op bbl gemeten en was een trek maat 60, dus allerminst aangenaam om rijden)

Dit leverde de volgende resultaten op:
zitbuis: 590
bovenbuis: 562
stuurpenlengte: 115

Ik moet jullie niet zeggen dat zulke frames in de praktijk onvindbaar zijn, en ook de stuurpen is nogal van een ongelukkige lengte. Dus begin ik nu onderhand te wanhopen om nog een redelijk geprijsde, passende fiets, te vinden..

Mijn vraag is dan ook of een fiets met meer conventionele maten, me ook zou passen, bv een 58 met een 57 bovenbuis? of zou dit een te korte stuurpen opleveren? Of kan iemand me iets anders aanraden?

Geplaatst: 07 jul 2010 00:02
door amclassic-fan
Het opmeten met BikeFitting is weg gegooid geld geweest, daar heb je niets aan. De meest belangrijke buis wordt genegeerd, namelijk de balhoofdbuis. De lengte van de zitbuis boeit echt totaal niet, dus daar hoef je alvast niet naar te kijken. Je stuurpen hoeft ook niet 115 exact te zijn, een iets langere bovenbuis met 110 mm is bijv ook prima.

Je hebt naar verhouding hele lange benen. Je moet dus naar een frame met een naar verhouding lange balhoofdbuis kijken. De Trek frames van een paar jaar geleden hadden juist hele korte balhoofdbuizen, wat jouw dus niet past. Sinds een paar jaar heeft Trek daarnaast de Performance fit, die een langere balhoofdbuis heeft. Voor komend jaar veranderen die namen, de Performance wordt H2 en er komt nog een H3 bij met weer een iets langere balhoofdbuis. Andere merken hebben vergelijkbaar modellen, zoals bijv de Cannondale Synaps, Specialized Roubaix.

Geplaatst: 07 jul 2010 00:22
door hernia
Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik ben al enkele fietsenzaken langsgeweest en heb een kleine selectie gemaakt van fietsen die bij mijn budget aanleunen, en in de buurt van mijn maten komen.

-Focus culebro. Hier komt de bovenbuis mooi uit op 56 maar de balhoofdbuis (slechts?) op 17.
-Wilier Mortirolo: Bovenbuis is hier een cm langer, maar balhoofdbuis komt al op 19.5
-Merckx AMX2: nagenoeg zelfde buisafmetingen dan de mortirolo

Zijn dit mogelijk goeie kandidaten? of zou die balhoofd van de focus al wat aan de korte kant zijn?
Nog een klein vraagje: spelen de graden tussen zitbuis en achterbouw een grote rol?

Geplaatst: 07 jul 2010 00:40
door amclassic-fan
Ja 17 is eigenlijk te kort, dan moet je al aan een behoorlijke hoeveelheid spacers onder je stuurpen. De 19.5 van de Mortirolo zou een mooie lengte zijn.

Geplaatst: 07 jul 2010 01:12
door hernia
en de zitbuis heeft helemaal geen belang?
De Merckx en de Mortirolo komen overeen qua balhoofd en bovenbuis, maar waar Wilier (maat XL) 58cm C-T en 52,92cm c-c meet, heeft de merckx gewoon 58 c-c.
Ook de zitbuishoeken verschillen wat: 73 tegen 72,5, al weet ik ook niet of dat uiteindelijk iets uitmaakt..

mijn excuses voor al de vragen, ik ben nogal nieuw in heel het fietswereldje, en na al eens met een heel ongemakkelijke fiets opgezadeld te hebben gezeten, wil ik zo'n nieuwe ervaring natuurlijk vermijden. Alle hulp wordt natuurlijk heel erg geapprecieerd!

Geplaatst: 07 jul 2010 12:15
door amclassic-fan
Nee nagenoeg niet, als de zitbuis 1 cm korter is dan steekt de zadelpen gewoon 1 cm verder uit.

Die halve graad maakt niet zoveel uit, dat kan je makkelijk opvangen door dat je het zadel kunt verstellen of evt een zadelpen met meer of minder set-back kunt monteren.

Daarnaast zorg dat je voor een zogenaamd compact stuur kiest.

Geplaatst: 07 jul 2010 12:39
door roos69
Je hebt hetzelfde probleem als ik. In verhouding lange benen.
Dan is het inderdaad het meest verstandig te letten op twee maten:
- lengte bovenbuis
- lengte balhoofdbuis

Als je alleen afgaat op de lengte van de zitbuis, kom je vrijwel zeker op een te lange fiets uit, waardoor je te ver moet strekken, en dus niet lekker zit of moet compenseren met een (te) korte stuurpen.
Als je alleen kijkt naar je bovenbuis en niet let op je balhoofbuis, is de kans groot dat je een te klein frame koopt waardoor je als je je zadelpen op de juiste hoogte zet, je weer te diep voorover zit.

Ik koop daarom altijd een fiets met: de juiste lengte van bovenbuis en een relatief lange balhoofdbuis. Dan kom je uit op zogenaamde 'comfort' fietsen die meestal wat korter zijn en een hogere balhoofdbuis hebben.
Maar uiteindelijk omdat het zadel wat hoger komt, zit je eigenlijk gewoon met een 'race' afstelling.

Je kan ook eventueel nog kijken of je met een zadelpen zonder setback uit de voeten kan (dan zit je ook wat korter).
Compact stuur is trouwens ook een hele goede tip. Daardoor komen je handen wat hoger te liggen als je met je handen op je remhandels rijdt.
Let ook op dat je je stuurpen niet te kort neemt, *persoonlijk* vind ik een stuurpen op een racefiets niet fijn als hij korter is dan 11cm.
Anders wordt je fiets nogal nerveus bij het sturen en dat vind ik niet prettig.

Geplaatst: 07 jul 2010 14:46
door hernia
Als ik even wat geometrieën bekijk op het net, kom ik tot de conclusie dat de mortirolo waarschijnlijk nog de beste optie zal zijn..

"echte" comfort fietsen:

Roubaix: Voor een goede bovenbuis zou ik uitkomen op een 56 frame, maar dan zou mijn zadelpen er al 30cm uit zitten, en de balhoofdbuis is op die maat een halve cm korter dan de mortirolo.

Synaps: ook hier, 56 frame voor goede bovenbuis, maar balhoofdbuis is dan nog slechts 18cm.

Bianchi Via Nirone 7: prachtige fiets vind ik zelf, Framemaat 57 heeft juiste bovenbuis, maar heeft ook voor een comfort vrij kleine balhoofdbuis, nl. 16.5

Trek Pilot zou ook een optie kunnen zijn, die heeft nog een cm langere balhoofd dan de mortirolo..maar mijn ervaringen met het merk zelf (en vooral eigl één van de weinige verdelers in de buurt), weerhouden mij wat..bovendien doet de fiets zelf me, itt de anderen uit dit lijstje, vrij weinig.

Verder heb ik ook nog gekeken naar wat fietsen die niet echt als comfort bestempeld worden. De Culebro en de Merckx zijn al genoemd. Ik heb ook een Moozes Typhoon overwogen, maar ook deze schiet dan tekort in het balhoofdsegment. Raar ook dat de Mortirolo nu niet echt bekend staat als een comfort fiets, maar wel een vrij lange balhoofdbuis heeft (de meeste wiliers blijkbaar)

Zien jullie nog andere opties? of zou de Mortirolo een goeie middenweg vormen voor me? Of zou ik beter even wachten met de aankoop van een fiets, en de 2011 modellen afwachten..

Geplaatst: 07 jul 2010 14:53
door amclassic-fan
De geometrie van die Wilier is behoorlijk vreemd. Een L heeft naar verhouding een veel kortere balhoofdbuis en de XXL ook. Maar voor jouw pakt het juist goed uit zo.

Geplaatst: 07 jul 2010 19:15
door hernia
Ik ben net terug van de lokale fietsenmaker, hij zou me bellen als hij een (al voor iemand anders gereserveerde) focus culebro in mijn maat had.
Er zat nu een 11 cm stuurpen op met 3 cm spacers, en de zit viel best wel mee. Handen vielen goed op zijn plaats. Nu begin ik dus te twijfelen of die Mortirolo wel de beste optie is, daar de bovenbuis al een cm langer zal zijn. Op die laatste heb ik ook al eens mogen zitten, wel met verkeerde stuurpen (kwam net uit de doos), en heb ik me die bedenking ook al eens gemaakt. Misschien toch opteren om iets dieper te zitten met wat spacers of een omgekeerde stuurpen?

to be continued..

Geplaatst: 10 jul 2010 16:30
door hernia
De kogel is door de kerk, het is uiteindelijk toch de Wilier Mortirolo geworden.
Maandag mag ik hem gaan afhalen, en ik zal op tijd en stond wel een plaatje online plaatsen.

Bedankt Amclassic-fan en Roos voor de goede raad!