Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

het effect van kou?

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 15 jan 2017 17:32

NicoNB schreef:In het voorjaar en het najaar zijn er in Nederland buitentemperaturen denkbaar waarbij je geen extra energie kwijt bent aan het verwarmen van je lichaam om alles werkende te houden.
Echter, ergens is er een punt (buitentemp, wind chill etc) waarbij je lichaam bij moet gaan stoken. Deze arbeid die het lichaam hiervoor verricht vertaald zich in een lager vermogen beschikbaar voor beweging.
Ik ben heel erg benieuwd naar de fysiologie achter deze bewering...
Dus, graag iets van onderbouwing, links naar artikelen, of iets anders..

i-mac

i-mac 15 jan 2017 18:24

athhretjt schreef: Ik ben heel erg benieuwd naar de fysiologie achter deze bewering...
Dus, graag iets van onderbouwing, links naar artikelen, of iets anders..
http://loopgroepnuenen.nl/wat-doet-kou-met-je-lichaam/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 jan 2017 18:53

Dank voor de linkjes i-mac.

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 15 jan 2017 19:18

Sluit powerdata fysiologische oorzaken niet uit?
Voor mij geldt in ieder geval: hetzelfde rondje, hetzelfde vermogen, lagere snelheid in de winter t.o.v. de zomer.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 jan 2017 19:22

koekiesbakker schreef:Sluit powerdata fysiologische oorzaken niet uit?
Voor mij geldt in ieder geval: hetzelfde rondje, hetzelfde vermogen, lagere snelheid in de winter t.o.v. de zomer.
Dan ben ik toch ook benieuwd naar je hartslag. Die van mij is in tegenspraak tot wat hier eerder door iemand aangegeven is juist hoger.

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 15 jan 2017 19:41

Jans schreef:
koekiesbakker schreef:Sluit powerdata fysiologische oorzaken niet uit?
Voor mij geldt in ieder geval: hetzelfde rondje, hetzelfde vermogen, lagere snelheid in de winter t.o.v. de zomer.
Dan ben ik toch ook benieuwd naar je hartslag. Die van mij is in tegenspraak tot wat hier eerder door iemand aangegeven is juist hoger.
Weet ik niet goed eigenlijk. In ieder geval niet zo anders dat het me ooit opgevallen is. Het maakt verder ook niet zoveel uit voor mij, omdat ik toch naar vermogen fiets.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jan 2017 19:42

i-mac schreef:
athhretjt schreef: Ik ben heel erg benieuwd naar de fysiologie achter deze bewering...
Dus, graag iets van onderbouwing, links naar artikelen, of iets anders..
http://loopgroepnuenen.nl/wat-doet-kou-met-je-lichaam/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art
Dat kou onder omstandigheden wat meer energie vraagt geloof ik wel, maar het gaat natuurlijk om vermogen en dat wordt nergens uitgelegd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

i-mac

i-mac 15 jan 2017 20:02

Keezx schreef:
i-mac schreef:
athhretjt schreef: Ik ben heel erg benieuwd naar de fysiologie achter deze bewering...
Dus, graag iets van onderbouwing, links naar artikelen, of iets anders..
http://loopgroepnuenen.nl/wat-doet-kou-met-je-lichaam/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art
Dat kou onder omstandigheden wat meer energie vraagt geloof ik wel, maar het gaat natuurlijk om vermogen en dat wordt nergens uitgelegd.
Omdat spieren door de kou wat krimpen misschien?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2017 20:30

Doorbloeding van je huid wordt minder, maar ik geloof niet dat je spieren gaan krimpen. Koel je erg ver af (natte benen zoals gisteren met een temperatuur van nauwelijks boven 0) dan merk je wel dat de doorbloeding in de spieren ook een probleem wordt.

Ik heb niet het idee dat je lichaam bij vorst echt meer energie kwijt is om de temperatuur op pijl te houden. Als je 200 Watt trapt, dan komt er 600 Watt aan warmte vrij, das best veel. Kunst is alleen om te zorgen dat je niet te veel gaat transpireren want dan krijg je het op een gegeven moment wel koud.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2017 20:39

i-mac schreef:Je ademt koude lucht in, en daardoor moet je lichaam harder werken om warm te blijven. Mede daardoor zal je hart harder werken dan bij gelijkaardige trainingen in warmere periodes.
Dat "harder werken om warm te blijven" geloof ik niet zo. Wel heb ik zelf het idee dat door de verlaagde bloedstroom naar de benen mijn spieren veel minder hard kunnen werken.

Tenminste, dat is voor mij tenminste een nog enigzins bevredigende verklaring voor het feit dat ik op de racefiets de afgelopen twee weken niet vooruit te branden was.

Op de MTB geen last van, maar daar krijg je het ook veel sneller warm.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

i-mac

i-mac 15 jan 2017 20:50

53x11 schreef:
i-mac schreef:Je ademt koude lucht in, en daardoor moet je lichaam harder werken om warm te blijven. Mede daardoor zal je hart harder werken dan bij gelijkaardige trainingen in warmere periodes.
Dat "harder werken om warm te blijven" geloof ik niet zo. Wel heb ik zelf het idee dat door de verlaagde bloedstroom naar de benen mijn spieren veel minder hard kunnen werken.

Tenminste, dat is voor mij tenminste een nog enigzins bevredigende verklaring voor het feit dat ik op de racefiets de afgelopen twee weken niet vooruit te branden was.

Op de MTB geen last van, maar daar krijg je het ook veel sneller warm.
Op een MTB zit je ook niet echt stil. Vandaar dat je het daar makkelijker warm kan houden.

Je lichaam werkt bij koude wel degelijk harder. Al hangt dat ook af van hoe je gekleed bent. Maar hoe dan ook, je lichaam beschermt zichzelf tegen de koude. Het doe dit door de warmte voor te behouden aan de vitale delen van je lichaam (hersenen, hart, longen). Vandaar dat je voeten, handen, neus en je oren sneller koud zullen krijgen.

Onderschat ook het verlies van vocht niet als je fietst in de kou. Je verliest meer zweet dan je durft te denken. Water en suiker helpen je spieren goed tegen de koude. Dat klinkt misschien vreemd, maar suiker laat de motor langer branden.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 jan 2017 21:12

53x11 schreef:Dat "harder werken om warm te blijven" geloof ik niet zo. Wel heb ik zelf het idee dat door de verlaagde bloedstroom naar de benen mijn spieren veel minder hard kunnen werken.
Even kort door de bocht.

Het lichaam kent een primaire en secundaire bloedstroom.
Primaire bloedstroom vindt plaats door je slagaderen, secundaire bloedstroom zijn al je andere vaten waar bloed (je huid) doorheen gaat. Je kunt je voorstellen dat als de vaten in je huid dichtgaan, want koud, dat je dan behoorlijk wat flow verliest. Dat zou dus deels de verlaagde hartslag kunnen verklaren. Kan me dan ook voorstellen dat je spieren daardoor ook te maken hebben met een verminderde toevoer van vers bloed en daarom dus ook minder vermogen op kunnen wekken. Minder vermogen is ook weer minder warmte.

53x11 schreef:Op de MTB geen last van, maar daar krijg je het ook veel sneller warm.
Op de racer zit je meer in de wind, atb rijd je vaak tussen de bomen en is je snelheid een stuk lager. De 2e link die i-mac plaatste laat een tabelletje zien met de chill factor bij verschillende windsnelheden. Dan snap je meteen waar de warmte blijft, of beter waarom je zoveel energie nodig hebt om warm te blijven als de koude lucht met hoge snelheid langs je lichaam stroomt.

Plaats reactie