Pagina 51 van 66

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 14:34
door Orlok
Vanaf het begin alle software ge-updated en gestart in manual, vervolgens semi-synchro en daarna full-synchro maar omdat soms de full-synchro bij het te ver terug schakelen bij een beklimminkje op het grote blad het dan voor mij 'onverwachts' corrigeert ook met kracht op de pedalen - soms met klappen en kraak tot gevolg - toch maar weer terug gegaan naar semi-synchro. Echter dat is het ook niet dus vandaag maar weer naar full-synchro gezet en de vraag op het forum gesteld want ben toch wel benieuwd.

Ben in het verleden met gewoon schakelen altijd gewend geweest om beide shifters indien nodig gelijktijdig te bedienen.

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 14:39
door Kluus
DDX schreef: 22 jul 2022 14:28 Dat opeens valt wel mee als je hem ook koppelt aan je garmin.
Krijg je netjes piepje en melding front shift next.
Ja klopt, dat heb ik ook maar na een paar kilometer ben ik dat piepje meestal weer vergeten. :oops:
Vandaar dat ik ook zei, na even toeren op een limiet stand. ;)

Iedereen moet het voor zichzelf een beetje uitvogelen wat hij fijn is maar voor mij persoonlijk geldt dat automatische functies vaak doen wat je wil maar soms net niet (ook bijvoorbeeld waneer ik korte klim op knal en dan uiteindelijk toch even door wil schakelen naar groot-groot maar de klim is te kort om naar het kleine blad te gaan.

Di2/elektronisch maakt het schakelen makkelijk en snel genoeg zodat ik zelf precies de correctie kan doen die ik wil. Ik heb mijn handen meestal toch in de buurt van de shifters. :)

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 14:44
door derxx
DDX schreef: 22 jul 2022 14:28 Dat opeens valt wel mee als je hem ook koppelt aan je garmin.
Krijg je netjes piepje en melding front shift next.
hmm dat is goed om te weten. Ga ik de volgende keer eens proberen dan.
In het begin even met full synchro gereden, maar ook af en toe verrast door het terugschakelen naar het kleine blad. Als je het niet verwacht en je bent net flink aan het trappen dan kan het wel vervelend zijn. Daarom terug gegaan naar semi, en dat bevalt redelijk goed.
Sinds een paar maanden de BT module er tussen zitten, en nu dus ook de piepjes op de garmin als je al in de laagste of hoogste versnelling zit. Is wel fijn, want dat voorkomt het oh crap gevoel als je op een 11% ofzo zit, en je wil eigenlijk nog 1-tje lager, maar er gebeurt niks... Maar als hij bij full synchro dus aangeeft dat de volgende shift een front shift wordt dan is het wel het proberen waard.

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 14:47
door Orlok
DDX schreef: 22 jul 2022 14:28 Dat opeens valt wel mee als je hem ook koppelt aan je garmin.
Krijg je netjes piepje en melding front shift next.
Niet dat ik met een Garmin rijd maar is dat alleen met Garmin of ook met andere gekoppelde fietscomputers mogelijk.?

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 19:29
door Orlok
Orlok schreef: 22 jul 2022 14:08 In welke schakelmode (manual, semi-synchro of full-synchro) rijden jullie.?

Inmiddels al meer dan 7.000 km gereden met mijn groepset R8050 Di2 en vroeg mij al een tijdje af in welke mode men rijdt.
Up

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 22:00
door Swedish Chef
Orlok schreef: 22 jul 2022 19:29
Orlok schreef: 22 jul 2022 14:08 In welke schakelmode (manual, semi-synchro of full-synchro) rijden jullie.?

Inmiddels al meer dan 7.000 km gereden met mijn groepset R8050 Di2 en vroeg mij al een tijdje af in welke mode men rijdt.
Up
Ik rij in semi-synchro.
Tijdje manual gebruikt toen ik deze fiets gekocht heb, dat was toch het meest vertrouwd.
Daarna een korte tijd full-synchro gebruikt maar daar was hem niet voor mij. Het automatisch schakelen van de FD kon ik niet aan wennen. Ik vond het (misschien wel) gek genoeg het meest vreemd in heuvelachtig gebied zoals Limburg of Tecklenburg. Een aantal malen gehad dat net als je wilt gaan staan en 1 tikje schakelt, voor ook schakelt.

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 22:14
door rene
Full syncro hier, bevalt prima. Schakelt terug als ik van 50/24 naar 50/27 wil gaan en gaat dan naar 34/21. Maar dat is natuurlijk in te stellen. En inderdaad ook ik krijg een piepje en melding in beeld bij het schakelen van 50/21 naar 50/24 dat de volgende stap het schakelen naar 34/21 het geval is.

Re: Di2

Geplaatst: 22 jul 2022 22:18
door 0475
Full synchro, met de schakel momenten iets aangepast tov de standaard. Piepje en melding op de Garmin. Als ik weet dat het direct wat steiler omhoog gaat gooi ik hem wel zelf naar het kleine kettingblad.

Re: Di2

Geplaatst: 23 jul 2022 11:34
door maarten1
Ik heb spanningsverlies op mijn Di2.
Eergisteren volledig geladen 100%, vanmorgen 90%

Zal zoeken worden.
Iemand die een tip heeft?

Re: Di2

Geplaatst: 23 jul 2022 11:54
door raven14
Semi synchro hier. Aan full synchro kon ik niet wennen, heb toch liever controle over wanneer aan het voorblad geschakeld wordt. Maar semi synchro is een handige automatisering van wat ik in de praktijk anders zelf moet doen.

Re: Di2

Geplaatst: 23 jul 2022 16:37
door nijkie
maarten1 schreef: 23 jul 2022 11:34 Ik heb spanningsverlies op mijn Di2.
Eergisteren volledig geladen 100%, vanmorgen 90%

Zal zoeken worden.
Iemand die een tip heeft?
Plakkende derailleurs,shifters.
Heb je de stroomkabel er direkt afgehaald nadat je 100% vol was of nog even door laten laden.
Staat de shifter niet ergens tegen aan.

P.S hier geen full of semi automatisch schakelen,gewoon ouderwets handwerk.

Re: Di2

Geplaatst: 23 jul 2022 16:55
door Lcsmet
maarten1 schreef: 23 jul 2022 11:34
Iemand die een tip heeft?
Al je onderdelen, behalve bijvoorbeeld 1shifter loskoppelen.
Bij spanningsverlies heb je de dader, in het andere geval schakel je een tweede onderdeel aan, na enkele dagen heb je de "dader" dan wel gevonden. :)