Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mar 2023 15:30

Kluus schreef: 23 mar 2023 14:18
leon1 schreef: 23 mar 2023 09:45 Dat is wel interessant want Shimano heeft die optie (11-28) niet eens op hun eigen website staan....
Nee dat hadden ze wel, met iets van "coming soon" erbij, inmiddels is dat van hun site verwijderd dus ik verwacht dat Shimano de ontwikkeling voorlopig heeft gestopt en dat Futurum deze ook niet gaat kunnen leveren.
Inderdaad, een 11-28 staat bij geen enkele andere webshop, behalve Canyon, ook maar in de keuzelijst.
Op DA niveau enkel keuze tussen 11-30 en 11-34, al is dat niet echt "keuze". :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 mar 2023 17:15

Kluus schreef: 22 mar 2023 20:09 Ik heb dit ook een keer gehad toen verdacht ik ook de wireless unit, dat deze nog (slecht) contact had met de Garmin die nog in een andere ruimte aan stond waardoor hij steeds bleef zoeken ofzo. Daarna meer opgelet dat ik de Garmin uitzette en toen heb ik het nooit meer gehad, dus weet ook niet zeker of dat het was, maar goed.
Op een andere fiets dus ook al eens gehad, toen heb ik de wireless module al eens opgestuurd voor garantie.
Geen idee waar het mis gaat, garmin en telefoon stonden niet aan zegmaar en bt/ant op de module dit keer ook disabled en nogsteeds het probleem.
Ook dat de diag het binnen 30 seconde weet dat er probleem is.

Gisteren een nieuwe module geplaatst (wu101 ipv wu111 dit keer) en probleem opgelost.
Tenminste geen probleem meer met diag en nu even weekje afwachten :)

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 23 mar 2023 20:09

DDX schreef: 23 mar 2023 17:15
Kluus schreef: 22 mar 2023 20:09 Ik heb dit ook een keer gehad toen verdacht ik ook de wireless unit, dat deze nog (slecht) contact had met de Garmin die nog in een andere ruimte aan stond waardoor hij steeds bleef zoeken ofzo. Daarna meer opgelet dat ik de Garmin uitzette en toen heb ik het nooit meer gehad, dus weet ook niet zeker of dat het was, maar goed.
Op een andere fiets dus ook al eens gehad, toen heb ik de wireless module al eens opgestuurd voor garantie.
Geen idee waar het mis gaat, garmin en telefoon stonden niet aan zegmaar en bt/ant op de module dit keer ook disabled en nogsteeds het probleem.
Ook dat de diag het binnen 30 seconde weet dat er probleem is.

Gisteren een nieuwe module geplaatst (wu101 ipv wu111 dit keer) en probleem opgelost.
Tenminste geen probleem meer met diag en nu even weekje afwachten :)
Ook wel handig om die diag tool te hebben ja. Werkt die ook met de huidige generatie?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 mar 2023 20:40

Ja, zitten 2 kabel bij (voor beide di2 connectoren) werkt dus alleen niet met eerste dura-ace vermoed ik, maar dat was zoiezo appart geval.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 mar 2023 07:23

jakkel schreef: 22 mar 2023 20:16
Xheanortx schreef: 21 mar 2023 17:47 Jammer dat shimano geen 11-25 of 11-28 verkoopt voor de ultegra 8100.. ik mis kransje 18 toch wel
Ik mis dat ook enorm!

Blijkbaar wel verkrijgbaar in D-A uitvoering: https://www.futurumshop.nl/shimano-dura ... peed.phtml
Een 18, interessant, maar die prijs, net geen €300 voor een cassetje :shock:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 mar 2023 07:31

Valt best mee, sram heeft net groepen voor de mtb geintroduceerd met cassettes van ruim 700 euro :)
Gaat idd nergens heen, paar jaar geleden kocht je nog een dura-ace 11s cassette voor 150 euro ofzo.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 05 apr 2023 08:38

Op Ali kan je een 12 speed bestellen van Ztto.
Voor een 11-28 slechts €35 (deze zonder die rare regenboogkleuren).
Helaas ook weer zonder een 18.
Link:
https://nl.aliexpress.com/item/40002243 ... pt=glo2nld

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 05 apr 2023 15:20

Kiekeboe schreef: 05 apr 2023 08:38 Op Ali kan je een 12 speed bestellen van Ztto.
Voor een 11-28 slechts €35 (deze zonder die rare regenboogkleuren).
Helaas ook weer zonder een 18.
Link:
https://nl.aliexpress.com/item/40002243 ... pt=glo2nld
Klopt ja, maar de enige reden dat ik voor een 11-28 zou kiezen was als ik er een 18 voor terug kreeg. Met eenzelfde verloop in het begin (t/m 21) en iets anders in de klimverzetten heb ik dan maar liever de 30 erbij. Nogmaals die 11-28 die Shimano origineel voor ogen had zou echt perfect zijn voor bijna alles wat ik doe (en dan ook graag in de meer betaalbare ranges dan alleen DA):

11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28

Ik snap niet waarom dit niet gewoon mogelijk is... Ik weet dat onder andere Havana hier zelf iets samengesteld heeft met kransjes uit een 11 speed cassette en dat dat goed lijkt te werken, maar ik weet nog niet of dat iets voor mij is... :)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 apr 2023 22:01

Misschien komt er binnenkort wel een chineesje op de markt met de door jou gevraagde cassette. Zou me niet verbazen, nog even geduld zou ik zeggen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 apr 2023 14:46

Ik ben een beetje aan het experimenteren met de Full synchro optie van de Di2. Ik heb de nieuwe Ultegra 12 speed, kransjes van 11 tanden tot 30 tanden op een compact crankstel (50-34). Mijn dagelijkse 'playground' is het Limburgse heuvellandschap, en ik schakel (dus) vrij veel van het kleine naar het grote blad en vice versa.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van fietsers die full synchro gebruiken en dan met name naar hoe jullie het hebben ingesteld. M.a.w als je op het kleine blad steeds groter schakelt, wanneer is dan jullie omslagpunt dat je naar het grote blad gaat (en andersom van grote blad naar kleine blad). Ik heb 'm nu als volgt ingesteld. Bij omhoog schakelen (zwaarder) vanaf kleine blad springt hij naar het grote blad op 14t naar kransje 19t. Dat is een ratio van 2.43 naar 2.63. Bij omlaag schakelen (lichter) vanaf het grote blad gaat hij van groot naar klein op kransje 24t en springt dan op de cassette naar 19t. De ratio gaat in dat geval van 2.08 naar 1.79.

Wat is gebruikelijk en hoe hebben jullie het ingesteld?

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 10 apr 2023 15:26

Ik heb het een tijdje op de 11-speed di2 geprobeerd, maar ben toch terug gegaan naar semi. Vond het vervelend dat hij bv op een korte klim die ik nog prima op het grote blad voor kon halen toch naar het kleine blad schakelde, en vice versa.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 apr 2023 19:19

derxx schreef: 10 apr 2023 15:26 Ik heb het een tijdje op de 11-speed di2 geprobeerd, maar ben toch terug gegaan naar semi. Vond het vervelend dat hij bv op een korte klim die ik nog prima op het grote blad voor kon halen toch naar het kleine blad schakelde, en vice versa.
Dat Di2 naar het kleine blad schakelde komt omdat jij één kransje groter schakelde omdat je het anders niet op het grote blad had gered want anders had je niet groter geschakeld, toch.? Maar dat schakelpunt van groter naar klein voorblad kan je gewoon in E-tube aanpassen naar de voor jouw beste configuratie. Omdat ook ik dat vervelend vond heb ik dat dus aangepast waardoor Di2 een kransje later - dus groter - van groot naar klein voorblad schakelt. Dan is het een kwestie van gewenning dat je rekening daarmee gaat houden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie