Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 23 jul 2022 18:07

Lcsmet, bedankt voor de tip en lijkt me idd een weg naar de oplossing.

Maar hoe koppel je een shifter los?
Versnelling achter heeft een stekkertje, vooraan zie ik ook iets dergelijks maar aan de schifers zie ik niet direct hoe ik dat zou doen.

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 23 jul 2022 18:10

nijkie schreef: 23 jul 2022 16:37
maarten1 schreef: 23 jul 2022 11:34 Ik heb spanningsverlies op mijn Di2.
Eergisteren volledig geladen 100%, vanmorgen 90%

Zal zoeken worden.
Iemand die een tip heeft?
Plakkende derailleurs,shifters.
Heb je de stroomkabel er direkt afgehaald nadat je 100% vol was of nog even door laten laden.
Staat de shifter niet ergens tegen aan.

P.S hier geen full of semi automatisch schakelen,gewoon ouderwets handwerk.
Shifters steunen nergens tegenaan...
ik heb nog een tijdje doorgeladen maar ik heb een module waarmee ik kan volgen hoeveel capaciteit de batterij heeft.

bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jul 2022 19:12

Het vervelende van semi-synchro vind ik dat wanneer ik van grote blad naar klein en ook omgekeerd schakel de schakelstand wordt aanpast aan ongeveer dezelfde overbrenging met andere woorden ik schiet daar eigenlijk niks mee op behalve dat ik op een ander voorblad rijd en de kettinglijn is aangepast.

Uit mijn mechanisch schakel gedrag ben ik gewend om de overbrenging in een keer aan te passen met de voorderailleur en eventueel de achterderailleur één of meerdere stapjes gelijktijdig op of af te schakelen. Dat laatste is eigenlijk wat full-synchro ook doet.

Enfin, uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat er nog al wat verschillende meningen zijn, inmiddels 2 om 2 om 2, dus . . . . . . . . wie volgt met zijn Di2 instelling: manual, semi-sychro of full-synchro.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 23 jul 2022 20:15

maarten1 schreef: 23 jul 2022 18:10
nijkie schreef: 23 jul 2022 16:37
maarten1 schreef: 23 jul 2022 11:34 Ik heb spanningsverlies op mijn Di2.
Eergisteren volledig geladen 100%, vanmorgen 90%

Zal zoeken worden.
Iemand die een tip heeft?
Plakkende derailleurs,shifters.
Heb je de stroomkabel er direkt afgehaald nadat je 100% vol was of nog even door laten laden.
Staat de shifter niet ergens tegen aan.

P.S hier geen full of semi automatisch schakelen,gewoon ouderwets handwerk.
Shifters steunen nergens tegenaan...
ik heb nog een tijdje doorgeladen maar ik heb een module waarmee ik kan volgen hoeveel capaciteit de batterij heeft.

bedankt voor het meedenken!
Heb ik ook gehad. Uiteindelijk bleek het dat een draad, welke weet ik niet meer stroom "lekte".
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 jul 2022 20:31

Ik gebruik semi, maar dat komt mss ook door de cassette 14-28 die ik gebruik. Daarmee rij ik eigenlijk alleen groot voor (48) totdat het serieus omhoog gaat, dan zit ik uitsluitend op klein. En dan is de correctie van semi bij de overgang perfect.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 24 jul 2022 07:34

Orlok schreef: 23 jul 2022 19:12 Het vervelende van semi-synchro vind ik dat wanneer ik van grote blad naar klein en ook omgekeerd schakel de schakelstand wordt aanpast aan ongeveer dezelfde overbrenging met andere woorden ik schiet daar eigenlijk niks mee op behalve dat ik op een ander voorblad rijd en de kettinglijn is aangepast.
Ja maar.... dat kan je zelf instellen he :).

Je kan die stap groter maken als je daar behoefte aan hebt, of de stap bij zwaarder schakelen klein houden en bij lichter schakelen groter maken, of andersom.

Zelf gebruik ik nu geen synchro... behalve op m'n commuter i.c.m. ligstuurtje. Dan kan je met full synchro ook het voorblad schakelen zonder van het ligstuurtje te moeten komen :)

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 jul 2022 08:16

Orlok schreef: 23 jul 2022 19:12 Het vervelende van semi-synchro vind ik dat wanneer ik van grote blad naar klein en ook omgekeerd schakel de schakelstand wordt aanpast aan ongeveer dezelfde overbrenging met andere woorden ik schiet daar eigenlijk niks mee op behalve dat ik op een ander voorblad rijd en de kettinglijn is aangepast.

Uit mijn mechanisch schakel gedrag ben ik gewend om de overbrenging in een keer aan te passen met de voorderailleur en eventueel de achterderailleur één of meerdere stapjes gelijktijdig op of af te schakelen. Dat laatste is eigenlijk wat full-synchro ook doet.

Enfin, uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat er nog al wat verschillende meningen zijn, inmiddels 2 om 2 om 2, dus . . . . . . . . wie volgt met zijn Di2 instelling: manual, semi-sychro of full-synchro.!
En dan heb je nog de groep die wel of niet via e-tube de standaard settings hebben aangepast (bij vooral dus die van de synchro functie gebruik maken).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2022 10:50

maarten1 schreef: 23 jul 2022 18:07 Maar hoe koppel je een shifter los?
Versnelling achter heeft een stekkertje, vooraan zie ik ook iets dergelijks maar aan de schifers zie ik niet direct hoe ik dat zou doen.
Je kan ook de kabels aan de junction box losmaken als dat makkelijker is.
Of je kan starten met enkel de derailleurs los te koppelen en zien of je batterij dan spanning verliest.
I know myself like no one else
Nothing to defend

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 24 jul 2022 11:09

Orlok schreef: 23 jul 2022 19:12 Enfin, uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat er nog al wat verschillende meningen zijn, inmiddels 2 om 2 om 2, dus . . . . . . . . wie volgt met zijn Di2 instelling: manual, semi-sychro of full-synchro.!
Ik rij full synchro. Heb de voor derrailleur al 3 weken niet meer handmatig geschakeld (heb de fiets iets langer) .
Moet wel zeggen ik rij in het platte Noord-Holland en rij eigenlijk constant op het grote blad(34/50 11x34).
Heb in de app de schakel momenten nog wel aangepast.
Vind het wel heerlijk di2 :like: .
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 26 jul 2022 19:12

Hallo iedereen, ik blijf een schakelprobleem hebben met mijn ultegra r8050 di2.
Ik heb er ditmaal een filmpje van gemaakt. Bij het opschakelen naar een lichter verzet lijkt het alsof de achterderailleur zeer veel moeite heeft soms weigert te schakelen en soms pas na paar tellen echt schakelt. Wiel eruit halen toont wel aan dat hij het wel meteen kan. Mij lijkt het dat de kracht om ketting naar een groter tandwielletje te 'duwen' lastig is geworden?

Wat zou hier het probleem kunnen zijn? de 'motor' van de achterderailleur die te zwak is geworden? Het geluid dat de achterderrie maakt is ook anders als vroeger heb ik het gevoel.
Batterij is nog op +75% en derailleur is ook goed geïndexeerd.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 jul 2022 19:17

Ik zie gewoon een slecht afgestelde achter derailleur. In de manual moet je zo kunnen vinden hoe je de finetuning kan doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jul 2022 19:43

Vanaf het begin van het filmpje kreeg ik al het idee dat de derailleur slecht staat afgesteld omdat de ketting er pas bij de tweede schakelopdracht een kransje hoger pakte. Dat kan trouwens ook komen doordat je bovenste derailleurwieltje te veel speling heeft of zelfs te ver vanaf de kransjes staat (B schroef afstellen)

Enfin deze video laat zien hoe je het schakelen van de achterderailleur kan tunen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie