Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2022 09:04

Goed om te weten.
Ik snapte er even niks van, de dealer had het ook niet verteld. En mijn telefoon is al wat ouder en, inmiddels, van een obscuur merk (Huawei) dus de verdenking ging naar de telefoon. Ook nog een nieuwe telefoon kopen was me iets te gek
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2022 23:15

Als fietscomputer gebruik ik mijn Fenix 7 horloge. Ik dacht dat ik met de knopjes bovenop de shifters het display kon laten verspringen. Krijg het niet aan de praat. Dataschermen met acculading en versnelling werken prima maar toetsen niet. Nochtans alle mogelijkheden geprobeerd, alle mogelijke instellingen maar niets doe het display verwisselen.
Wat doet ik verkeerd?
Dogma F

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 okt 2022 08:02

Ik lees hier vaak over de laatste firmware, nu ben ik helemaal niet van de computers etc. Ik heb ook helemaal niets gekoppeld aan mijn DI het enige wat ik doe is ermee schakelen, en dat bevalt prima! Is er dan ook enige noodzaak om de firmware te updaten als alles gewoon goed werkt?

Ik heb de fiets sinds maart en alles werkt fijn!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 okt 2022 08:59

In principe: als het werkt, niet repararen. Je kunt voor de grap eens bladeren op https://bike.shimano.com/nl-NL/e-tube/p ... mware.html, het zijn zelden bugfixes, een enkele keer een nieuwe feature, maar wel soms updates voor compatibiliteit met andere (nieuwe) componenten. Als voorbeeld, voor een GRX Di2 voorderailleur is er alleen de initiele versie geweest, voor de achterderailleur 1x "Functie toegevoegd om de juiste positie van de achterderailleur af te stellen, onder het tabblad onderhoud.". Voor de shifter een keer "Wijzigingen als gevolg van de firmware-release voor gerelateerde eenheden. (Geen wijziging voor het gebruik van ST-RX815)". Je gaat een verbinding wel nodig hebben voor finetuning en om de shift modes in te stellen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2022 09:40

Ramon73 schreef: 30 sep 2022 23:15 Als fietscomputer gebruik ik mijn Fenix 7 horloge. Ik dacht dat ik met de knopjes bovenop de shifters het display kon laten verspringen. Krijg het niet aan de praat. Dataschermen met acculading en versnelling werken prima maar toetsen niet. Nochtans alle mogelijkheden geprobeerd, alle mogelijke instellingen maar niets doe het display verwisselen.
Wat doet ik verkeerd?
Even zo uit het blote hoofd:

Je hebt in de Shimano App (verbonden met DI2/Fiets) de channel A & B (of iets van die strekking) toegewezen aan de knopjes bovenop de shifters? Shifter Links bv A en rechter schifter B

Op mijn Edge 830 werkt het alsvolgt en mogelijk op je Fenix vergelijkbaar:

Vervolgens moet je met een 'wakker' Di2, dus met ANT+ verbinding actief naar je Fenix dan bij de ANT sensoren kijken. Daar waar je bij de snelheidssensor de wielomtrek instelt kun je bij de herkende Di2 'sensor' ook instellen wat beide knoppen voor acties moeten triggeren, je kunt voor elke knop 3 acties definiëren (korte indrukken, 2x snel en lang indrukken).

Een veel gevraagde functie ontbreekt al jaren: je kunt niet op de kaart in en uit zoomen met de knoppen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2022 09:49

Kuch,

volgens Garmin kun je inderdaad DI2 datavelden bekijken maar is de bediening via de knoppen in de shifters alleen mogelijk bij een Edge fietscomputer.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=q ... 6qMyExVRc9


What Are the Benefits of Pairing a Garmin Device With a Di2 System?

View the battery life of the Di2 system using the Di2 Battery Data field.

View front and rear gear data.

Export ride data to third-party sites that analyze gear shift data.

Edge devices can be configured to control certain functions using the hood buttons embedded into some Dura-Ace Control Levers. For more details, see Related below.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 okt 2022 11:13

Hmmm, dus alleen op Edge units. Nah, nog te weinig argumenten om de Fenix aan de kant te leggen.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 okt 2022 14:50

Ramon73 schreef: 01 okt 2022 11:13 Hmmm, dus alleen op Edge units. Nah, nog te weinig argumenten om de Fenix aan de kant te leggen.
Hier dan een goed argument! Ziet er niet uit op die fiets om op een horloge je gegevens af te moeten lezen!
Ziet er een beetje cheap ass uit. :D
Hoort dus gewoon een Garmin Edge (Explore) op. ;)
My two cents.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 okt 2022 16:59

Ok bedankt voor je Woefdram!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 okt 2022 00:04

scottpch schreef: 01 okt 2022 14:50
Ramon73 schreef: 01 okt 2022 11:13 Hmmm, dus alleen op Edge units. Nah, nog te weinig argumenten om de Fenix aan de kant te leggen.
Hier dan een goed argument! Ziet er niet uit op die fiets om op een horloge je gegevens af te moeten lezen!
Ziet er een beetje cheap ass uit. :D
Hoort dus gewoon een Garmin Edge (Explore) op. ;)
My two cents.
Cheap ass mag jij vinden. Voor de prijs van een Fenix 7X SS koop je 3-4x een Edge Explore. Dus niet zo'n goedkope oplossing als je alleen maar fietst. Ik doe ook nog wandelen, hardlopen en zwemmen en daar had ik ook graag data uit. Een Edge heeft voor mij nagenoeg geen meerwaarde, heb een 530 gehad en na 4x fietsen nam ik het ding al niet meer mee want geen toegevoegde waarde.
Dat een ander het lelijk of goedkoop vindt is niet mijn probleem :)
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 okt 2022 07:34

Ik zei dan ook dat het er cheap ass Uitziet, niet dat het horloge cheap ass is...
Een horloge hoort om je pols, niet om je stuur.
Een Edge Explore kost je de wereld niet en met een mooie houder ziet het geheel er toch een stuk gelikter uit, zeker wanneer je zoveel geld uitgeeft voor een Pina.

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 02 okt 2022 18:42

scottpch schreef: 02 okt 2022 07:34 Een Edge Explore kost je de wereld niet en met een mooie houder ziet het geheel er toch een stuk gelikter uit, zeker wanneer je zoveel geld uitgeeft voor een Pina.
Ware het niet dat zowel de Edge Explore als de Explore 2 helemaal niets doen met Di2; dus geen Di2 informatie én de verborgen knoppen werken daar ook niet op.

Plaats reactie