Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 jan 2022 13:02

In principe, als je eroverheen schakelt, zijn de uiterste standen niet goed ingesteld. Dat heeft ansich niets met Di2 te maken wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jan 2022 10:31

Het is niet het feit dat er overheen werd geschakeld maar het feit dat er een moment komt dat van klein naar groot de stijghulpen op het grote blad de ketting op het grote blad tillen er een moment is dat in de hoogste stand de ketting nog naast het grote blad zit en de kettinggeleider nog tegen de ketting drukt.

Enfin, op een Di2 voorderailleur zit alleen een uiterste stand voor het grote blad die je met een inbus kan instellen en die van het kleine blad via de instelmodus van het Di2 systeem. Beide heb ik wat ruimer op ong. 2 mm gezet en staat nu de schakelmodus in stand 1. Kijken wat dit oplevert.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 24 jan 2022 12:40

Je stelt de uiterste stand voor het grote blad niet alleen in met inbus, maar OOK nog via het Di2 systeem. Er zijn dus drie stappen: met de inbus, dan via Di2 systeem, en dan nog een keer via Di2 systeem.

Zie ook pagina 141 voor deze laatste instelling "Top position electrical adjustment": https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 05-ENG.pdf

(En 137 voor de "low position electrical adjustment"... en 136 voor de inbus).

Op de eerste generatie 11-speed (6870 / 9070) heb je nog wel twee stelschroeven, en op de 12-speed helemaal niet meer en gaat alles via het Di2 system... of via de E-Tube app.

Als je een d-fly hebt kan je het op R8050/R9150 ook met de e-tube cyclist app doen trouwens. Wel zo makkelijk. Dan schakelt het systeem naar de goede versnelling voor je en kan je nooit een stap missen.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 30 jan 2022 16:45

Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 30 jan 2022 18:00

Drkjv schreef: 30 jan 2022 16:45 Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Als je de Di2 in de 'crash recover mode' hebt gezet, dan moet je de trappers blijven draaien terwijl het systeem zelf een schakelcyclus doorloopt. Die cyclus wordt niet doorlopen je niet als je niet aan de trappers blijft draaien. Misschien is dat het probleem.
Bijgaand filmpje vind ik wel helder: https://www.youtube.com/watch?v=rUkKqNN7HVI

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 30 jan 2022 18:21

Is niet het probleem jammergenoeg :( . Na crash mode reset schakelt hij van de 14 naar de 12 en dan de 11. Als ik dan opnieuw crash mode reset doe dan gaat hij van 11 naar 12 naar 14. Nogmaals dan gaat hij nog eentje omhoog en is er kleine beweging in voorderailleur. En nogmaals crash mode reset brengt hem terug naar de 11 en begint dezelfde cyclus telkens opnieuw. Batterij ook volledig opgeladen. Nog nooit gevallen, dus pad lijkt mij niet scheef te zijn.

(Had een halfjaar geleden wel al eens problemen, terwijl batterij nog tussen 25 a 50% zat kon RD niet meer opschakelen. Als wiel uit fiets was dan lukte het wel, ik dacht toen aan motor probleem van RD. Door opladen was dat toen wel opgelost.)

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 30 jan 2022 21:16

Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.

Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 31 jan 2022 12:27

Salteh schreef: 30 jan 2022 21:16
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.

Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)
Of je batterij loopt snel leeg 1-4weken bij volle lading
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 11 mei 2022 09:40

Heb sinds kort een MacBook laptop met M1 cpu waardoor ik o.a. ook de E-tube iPhone app van Shimano kan installeren op deze laptop. Verbinding via Bluetooth met het DI2 systeem lukt ook, heb een kleine instelling aangepast en dat ging goed.

Maar de hamvraag: is er al iemand geweest die op deze manier ook de firmware van de verschillende componenten heeft laten updaten?

Achtergrond: met de E-tube op de iPhone waren er veel klachten dat de update via bluetooth vaak in een 'bricked' DI2 systeem resulteerde en dan moest je of de batterij ontkoppelen of naar de fietsenmaker (voor SM-PCE02 diagnose apparaat, of zelf kopen).

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 mei 2022 15:05

Als diverse keren een update gedaan van componenten van mijn 11 speed Di2 via de iPhone en dat ging elke keer perfect.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 11 mei 2022 17:45

rene schreef: 11 mei 2022 15:05 Als diverse keren een update gedaan van componenten van mijn 11 speed Di2 via de iPhone en dat ging elke keer perfect.
Thx!

Dan maar eens proberen binnenkort.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 27 mei 2022 15:49

Sinds gisteren heb ik mijn eerste fiets met Di2. De vorige eigenaar had hem nog nooit aan een computer gehangen. Ik heb dit gedaan en bijna alle onderdelen een update gegeven.
Ik heb de draadloze module en kabeltje besteld. Ik heb gevonden dat ik die het gemakkelijkst kan aankoppelen aan de junctionbox in het stuur. Dat lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Het enige waar ik schrik van heb, is dat ik veel slechter verhalen lees bij het verbinden met de draadloze module. Ik lees verschillende oorzaken.

Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie