Pagina 46 van 66

Re: Di2

Geplaatst: 23 jan 2022 13:02
door Woefdram
In principe, als je eroverheen schakelt, zijn de uiterste standen niet goed ingesteld. Dat heeft ansich niets met Di2 te maken wat mij betreft.

Re: Di2

Geplaatst: 24 jan 2022 10:31
door Orlok
Het is niet het feit dat er overheen werd geschakeld maar het feit dat er een moment komt dat van klein naar groot de stijghulpen op het grote blad de ketting op het grote blad tillen er een moment is dat in de hoogste stand de ketting nog naast het grote blad zit en de kettinggeleider nog tegen de ketting drukt.

Enfin, op een Di2 voorderailleur zit alleen een uiterste stand voor het grote blad die je met een inbus kan instellen en die van het kleine blad via de instelmodus van het Di2 systeem. Beide heb ik wat ruimer op ong. 2 mm gezet en staat nu de schakelmodus in stand 1. Kijken wat dit oplevert.

Re: Di2

Geplaatst: 24 jan 2022 12:40
door Salteh
Je stelt de uiterste stand voor het grote blad niet alleen in met inbus, maar OOK nog via het Di2 systeem. Er zijn dus drie stappen: met de inbus, dan via Di2 systeem, en dan nog een keer via Di2 systeem.

Zie ook pagina 141 voor deze laatste instelling "Top position electrical adjustment": https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 05-ENG.pdf

(En 137 voor de "low position electrical adjustment"... en 136 voor de inbus).

Op de eerste generatie 11-speed (6870 / 9070) heb je nog wel twee stelschroeven, en op de 12-speed helemaal niet meer en gaat alles via het Di2 system... of via de E-Tube app.

Als je een d-fly hebt kan je het op R8050/R9150 ook met de e-tube cyclist app doen trouwens. Wel zo makkelijk. Dan schakelt het systeem naar de goede versnelling voor je en kan je nooit een stap missen.

Re: Di2

Geplaatst: 30 jan 2022 16:45
door Drkjv
Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?

Re: Di2

Geplaatst: 30 jan 2022 18:00
door Janjan
Drkjv schreef: 30 jan 2022 16:45 Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Als je de Di2 in de 'crash recover mode' hebt gezet, dan moet je de trappers blijven draaien terwijl het systeem zelf een schakelcyclus doorloopt. Die cyclus wordt niet doorlopen je niet als je niet aan de trappers blijft draaien. Misschien is dat het probleem.
Bijgaand filmpje vind ik wel helder: https://www.youtube.com/watch?v=rUkKqNN7HVI

Re: Di2

Geplaatst: 30 jan 2022 18:21
door Drkjv
Is niet het probleem jammergenoeg :( . Na crash mode reset schakelt hij van de 14 naar de 12 en dan de 11. Als ik dan opnieuw crash mode reset doe dan gaat hij van 11 naar 12 naar 14. Nogmaals dan gaat hij nog eentje omhoog en is er kleine beweging in voorderailleur. En nogmaals crash mode reset brengt hem terug naar de 11 en begint dezelfde cyclus telkens opnieuw. Batterij ook volledig opgeladen. Nog nooit gevallen, dus pad lijkt mij niet scheef te zijn.

(Had een halfjaar geleden wel al eens problemen, terwijl batterij nog tussen 25 a 50% zat kon RD niet meer opschakelen. Als wiel uit fiets was dan lukte het wel, ik dacht toen aan motor probleem van RD. Door opladen was dat toen wel opgelost.)

Re: Di2

Geplaatst: 30 jan 2022 21:16
door Salteh
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.

Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)

Re: Di2

Geplaatst: 31 jan 2022 12:27
door MarcFaFo
Salteh schreef: 30 jan 2022 21:16
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.

Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)
Of je batterij loopt snel leeg 1-4weken bij volle lading

Re: Di2

Geplaatst: 11 mei 2022 09:40
door 0475
Heb sinds kort een MacBook laptop met M1 cpu waardoor ik o.a. ook de E-tube iPhone app van Shimano kan installeren op deze laptop. Verbinding via Bluetooth met het DI2 systeem lukt ook, heb een kleine instelling aangepast en dat ging goed.

Maar de hamvraag: is er al iemand geweest die op deze manier ook de firmware van de verschillende componenten heeft laten updaten?

Achtergrond: met de E-tube op de iPhone waren er veel klachten dat de update via bluetooth vaak in een 'bricked' DI2 systeem resulteerde en dan moest je of de batterij ontkoppelen of naar de fietsenmaker (voor SM-PCE02 diagnose apparaat, of zelf kopen).

Re: Di2

Geplaatst: 11 mei 2022 15:05
door rene
Als diverse keren een update gedaan van componenten van mijn 11 speed Di2 via de iPhone en dat ging elke keer perfect.

Re: Di2

Geplaatst: 11 mei 2022 17:45
door 0475
rene schreef: 11 mei 2022 15:05 Als diverse keren een update gedaan van componenten van mijn 11 speed Di2 via de iPhone en dat ging elke keer perfect.
Thx!

Dan maar eens proberen binnenkort.

Re: Di2

Geplaatst: 27 mei 2022 15:49
door Drossie2
Sinds gisteren heb ik mijn eerste fiets met Di2. De vorige eigenaar had hem nog nooit aan een computer gehangen. Ik heb dit gedaan en bijna alle onderdelen een update gegeven.
Ik heb de draadloze module en kabeltje besteld. Ik heb gevonden dat ik die het gemakkelijkst kan aankoppelen aan de junctionbox in het stuur. Dat lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Het enige waar ik schrik van heb, is dat ik veel slechter verhalen lees bij het verbinden met de draadloze module. Ik lees verschillende oorzaken.

Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?