Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 12:25

Het is ook geen gewone open-mold uit China die je zelf op Aliexpress of DHGate kan kopen.

Betabicyles is eigenaar/ontwerper van het frame. Bij Betabicycles kan je hem inkopen als een soort van semi-open-mold.
Daarna mag je hem (onder voorwaarden van Betabicycles, Zwitserland) onder je eigen "merknaam" weer weiterverkaufen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2020 12:55

Waar baseer je op dat Betabicycles de eigenaar/ontwerper is van het frame ?. Ben bang dat je er nu toch een beetje ingetrapt bent Jaap. Ze brengen het mooi. Als anderen dat zo doen zijn het boeven,

Wat is hier beter aan dan “een gewone” open mold in China kopen ?

Ze zijn ook partners van “Fons” Bikes. Of andersom. Need I say more.......

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 mei 2020 13:04

daniel1975 schreef: 11 mei 2020 11:50 Leuk frame om uit china te halen en zelf iets moois van te maken. Dan als merknaam COVID-19 lijkt mij wel toepasselijk voor een projectje ;-)
Wut, zei iemand COFIDI9
Logo heeft ook al een kroontje.
Bijlagen
covidis.png
covidis.png (16.5 KiB) 1340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 13:19

@jsparie: Informeer je maar eerst eens goed.
Blijkbaar roep je maar wat.
Fons is inderdaad ook een klant (investeerder) van Betabicycles,

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 11 mei 2020 13:27

jsparie schreef: 11 mei 2020 12:55 Waar baseer je op dat Betabicycles de eigenaar/ontwerper is van het frame ?. Ben bang dat je er nu toch een beetje ingetrapt bent Jaap. Ze brengen het mooi. Als anderen dat zo doen zijn het boeven,

Wat is hier beter aan dan “een gewone” open mold in China kopen ?

Ze zijn ook partners van “Fons” Bikes. Of andersom. Need I say more.......
Jaap heeft 1000% gelijk, dit frame is geen open-mold. Heb een jaar of 2 geleden, toen dit frame net uit was, wel eens aan BETA gevraagd of ze het frame ook aan particulieren wilden verkopen (ik was namelijk wel geinteresseerd). Het antwoord, je kan het kopen via ons 'eigen' merk Arc8. Later zijn daar o.a. Swett en alle andere genoemde merken bijgekomen, die het frame als partner ook uitbrengen.

https://www.arc8bicycles.com/story
https://www.bicycle.engineering/

Of en waar er verschil zit met een Chinees of een bekend merk, bijv. Ridley? Ik neig dit meer te scharen richting de Ridleys, die brengen immers ook 'open-molds' uit onder eigen naam. Dat wil verder niks zeggen over de kwaliteit, een Chinees kan fantastisch zijn (hoeft niet) en een merk-frame is niet per definitie fantastisch omdat er een naam op staat.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 13:28

:like: Zo is dat!

@jsparie: ik ben nergens "ingetrapt". Ik verzamel de juiste informatie.
Kan jij ook doen... :geek:

Fons koopt hetzelfde frame namelijk ook in bij Betabicycles , verkoopt het dan weer onder de "merknaam" PART.
Daarnaast koopt ze bij Betabicycles ook haar MTB frame in: FS120.
...Need I say more.......

Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2020 14:16

@spykerracing omdat ze het zelf zeggen is het 1000% waar ? :D :D Uiteraard gaan ze aan een particulier niet een frame verkopen en hun eigen handel verstoren.

@jaap waar heb je die informatie ingezameld dan ? Bij Beta ? Of bij Fons 😉

Je komt met een opsomming van frames en merken. Dat zegt nog steeds helemaal niets.

Toevallig heb ik in 2011 rechtstreeks bij de fabrikant van het bekende Fons “dames” frame zelf een paar frames gekocht. Het Fons frame zit daar al vele jaren in het assortiment. Die fabriek heeft eigen ontwerpers in dienst. Ze staan ook op internationale groothandelsbeurzen in de fietsindustrie onder hun eigen naam.

En geloof me, of niet dat mag je zelf weten, ik kon ook zelf de afwerking bepalen. 3k UD schroefdraad of press fit etc per frame. Daar kwam geen andere partij aan te pas. Heb ook rechtstreeks aan de fabriek betaald voor een proeforder van een paar frames. In principe is de minimum order quantity veel groter.

Kijk ik sluit niks uit, maar het ligt veel meer voor de hand dat ze in het groot inkopen bij de fabriek en aan diverse kleinere fabrikanten doorverkopen.
Laatst gewijzigd door jsparie op 11 mei 2020 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 14:18

@jsparie: ik zou zeggen doe je huiswerk als je persé je gelijk wilt halen tegen beter weten in.

Vertel mij waar ik dit frame als open-mold kan kopen buiten Betabicycles om, gaat je niet lukken.
Betabicycles heeft de rechten van dit frame, niemand anders.
Zinloos dit.

Jouw verhaal over een Fons frame, een heel ander (dames)frame, heb ik zelf notabene in het Fons topic als eerste ter sprake gebracht en uitgebreid uit de doeken gedaan en beschreven dat dit frame een open-mold is en bij veel traders te koop is, heb voorbeeldfoto's geplaatst etc.....dit ga je aan mij nu vertellen?
Heeft totaal niets te maken met Betabicycles.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2020 14:50

@Jaap volgens mij praten we ook een beetje langs elkaar heen.

Het voorbeeld van Fons was ter illustratie. Ik begreep dat jij bedoelde dat Fons daar al zijn frames koopt. Terwijl dat aantoonbaar niet het geval is. En met de reputatie van Fons voor het verkopen van een algemeen frame onder "exclusief eigen ontwerp" is dat bepaald geen reclame.

Je zegt dat je je huiswerk goed gemaakt hebt. Een opsomming van plaatjes met een merk zegt me niet zoveel. Blijkbaar heb je meer informatie? Dat is waar ik naar vraag. Ik ben heel benieuwd. Maak me gek........
Laatst gewijzigd door jsparie op 11 mei 2020 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 14:54

Gewoon mijn bijdragen beter lezen, misschien komt het inzicht vanzelf.
Ik heb het exclusief alleen maar gehad over het frame van Swett, of PART (is ook van FONS), of Müsing of ARC8 of Megamo.
Dit frame is alleen te koop bij Betabicyles, zij hebben het frame ontworpen, laten fabriceren, hebben de rechten van het frame.
Zegt de naam Jonas Mueller je misschien iets? Hij heeft het frame onder eigen beheer in de markt gezet met als doel deze beschikbaar te stellen voor partners die het frame dan onder eigen naam mogen verkopen, onder voorwaarden. Dit om zijn bedrijf te laten groeien door deze inkomsten. Later zou Mueller zijn frames alleen onder eigen merknaam ARC8 willen gaan verkopen, zodra dit financieel haalbaar is geworden.
Dit komt uit de vakbladen voor de rijwielbranche die jij wellicht niet leest.

Maar...vertel me toch maar waar ik dit frame als open-mold kan kopen buiten Betabicycles om....."maak me gek".
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 11 mei 2020 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2020 15:17

Kijk daar hebben we meer aan dan een voorbeeld met een paar plaatjes van frames met eigen merknamen. Uit je eerdere posts had ik toch echt niet gehaald dat het in vakbladen voor de wielerbranche te lezen is geweest. Maar misschine heb ik wat over het hoofd gelezen ? Het is een mooi frame. Ik vind het onder de diverse niet echt bekende merknamen toch nog wel een beetje aan de prijzige kant. Maar het ziet er goed uit. Hoop voor ze dat ze het exclusieve gebruik van de mallen goed hebben geregeld met de producent.
Jaap Telder schreef: 11 mei 2020 14:54 Gewoon mijn bijdragen beter lezen, misschien komt het inzicht vanzelf.

Maar...vertel me toch maar waar ik dit frame als open-mold kan kopen buiten Betabicycles om....."maak me gek".
Misschien moet je mijn bijdragen toch ook wat beter lezen Jaap want ik zeg nergens dat dit kan. Zonder verdere onderbouwing die je nu wel gegeven hebt, waarvoor dank, ging ik echter niet zomaar aannemen dat het een exclusief ontwerp was. Vandaar mijn vraag naar meer informatie waar je blijkbaar over beschikte ;-). Zo moeilijk was dat toch niet?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 mei 2020 15:42

Of gewoon vanaf het begin voor waar aannemen van wat ik zeg, is ook niet zo moeilijk.
:mrgreen: :)

(....Waar baseer je op dat Betabicycles de eigenaar/ontwerper is van het frame ?. Ben bang dat je er nu toch een beetje ingetrapt bent Jaap..).

Plaats reactie