Carbon wielen en wind/gebergte
Die Zonda's zijn ook een oud model, want de test is uit 2011. Los van het feit dat Fulcrum gewoon van Campagnolo is en voor een groot deel gelijkwaardig is, zouden het anders ook vergelijkbare wielen zijn, waar je geen gigantische verschillen in aerodynamica zult zien.
Maar los daarvan is de aerodynamica van een wiel zo'n kleine variabele in de hele vergelijking van een dag in de bergen fietsen, dat je dat in de praktijk echt niet gaat merken. De vraag of je met twee volle bidons van 750ml of één bidon van 500ml gaat fietsen heeft waarschijnlijk meer invloed...
Maar los daarvan is de aerodynamica van een wiel zo'n kleine variabele in de hele vergelijking van een dag in de bergen fietsen, dat je dat in de praktijk echt niet gaat merken. De vraag of je met twee volle bidons van 750ml of één bidon van 500ml gaat fietsen heeft waarschijnlijk meer invloed...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Oké, misschien wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel vrij traag ten opzichte van de betere al dan niet competitierenner, klimmer. Ik ben ook altijd blij dat ik binnen het uur boven geraak hoor. Was trouwens mijn persoonlijke toptijd, waar ik (naar mijn normen) echt wel scherp en licht stond.MarkVeenstra schreef:En ik blij zijn met de Alp <1u. beklommen te hebben (= 13 km/u)... blijkt dat zelfs iets harder nog eigenlijk vrij traag te zijn. En de hele discussie gaat steeds over die gemiddelde wielertoerist. Ik denk dat ik maar een andere sport ga uitzoekenjakkel schreef:... M'n topgemiddelde op de Alpe is net 14 per uur, wat eigenlijk nog vrij traag is....![]()
"Aerodynamica?"...allemaal dikke zever als het bergop gaat... hier wordt een getrainde atleet (met aerofiets) gewoonweg voorbijgereden/eraf gereden door een landbouwer (met bagage) ..kracht daar gaat het om!
https://www.facebook.com/e.vasquez.roma ... 904911094/

https://www.facebook.com/e.vasquez.roma ... 904911094/

-
- Forum-lid
Heeft er iemand ervaring met de Zipp 404 NSW in de bergen? Hoe gaat 't deze wielen af qua warmte-ontwikkeling e.d. bij remmen; ben benieuwd naar jullie ervaringen. Je zou verwachten dat deze nieuwe relatief dure wielset daarin toch weer wat verder gevorderd is maar ik kan er op internet vrijwel geen zinnig woord over vinden.
Weeg zelf 65kg en kan prima dalen maar zoals gezegd - omstandigheden zoals een technisch lastiger afdaling of de altijd irritante auto's en slechtwegdek zijn niet altijd te voorzien waardoor je soms toch vaker dan gemiddeld naar de rem grijpt.
Weeg zelf 65kg en kan prima dalen maar zoals gezegd - omstandigheden zoals een technisch lastiger afdaling of de altijd irritante auto's en slechtwegdek zijn niet altijd te voorzien waardoor je soms toch vaker dan gemiddeld naar de rem grijpt.
Zelf ben je de grootste windvanger,het is ook maar net hoe de wind staat etc.
Verstand gebruiken is het verstandigste in een afdaling waarvan je weet dat er windstoten komen.
Verstand gebruiken is het verstandigste in een afdaling waarvan je weet dat er windstoten komen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Dit weekend in de Ardennen gaan trainen, mijn Dura ace wielset vervangen door de Fulcrum 3 set, toch een wereld van verschil in de afdalingen hoor.bmhouweling schreef:Heeft er iemand ervaring met de Zipp 404 NSW in de bergen? Hoe gaat 't deze wielen af qua warmte-ontwikkeling e.d. bij remmen; ben benieuwd naar jullie ervaringen. Je zou verwachten dat deze nieuwe relatief dure wielset daarin toch weer wat verder gevorderd is maar ik kan er op internet vrijwel geen zinnig woord over vinden.
-
- Forum-lid
Mijn dura ace heeft 50mm velgen, de Fulcrum 25 en 30mm.vincent75 schreef:Wat voor verschil? Graag iets specifieker. Welke Dura Ace, en welk verschil?
Er stond redelijk wat wind.
Het voelt gewoon allemaal veel stabieler aan en geen wind tegen de wielen waardoor het wiel en slag krijgt.
Zelfde omstandigheden? Ik fiets bijna elke weekend in de Ardennen dus kan wel wat vergelijken.