Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat is nu een goed winterjack

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 31 okt 2016 09:06

Ik ben wat aan het rondkijken voor een nieuw winterjack, maar zie door de bomen het bos niet meer. Eisen: winddicht, warm en licht.
Graag ervaringen.
prj

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2016 09:17

Ieder merk heeft jacks die aan je eisen voldoen. Persoonlijk zou ik vooral oppassen voor te warm.
Maar het belangrijkste blijft natuurlijk pasvorm en persoonlijke voorkeur. Ik heb een hekel aan zakken waar een rits voor zit, bij voorkeur heb ik een hoge kraag bij een winterjack, beetje waterafstotend is ook wel fijn, qua kleuren niet al te licht, maar zeker ook niet zwart ivm zichtbaarheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 31 okt 2016 12:17

Heb in totaal een stuk of 5-6 jacks van Gore en ook de Gabba gepast en ben inmiddels zeer tevreden met een Gore Power 2.0. Met een heerlijke fleece binnenvoering is deze net even een stukje warmer dan de Gabba wat alleen een buitenlaag is en een racy fit. Grofweg is de Gabba geschikt voor <15 graden en de Power 2.0 voor <10-12 graden.

Bij Gore heb je de volgende uitvoeringen van loose naar tight fit:
- Element
- Phantom
- Power
- Oxygen

De Oxygen kun je vergelijk met de racy fit van de Gabba. De Phantom en Element sluiten over het algemeen niet nauw aan en zijn meer casual fit (woon/werk verkeer, vakantiefietsen etc). De Power is voor een 'normaal' Nederlands postuur en de Oxygen en Gabba voor een wielrenners lichaam.

Viel me overigens op dat er weinig slechte jacks gemaakt worden, dus het komt vooral op de maat/model/looks aan. Verder sluit ik me wel deels aan bij @amclassic dat een te warm jack ook nadelen heeft. Een dun jack kun je simpelweg vaker dragen en als het koud wordt trek je gewoon een extra onderlaag aan.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 31 okt 2016 12:34

@ prjz: ik heb ook van alles gepast en bekeken. Wilde ik nou dik of toch dunner? Winddicht of ook bestand tegen wat water? Net als jij lastig. Fietste je al eerder in de kou? Anders zou ik even wachten. Heb je arm warmers? Ik heb de sportful no rain sleeves. Ideaal, lekker warm en winddicht. Je kunt zoveel met laagjes! Thermohemd, lange mouwen shirt, giletje etc. Tenzij je echt al weet hoe vaak je met koud weer fietst en hoe koud je het dan zelf hebt, zou ik eerst even afwachten. Je weet dan precies wanneer JIJ het koud krijgt, en wat je écht zou willen. Dat maakt de keuze misschien iets makkelijker dan nu alvast iets kopen. Zoals gezegd: te warm is ook onhandig. Duur en misschien weinig gebruikt. Verder sluit ik me aan bij Gore en Castelli. Ik heb een Castelli vest en layer dus afhankelijk van het weer. Je kunt zelfs denken over een (opvallend) dun windjackje óver een nauwsluitend vest of lange mouwen shirt etc. Niet altijd is een dik, warm jack dus handig -)

Nou ja hahaha nu zie je helemaal geen bos meer denk ik :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2016 21:01

Castelli alpha wel aardig prijsje.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 31 okt 2016 21:34

https://cyclewear.eu/kleding/heren/here ... -blue.html

Pasvorm is belangrijk. Verder kun je veel met ondershirts doen. Gaas met korte mouwen. Eventueel nog 1 dikkere met lange mouwen erover. Eventueel zelfs nog een koersshirt en armstukken erbij. Dan dek je een behoorlijke temp-range af.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 okt 2016 21:37

wat is je budget?

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 01 nov 2016 20:26

gore bike wear.
Fantastische kleding en de meeste fabrikanten gebruiken materiaal wat door gore is ontwikkeld. Is niet "hip" onder de meeste wielerliefhebbers maar de kwaliteit is superieur (prijs ook :mrgreen: )
Maar als je een beetje op internet rond kijkt kan je een aardige korting krijgen op de prijs die gore op de website zet
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 02 nov 2016 08:06

Ik hoor meer positieve geluide over Gore, ga eens zoeken.
prj

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 02 nov 2016 14:24

Als ik een lans mag breken voor een budgetjack: het B'twin 100 jack (http://www.decathlon.nl/fietsjack-heren ... 43186.html). Na een aardige review op Road.cc heb ik dit jack afgelopen winter gekocht bij Decathlon, om toch iets voor de langere ritten te hebben.

Het jack is basic in uitvoering, maar voldoet in de praktijk erg goed. Nagenoeg winddicht (geen stormflap achter de rits, maar gek genoeg komt daar geen wind doorheen. Op de rug is een andere, ademende stof gebruikt. In de zwarte kleur is het jack niet gevoelig voor opspattend vuil. Rijden door motregen is geen probleem, echter bij een hoosbui zul je een dun regenjack er over heen moeten aantrekken.

Afgelopen winter heb ik dit jack o.a. gebruikt bij een rit van 140 km naar Antwerpen, met temperaturen net boven het vriespunt en behoorlijke wind. Ik heb het geen moment koud gehad i.c.m. een Craft thermo en een korte mouw zomerjersey. Zweterig werd het echter ook niet.

Inmiddels heb ik bij een buitenkansje een Castelli Mortirolo gekocht, maar ik he het B'twin jack al weer een keer tijdens vroege, koude ochtendtrainingen gebruikt. Eén voordeel van het B'twin jack: de pasvorm is casual, dus er is ruimte voor voldoende laagjes er onder. Toch voelt het jack niet wijd aan, gewoon sportief zonder dat het retestrak om schouders, nek en middel zit.

Succes met zoeken en kiezen, ik vind dat zelf altijd wel leuk om uit te pluizen.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 02 nov 2016 18:02

http://www.decathlon.nl/fietsjack-h-aer ... 69398.html

Ik was vandaag in mijn pauze bij decathlon. afgeprijsd van 129 voor 99
Mooi jack, mooie ritsen, ziet er degelijk uit, naden netjes weggewerkt. Kon alleen niet passen, sleutelbeen vindt dat nog niet zo fijn :mrgreen:
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 02 nov 2016 22:21

en_voyage schreef:Als ik een lans mag breken voor een budgetjack: het B'twin 100 jack (http://www.decathlon.nl/fietsjack-heren ... 43186.html). Na een aardige review op Road.cc heb ik dit jack afgelopen winter gekocht bij Decathlon, om toch iets voor de langere ritten te hebben.

Het jack is basic in uitvoering, maar voldoet in de praktijk erg goed...

Afgelopen winter heb ik dit jack o.a. gebruikt bij een rit van 140 km naar Antwerpen, met temperaturen net boven het vriespunt en behoorlijke wind. Ik heb het geen moment koud gehad i.c.m. een Craft thermo en een korte mouw zomerjersey. Zweterig werd het echter ook niet.
...
Klopt, heb er ook zo eentje in oranje voor woon/werk ritje in de donkere maanden. Doet wat het moet doen voor een zacht prijsje. Na anderhalf uur wordt het toch wel zweterig, maar stond ook zo aangegeven. Ga de 500 ook eens proberen.

Plaats reactie