Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

dnnscz78
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2010 12:00

dnnscz78 13 sep 2021 12:21

Woefdram schreef: 13 sep 2021 10:06 Je eerste aanwijzing zal zijn daar waar je je Di2 oplaadt. Er zal vermoedelijk ergens een Di2 EW-RS910 junction box ingemetseld zijn, die moet je loshalen en de WU111 erachter tussen prikken.
Duidelijk. Erachter prikken is dus tussen de junction box en de shifters. Alleen moet ook een los draadje kopen toch ? Om van junction box naar WU111 weer naar de shifters te kunnen koppelen. Immers WU111 kan niet rechtstreeks in de junction box.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 sep 2021 14:26

Bestaande draadje naar de junction box loskoppelen, WU111 eraan en met een extra draadje weer terug in de junction box.

De WU111 hoeft echter niet per se ergens tussen zoals eerder aangehaald, als er ergens in je systeem een vrije poort zit kun je hem ook daar inprikken, maar ook dan is een extra draadje nodig. De kortste verkrijgbare is helaas 150mm.

Als ik het goed heb is dit een TT fiets zonder "volwaardige STI handels", dus er zullen ergens in je frame ook nog een of meer interne junctions zitten met misschien een poortje vrij. Als ik het goed heb.

dnnscz78
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2010 12:00

dnnscz78 13 sep 2021 15:30

Ok. Thanks voor de hulp. Ga er mee aan de slag.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 okt 2021 10:33

Even een tweetal vragen:
- kan je in een Di2 setje de voorderailleur schakelen als de achterderailleur niet is aangesloten.?
- kan je de derailleurs met de hand in/naar de schakelstanden bewegen als deze niet zijn aangesloten.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 10 okt 2021 21:21

Orlok schreef: 10 okt 2021 10:33 Even een tweetal vragen:
- kan je in een Di2 setje de voorderailleur schakelen als de achterderailleur niet is aangesloten.?
- kan je de derailleurs met de hand in/naar de schakelstanden bewegen als deze niet zijn aangesloten.?
dat eerste werkt. Tweede nog nooit echt geprobeerd maar naar mijn idee niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 okt 2021 21:41

Dankje @BartNL.

Dat de derailleurs niet met de hand zijn te bewegen betekent dus dat als je op de achterderailleur valt deze niet mee beweegt zoals een mechanische derailleur en dus risico loopt dat de DI2 uitvoering kapot kan gaan.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 10 okt 2021 21:56

Shimano DI2 heeft een crash mode waarbij volgens mij de aandrijving van de derailleur ontkoppelt waardoor die dan wel kan meebewegen. En via Google gevonden, zie

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 11 okt 2021 11:04

Wanneer de Di2 derailleur in crash mode gaat verschilt trouwens per derailleur.. sommige exemplaren zijn redelijk gevoellig terwijl andere derailleur bijna niet in de crash mode te krijgen zijn.

Ik heb zelf wel eens met een hamer op m'n 6870 achterderailleur geslagen om 'm in crash mode te krijgen, maar dat is me niet gelukt.

Tijdens een ritje over redelijk slecht wegdek in spanje een paar weken geleden sloeg dan wel weer een van onze derailleurs in de crash modus :roll:

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 08 dec 2021 15:33

Hallo.

Ik weet niet precies waar ik het moet plaatsen vandaar op deze plek.

Na een 2e Di2 fiets aangeschaft te hebben en daar het nodige proberen aan in te stellen. Kom ik tot de conclusie dat mijn batterij niveau nu anders wordt weer gegeven op mijn Garmin 830. Verder lijkt alles te werken zoals ik wil.
Voorheen in procenten en nu met een batterij afbeelding met een tandwieltje.
Weet iemand waar dit aan ligt en wat is de oplossing????
[img]
IMG_0598.jpg
[/img
Laatst gewijzigd door Swadde op 08 dec 2021 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 08 dec 2021 15:45

is de nieuwe update van garmin, voor de 12speed versie (gezien daar dan status shifters apart kan getoond worden)

Vind het zelf ook niet goed, liever %

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 08 dec 2021 15:53

Ha bedankt Vertho.

Voor de snelle reactie. Ik was al een tijd aan het zoeken en kwam er niet uit. Bedankt. Misschien komt er nog een oplossing. Ik zie ook liever de %.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jan 2022 12:01

Ik rijd inmiddels tot volle tevredenheid al meer dan 1000 km met een R8050 Di2 groep. Voordat ik deze groep had gemonteerd deze eerst via de pc naar de laatste versie software ge-update. Bij het monteren en afstellen geen bijzonderheden gehad en alles schakelt (?) naar mijn idee goed. In eerste instantie stond de set in de manuele schakelmodus en na een paar honderd kilometer te hebben gereden deze naar semi-gesynchroniseerde schakelmodus gezet om vervolgens weer na een paar honderd kilometer te veranderen in de full-gesynchroniseerde schakelmodus. Tot zover, eigenlijk tot gisteren ging alles goed.!

Op de terugweg na een ritje van ong. 3 uur over smerige wegen sloeg bij het schakelen naar een zwaarder verzet in de full-gesynchroniseerde schakelmodus de ketting vast tussen het grote blad-kleine blad en het frame.! Gelukkig draaide ik rond zonder kracht te zetten waardoor er geen beschadiging is opgetreden. Maar moest wel van de fiets af om de vieze ketting los te halen die klem zat tussen de vieze chainstay en het vieze kleine blad. De ketting zat deels op het grote blad en deels nog op het kleine blad en daarvandaan klem tegen het frame.

Mijn vraag is nu: komt dit meer voor, wat is hier nou de oorzaak van en hoe kan dit worden voorkomen.?

Wat mij is opgevallen tijdens het schakelen van de voorderailleur van klein blad naar groot blad dat de ketting wordt opgepakt en op het bovenste gedeelte van de slag door de kleine plaat van de kettinggeleider op de tanden en tegen de tanden wordt gedrukt en door het doordraaien (met 'kracht') uiteindelijk de ketting op het grote blad plaatst. Dat geeft mij het gevoel dat de voorderailleur te veel naar buiten beweegt. Maar is dat ook zo want uiteindelijk moet de ketting overschakelen naar het grote blad.?

Wie heeft dit eerder meegemaakt.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie