Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 13 sep 2022 07:17

Weet niet of het al aan bod is gekomen maar voordeel voor mij van Di2 is ook dat het veel minder belastend is voor je handen. Ik heb al jaren lang last van cts symptonen en met Di2 heb ik veel minder last. Zelfde geldt voor hydrologische schijfremmen.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 sep 2022 09:30

Salteh schreef: 28 aug 2022 21:43 Als het een 12-speed fiets is dan kan je 'm niet aan de PC hangen met de oplaadkabel, maar een 11-speed fiets wel.
Wat heb je nodig om een 12 speed groep aan de pc te koppelen? Eind van de maand staat er hier een fiets met 12s Di2, en die moet ik 150km verderop gaan halen. Ligt dus ook wel eventjes in de auto. Daarnaast vervoer ik mijn racefiets vrij vaak in de auto, in een speciale tas op de achterbank.
Dogma F

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 13 sep 2022 09:52

Ramon73 schreef: 13 sep 2022 09:30
Salteh schreef: 28 aug 2022 21:43 Als het een 12-speed fiets is dan kan je 'm niet aan de PC hangen met de oplaadkabel, maar een 11-speed fiets wel.
Wat heb je nodig om een 12 speed groep aan de pc te koppelen? Eind van de maand staat er hier een fiets met 12s Di2, en die moet ik 150km verderop gaan halen. Ligt dus ook wel eventjes in de auto. Daarnaast vervoer ik mijn racefiets vrij vaak in de auto, in een speciale tas op de achterbank.
Of... een 'oude' SM-PCE02 met de EW-AD305 adapter + EW-SD300 kabeltje, of een nieuwe SM-PCE02 waar al standaard een SD300 plug/kabel bij zit :).

Maar goed, voor thuisgebruik kan je eigenlijk alles via de app doen en heb je geen PC meer nodig.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 sep 2022 10:12

Salteh schreef: 13 sep 2022 09:52
Ramon73 schreef: 13 sep 2022 09:30
Salteh schreef: 28 aug 2022 21:43 Als het een 12-speed fiets is dan kan je 'm niet aan de PC hangen met de oplaadkabel, maar een 11-speed fiets wel.
Wat heb je nodig om een 12 speed groep aan de pc te koppelen? Eind van de maand staat er hier een fiets met 12s Di2, en die moet ik 150km verderop gaan halen. Ligt dus ook wel eventjes in de auto. Daarnaast vervoer ik mijn racefiets vrij vaak in de auto, in een speciale tas op de achterbank.
Of... een 'oude' SM-PCE02 met de EW-AD305 adapter + EW-SD300 kabeltje, of een nieuwe SM-PCE02 waar al standaard een SD300 plug/kabel bij zit :).

Maar goed, voor thuisgebruik kan je eigenlijk alles via de app doen en heb je geen PC meer nodig.
Dankjewel! Die SM-PCE02 is nogal aan de prijs, vind ze vanaf €200......
Kunt je met de etube app ook zien welke componenten verbonden zijn? Dat is eigenlijk het enige wat ik ermee wil. Áls er een kabeltje losraakt dat ik snel kan zien waar het probleem zit.
Dogma F

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 13 sep 2022 10:35

Op een schijfremfiets heb je twee kabeltjes he ;-).

Als het kabeltje tussen achterderailleur en batterij los zit dan doet het lampje op de achterderailleur het niet meer en is of de batterij leeg of het kabeltje los.
....en anders is het de voorderailleur ;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 sep 2022 14:10

Salteh schreef: 13 sep 2022 10:35 Op een schijfremfiets heb je twee kabeltjes he ;-).
Ja, idd. Het systeem met junction box etc is er bij 12speed niet. Dus er zijn max 2 kabeltjes, 1 voor elke derailleur.
Dogma F

stefboonen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2017 04:23

stefboonen 13 sep 2022 18:55

Salteh schreef: 12 sep 2022 23:19 Hang de fiets aan een PC met de lader, draai E-Tube Project 3.4.5 (na de 'connection check') of 4.0.4 ('upgrade' tabje) - en kijk dan welke onderdelen E-tube Project denkt dat er verbonden zijn.

https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/p ... chive.html

Als er een kabeltje los zit of kapot is dan krijg je door dit te doen een goede hint waar je moet zoeken ;)
Dat heb ik gedaan maar het programma kon niet verbinden met de fiets gaf een foutcode .
Ondertussen heb ik de fiets binnengegaan bij de FM en blijkt de fout bij de batterij te liggen die het plots heeft begeven :?
Hij kon er zelf ook geen verklaring voor geven dus nieuwe batterij erin en morgen kan ik hem terug ophalen.

Bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 sep 2022 13:11

Helaas ben ook ik getroffen door een plotseling niet meer levende Di2.

Eergisteren tijdens het rijden kwam ik tot de conclusie om de schakelratio aan te passen. Dus 's-avonds de fiets opgehangen en nogmaals de schakelfuncties getest en bepaald wat ik zou gaan doen in E-tube.

Nadat ik het E-tube programma had opgestart even gekeken of 4.0.4 de laatste versie was en daarna via de lader aan de laptop verbonden. Alle gegevens werden uitgelezen en alle onderdelen waren voorzien van de laatste versie software. Nadat ik de schakelratio had aangepast en weggesaved en daarna volgens instructie 'ontkoppeld' de verbinding van de lader verwijderd om de veranderde schakelratio te testen . . . . . . . . . . . . niets, nada, dood systeem, geen ledjes meer.? :o :shock: :evil:

Misschien batterij leeg gelopen tijdens de configuratie, dus de lader weer aangekoppeld, aangesloten via een USB-lader en gewacht tot het laadstroomledje was gedoofd, daarna geprobeerd, niets. :evil:

Volgens de E-tube faq van Shimano het systeem gereset d.m.v. 5 seconden de knop ingedrukt te houden, niets. Daarna volgens de faq de interne batterij (in de zadelpen) losgekoppeld en na een paar minuten weer gekoppeld, niets. Daarna het E-tube programma weer opgestart en het systeem weer gekoppeld via de lader, alle gegevens werden weer ingelezen, alle componenten waren zichtbaar en zelfs de batterijindicatie was volledig gevuld en groen, zelfs de aangepaste schakelratio was zichtbaar. :shock:

Mijns inziens heeft de batterij het plotseling begeven, maar zeker weten doe ik het niet omdat vlgns E-tube alle componenten zichtbaar zijn, zelfs de laadstatus van de batterij, dus . . . . . :roll:

Inmiddels staat de fiets bij een Shimano service-center voor onderzoek en ben ik benieuwd wat de 'schade' is.

Edit: De fiets is terug met een werkend Di2 systeem. :) Volgens de medewerker van het service-center zijn alle componenten apart en als goed getest en heeft het uitvallen van het systeem te maken gehad met slechte contacten, dus heeft hij alle contacten schoongemaakt en ingespoten met contactspray, toen deed het Di2 systeem het weer, dus . . . . . . . ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 sep 2022 20:29

Nieuwe fiets, Di2 12 speed. E-tube app op een Huawei Mate 20 Pro met Android 10.
In de e-tube app kan ik alle onderdelen zien, ook instellingen aanpassen enz.
Fiets geregistreerd, ontkoppelt en daarna kan de e-tube app de fiets niet opnieuw verbinden.
Bluetooth uit en aan, helpt niet. Telefoon opnieuw gestart, helpt ook niet.
Fiets verwijderd uit de app, daarna kan ik registreren met een reeds gemaakte verbinding en werkt alles weer goed. Totdat ik de app ontkoppel....

Wat kan ik nog doen? Alle onderdelen is de firmware op de laatste stand. E-tube app is ook laatste versie.

Of is het de bedoeling dat je, zodra je opnieuw wil verbinden met e-tube, je de knop op de achterderailleur moet vasthouden tot de led blauw knippert?
Da's wel erg old skool......
Dogma F

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 29 sep 2022 20:56

Ja, als je met je telefoon wil verbinden moet je de knop op de achterderailleur indrukken tot 'ie blauw knippert.

Verbinden via ANT kan wel zonder de knop in te drukken, maar bluetooth kan echt alleen wanneer de fiets in 'bluetooth connection mode' is.

Waarschijnlijk ook een beveiligingsmaatregel, de fiets niet met de app laten verbinden behalve wanneer je de knop gebruikt. Je kan dan allemaal dingen wijzigen en zou altijd zomaar kunnen verbinden met iemand's fiets als deze persoon niet de standaard passkey heeft veranderd.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 sep 2022 21:04

Oké, beveiliging is een argument.
Maarrrrr, als ik de fiets verwijder en opnieuw registreer dan krijg ik de vraag of ik een bestaande verbinding opnieuw wil gebruiken, ja, en dan is er verbinding.
Dus een standaard passkey zou je zo dan toch verbinding kunnen maken? Zonder de knop op de derailleur in te drukken, bedoel ik.

Ik heb de passkey van mijn systeem overigens veranderd naar iets dat niet standaard is.
Dogma F

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 29 sep 2022 21:43

Shimano doet iets geks met het cachen van de passkey en die is gekoppeld aan het bluetooth profiel van de fiets op de telefoon. De fiets uit de E-Tube app verwijderen verwijdert niet de opgeslagen passkey, helaas. De laatste keer dat ik met de app heb gespeeld is ook alweer een paar weken geleden, maar ik zal het binnenkort weer eens doen ;-)

Plaats reactie