Hallo allen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe cassette voor mijn 10spd SRAM x0 29'er. Op de website van Mantel kom ik na op MTB cassettes te hebben geclicked bij deze "weg" cassettes uit:
https://www.mantel.com/sram-pg-1070-10- ... Ejc3RhcnQ0
Is er een reden waarom een 11-23 "weg" cassette niet zou werken i.c.m. X0 MTB derailleur en shifter? Op de website van SRAM zelf hebben ze het bij MTB vertandingen wel over powerglide, maar maakt dat iets qua compatibilliteit?
Ik rijd alleen in de lage landen en met m'n dubbele voorblad is een 23 achter als grootste al meer dan zat en het is lekker schakelen met zulke kleine verschillen tussen de kransjes.
PG1070 11-23 op de MTB?
Antwoord op je vraag: Ja: de X0 derailleur heeft een ander bewegingspatroon: 23t is erg klein voor een X0 derailleur (met welke kooilengte dan?). 28t is meer een minimum. Het schakelen zal hakerig gaan: niet wat je wilt. Het gaat wel. Overigens heeft de grootte van je wiel niets met de onderlinge verdraagzaamheid (dan heeft het Engels met compatibility toch een veel efficiënter woord ) van je schakelmateriaal te maken. 29 inch is slechts een marketing kreet, het is geen maat. We denken en spreken al 35 jaar in mms: 622! Jij niet dan?
Aangezien zowel de weg 10v als de atb 10v groepen van SRAM de schakelratio 1.3:1 gebruiken, is mijn advies gebruik een SRAM weg 10v achterderailleur. Zal veel soepeler schakelen.
Aangezien zowel de weg 10v als de atb 10v groepen van SRAM de schakelratio 1.3:1 gebruiken, is mijn advies gebruik een SRAM weg 10v achterderailleur. Zal veel soepeler schakelen.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Het gaat prima. Zie ook deze link.
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
SRAM 10-speed road en MTB hebben dezelfde cable pull. En Shimano/Sram 10-speed cassettes hebben dezelfde sprocket pitch. Je kan in jouw geval iedere 10-speed Shimano of Sram cassette gebruiken.
Ik heb de volgende bikes met 10-speed.
- Gravelracer met S700 shifters en X0 derailleur (de DH versie*)
- Hybride bike met X9 triggers en X9 derailleur
Gereden cassettes 11-23, 11-25, 11-28, 11-34, 12-25. Nooit problemen gehad, het werkt uitstekend. Achterop zit een schroefje waarmee je de afstand cassette-derailleur aan kan passen, gebruik die.
Wbt de opmerking van klimmer over het gebruiken van een "weg" derailleur. De apex derailleur die ik had werkte niet soepeler IMHO. Zorg voor goede/soepele kabelgeleiding, daar zit de weerstand!
* Max aantal tanden volgens Sram is 28t. Echter werkt het prima met 34t. Zal waarschijnlijk zijn omdat een DH derailleur een korte kooi heeft. En met een dubbel voor kan je het verschil in benodigde kettinglengte niet aan. Maar met een enkel blad voor is een korte kooi en bv 11-36 geen probleem.
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
SRAM 10-speed road en MTB hebben dezelfde cable pull. En Shimano/Sram 10-speed cassettes hebben dezelfde sprocket pitch. Je kan in jouw geval iedere 10-speed Shimano of Sram cassette gebruiken.
Ik heb de volgende bikes met 10-speed.
- Gravelracer met S700 shifters en X0 derailleur (de DH versie*)
- Hybride bike met X9 triggers en X9 derailleur
Gereden cassettes 11-23, 11-25, 11-28, 11-34, 12-25. Nooit problemen gehad, het werkt uitstekend. Achterop zit een schroefje waarmee je de afstand cassette-derailleur aan kan passen, gebruik die.
Wbt de opmerking van klimmer over het gebruiken van een "weg" derailleur. De apex derailleur die ik had werkte niet soepeler IMHO. Zorg voor goede/soepele kabelgeleiding, daar zit de weerstand!
* Max aantal tanden volgens Sram is 28t. Echter werkt het prima met 34t. Zal waarschijnlijk zijn omdat een DH derailleur een korte kooi heeft. En met een dubbel voor kan je het verschil in benodigde kettinglengte niet aan. Maar met een enkel blad voor is een korte kooi en bv 11-36 geen probleem.
Ik heb een nieuwe Sram PG-1070 cassette gekocht, maar krijg deze niet gemonteerd op mijn ZTR Crest wielen met DT240 s naaf.
Het lijkt erop dat hij net een mm breder is,waardoor ik niet voldoende draad overhoud om de sluitring voldoende aan te draaien. Heel vreemd, want ik heb dit probleem nog nooit eerder ervaren, iemand hier een oplossing voor?
Het lijkt erop dat hij net een mm breder is,waardoor ik niet voldoende draad overhoud om de sluitring voldoende aan te draaien. Heel vreemd, want ik heb dit probleem nog nooit eerder ervaren, iemand hier een oplossing voor?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, een 11speed wegcassette is breder dan een 11 speed ATB cassette. De laatste is net zo breed als een 10 speed wegcassette overigens.
Dus als je een specifieke ATB body op je wielset hebt, gaat het niet passen. Je kunt een andere body erop zetten (misschien). Of kijken of je je eigen body wat kunt modificeren --> Op een draaibank de nokjes iets inkorten.
Dus als je een specifieke ATB body op je wielset hebt, gaat het niet passen. Je kunt een andere body erop zetten (misschien). Of kijken of je je eigen body wat kunt modificeren --> Op een draaibank de nokjes iets inkorten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
De PG-1070 is toch echt een 10-speed cassette.
Je bent toch niet begonnen met een spacer?
Je bent toch niet begonnen met een spacer?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12485
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Das vreemd, wel goed doorgeduwd. Ik heb bij sram cassettes ook wel eens het idee dat het net niet past, maar als je dan gaat draaien heb je zo drie slagen te pakken.
Overigens rijd ik met X0 9sp en een 12/23 cassette. Gaat prima. De X0 is wel een medium cage.
Het schakeld anders maar net zo strak is mijn beleving.
Overigens rijd ik met X0 9sp en een 12/23 cassette. Gaat prima. De X0 is wel een medium cage.
Het schakeld anders maar net zo strak is mijn beleving.