Einde Fulcrum's R7 LG
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik ben bang dat mijn set R7 LG uit 2015 voor mij ten einde is.
Vanmorgen een hels gekraak en geknars toen ik de straat uit fietste. Later werd het wel minder, maar nooit helemaal weg. Nu had ik net afgelopen week een nieuw trapslager (wheels mfg keramisch), en een nieuwe ketting gemonteerd. Wielen had ik ook nog uit elkaar gehad en nieuw vet in de lagers gedaan.
Mijn vermoeden gaat uit naar de wielen, zoals jullie al hadden begrepen. Ik heb nu voor de uitsluitende test even mijn setje carbon wielen gemonteerd, en wil als het droog is even een klein stukje gaan rijden.
Voor de Fulcrums zou dit al de tweede keer deze winter worden dat de lagers er uit liggen, ondanks de nodige zorg. Denk dat het tijd wordt voor wat nieuws, maar wat?
Het moet niet te veel gaan kosten, maar wel enigszins winterhard zijn (uiteindelijk gaat alles naar de kl*te van pekel).
Zat te denken aan DTSwiss R23, of Vision Trimax 30. Bij die laatste zal de zwarte remrand verdwijnen, en weet niet veel van de kwaliteit van de naven.
Voor het geld zou ik ook een setje 24mm carbon uit China kunnen nemen, maar zal ook niet winterhard zijn.
Handgespaakt zou ook kunnen, maar duurt weer een tijdje voordat je die in huis hebt (geld ook voor China).
Kortom, het maakt de keuze er niet makkelijker op.
Vanmorgen een hels gekraak en geknars toen ik de straat uit fietste. Later werd het wel minder, maar nooit helemaal weg. Nu had ik net afgelopen week een nieuw trapslager (wheels mfg keramisch), en een nieuwe ketting gemonteerd. Wielen had ik ook nog uit elkaar gehad en nieuw vet in de lagers gedaan.
Mijn vermoeden gaat uit naar de wielen, zoals jullie al hadden begrepen. Ik heb nu voor de uitsluitende test even mijn setje carbon wielen gemonteerd, en wil als het droog is even een klein stukje gaan rijden.
Voor de Fulcrums zou dit al de tweede keer deze winter worden dat de lagers er uit liggen, ondanks de nodige zorg. Denk dat het tijd wordt voor wat nieuws, maar wat?
Het moet niet te veel gaan kosten, maar wel enigszins winterhard zijn (uiteindelijk gaat alles naar de kl*te van pekel).
Zat te denken aan DTSwiss R23, of Vision Trimax 30. Bij die laatste zal de zwarte remrand verdwijnen, en weet niet veel van de kwaliteit van de naven.
Voor het geld zou ik ook een setje 24mm carbon uit China kunnen nemen, maar zal ook niet winterhard zijn.
Handgespaakt zou ook kunnen, maar duurt weer een tijdje voordat je die in huis hebt (geld ook voor China).
Kortom, het maakt de keuze er niet makkelijker op.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
zonda c17
DT Swiss R23
Verder zou het natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn de R7's technisch weer in orde te krijgen, het zijn allemaal industrielagertjes die vervangbaar zijn en ze kosten ook niet veel.
Verder zou het natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn de R7's technisch weer in orde te krijgen, het zijn allemaal industrielagertjes die vervangbaar zijn en ze kosten ook niet veel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40878
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Das altijd het enige juiste antwoord in dit segmentmonsieurpinot schreef:zonda c17

Less is bore
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Mmmmm. Veel geadviseerd hier idd. Vind eigenlijk niet zo mooi (vond ik ook niet van de Fulcrums, maar die zaten er nu eenmaal in)
Iemand ervaring met de naaiafscherming van de quattro's LG CX?
Iemand ervaring met de naaiafscherming van de quattro's LG CX?
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik weet het Kees. Voor €35 zitten er voor en achter weer nieuwe lagertjes in, maar dat zou de 3e keer worden in amper 2 jaar. De prijs van de lagers begint zo langzaamaan de waarde van de wielset aardig te overstijgen, en vormt ook niet echt een concrete oplossing.Keezx schreef:DT Swiss R23
Verder zou het natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn de R7's technisch weer in orde te krijgen, het zijn allemaal industrielagertjes die vervangbaar zijn en ze kosten ook niet veel.
Sterker, ik moet dan nog maar afwachten of ik überhaupt deze winter kan uitrijden met de hoeveelheid pekel op de weg.
Vandaar het plan voor nieuwe wielen.
En dan maar hopen dat dat het euvel was

- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
En dat was ook de CX versie?wolly68 schreef:Bij de quattro's zit er een extra afdicht ringetje in aan beide kanten. Bij mij zat er binnen 4 weken een lager in de body helemaal vast. Zat geen dubbel afgedicht lager in. Eenvoudig en goedkoop te vervangen door betere lagers
Dezelfde but kwaliteit als de R7's dus. En dan blijf je uiteindelijk ook nog zitten met dat achterlijke fenomeen van "instelbare industrielagers". Dat moet haast wel een oplossing zijn voor een constructiefout, wat ze achteraf een mooi naampje hebben gegeven, en er vervolgens niet meer vanaf kunnen.

Blijft toch een lastig vraagstuk, een goede set wielen voor een redelijk bedrag.
Alleen de Zonda's voldoen daaraan idd, maar blijft toch vreemd, Campa wielen op een Shimano fiets.
Aan de andere kant hoort Shimano ook eigenlijk niet op een Bianchi.

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40878
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor €650 zit er een mooie Potenza groep op 

Less is bore
Ik snap zulke dingen toch nooit zo heel goed.
Mijn winterwielen bestaan o.a. uit Chinese Quando naven die ik 2e hands kocht voor 15€ , nu de 3e winter daarmee en nog geen enkel lager hoeven te vervangen.....
Ik spuit mijn winterfiets nooit af met water, dat neemt pekel mee naar de plekken waar je het absoluut niet wil, hooguit borstel ik de wielen eens af met een sopje, maar de naven blijven droog...
Ik zou als ik nu een winterset moest bouwen de volgende onderdelen bestellen:
Miche Primato naven, 55€ of zoiets
DT Swiss R460 velgen 66€ of zoiets
64 Sapim Race spaken 30€
Materiaalkosten < 150€ , kan ja jaren mee voort.
Zonda's zou ik nimmer als winterset inzetten.
Een Potenza groep als wiel voldoet even goed als vierkante wielen.
Mijn winterwielen bestaan o.a. uit Chinese Quando naven die ik 2e hands kocht voor 15€ , nu de 3e winter daarmee en nog geen enkel lager hoeven te vervangen.....
Ik spuit mijn winterfiets nooit af met water, dat neemt pekel mee naar de plekken waar je het absoluut niet wil, hooguit borstel ik de wielen eens af met een sopje, maar de naven blijven droog...
Ik zou als ik nu een winterset moest bouwen de volgende onderdelen bestellen:
Miche Primato naven, 55€ of zoiets
DT Swiss R460 velgen 66€ of zoiets
64 Sapim Race spaken 30€
Materiaalkosten < 150€ , kan ja jaren mee voort.
Zonda's zou ik nimmer als winterset inzetten.
Een Potenza groep als wiel voldoet even goed als vierkante wielen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 20 jan 2017 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ja, ik heb ook bewust voor de cx versie gekozen. Het wisselen van een paar lagers vind ik niet zo'n probleem. Belangrijker is dat de wielen stevig zijn en de spaken heel blijven met mijn gewicht van rond de 100 kg. Op die punten is er niets mis met de quattro's.G.B. Lux Dream schreef:En dat was ook de CX versie?wolly68 schreef:Bij de quattro's zit er een extra afdicht ringetje in aan beide kanten. Bij mij zat er binnen 4 weken een lager in de body helemaal vast. Zat geen dubbel afgedicht lager in. Eenvoudig en goedkoop te vervangen door betere lagers
Dezelfde but kwaliteit als de R7's dus. En dan blijf je uiteindelijk ook nog zitten met dat achterlijke fenomeen van "instelbare industrielagers". Dat moet haast wel een oplossing zijn voor een constructiefout, wat ze achteraf een mooi naampje hebben gegeven, en er vervolgens niet meer vanaf kunnen.![]()
Blijft toch een lastig vraagstuk, een goede set wielen voor een redelijk bedrag.
Alleen de Zonda's voldoen daaraan idd, maar blijft toch vreemd, Campa wielen op een Shimano fiets.
Aan de andere kant hoort Shimano ook eigenlijk niet op een Bianchi.