Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Tacx en Zwift

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 04 okt 2016 21:33

De wintermaanden komen er weer aan en ik wil deze maanden graag doortrainen (in avonduren). Daarom ben ik al een tijdje op zoek naar een Tacx. Eerste conclusie van m'n zoektocht is dat ik de Tacx niet combineren met een competitie element, anders ga ik er niet zo snel op zitten.

Nu ben ik dus op zoek naar een Tacx die goed te combineren is met Zwift. Liefst wil ik een die automatisch weerstand aanpast aan route. Volgens mij moet ik dan een Smart trainer hebben. Ik zat te denken aan een Vortex Smart.

Nu zie ik op de site van Smart ook een Smart update (179 euro). Is deze noodzakelijk om routes op Zwift mee te rijden? Of hoeft dit niet per se?

Of is de Smart update juist voor de oudere Tacx-versies (bijv. I-vortex). En kan je de i-vortex ook koppelen aan Zwift? Dan koop ik er namelijk 1 op Marktplaats. Bedankt vst voor het meedenken !

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 04 okt 2016 21:38

Volgens mij moet je een smart variant kopen en dan heb je geen update nodig.
Ik heb die update wel nodig op mijn oudere igenius maar vind dat veel te duur.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 04 okt 2016 21:42

https://www.tacx.com/nl/products/software/upgrade-smart

Als ik dit goed lees heb je de upgrade dus ook nodig als je een Smart trainer hebt. Lijkt me bizar duur als je nagaat dat de goedkoopste Smart trainer 370 euro is.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 okt 2016 21:49

Jouw link: Is vooral de TTS 4 Advanced software, die je helemaal niet nodig hebt om Zwift te gebruiken. Die Tacx TTS4 is eerder een alternatief voor Zwift met de mogelijkheid tot:

- rijden van gestructureerde trainingen
- rijden in real life video omgevingen (videos moet je er ook nog eens bijkopen )
- rijden in een 'door Tacx zelf gecreëerde virtual reality' omgeving
- rijden met behulp van Google Streetview (als dat nog werkt, ik dacht dat er onenigheid over licentiekosten waren tussen Tacx en Google?)

Het enige element dat je in de meeste gevallen bovenop de Tacx Smart Trainer, een fiets en een PC nog nodig hebt om te Zwiften is een ANT+ stickje voor de communicatie tussen trainer en PC. Naast het Zwift abo en de op de PC geïnstalleerde Zwift software natuurlijk.
Laatst gewijzigd door raven14 op 04 okt 2016 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

eddemans
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2012 22:32

eddemans 04 okt 2016 21:53

Nee, die upgrade wil Tacx maar wàt graag aan de mensen verkopen maar die is niet nodig om te Zwiften. Ik heb de Vortex Smart sinds mijn verjaardag (uiteraard) en wat je nodig hebt is een ANT+ USB stick. Garmin heeft een en ik heb de 2moso van Futurmshop. Zo kan de Zwift applicatie je trainer en je sensoren (hart, cadans, optioneel speed) zien en pairen. Daarna kun je gewoon gaan.

De Tacx upgrade bestaat uit een ANT+ USB ontvanger met een lang snoer. Dat is dus een alternatief voor de stick. Waar die blauwe ronde afstandsbediening voor nodig is is mij een raadsel. Op een smart trainer wordt de weerstand vanuit de computer aangestuurd dus die doe je niet zelf. Tenslotte de Tacx software. Als je dus met de Tacx software wilt trainen dan heb je deze upgrade nodig. Tacx heeft zelf workouts en wielrenfilms die je dan ook nog eens kunt kopen. Ik zou het bij Zwift houden. Of Fulgaz, dat is ook best geinig, maar dat is een IOS app.

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 04 okt 2016 21:56

raven14 schreef:Jouw link: Is vooral de TTS 4 Advanced software, die je helemaal niet nodig hebt om Zwift te gebruiken. Die Tacx TTS4 is eerder een alternatief voor Zwift met de mogelijkheid tot:

- rijden van gestructureerde trainingen
- rijden in real life video omgevingen (videos moet je er ook nog eens bijkopen )
- rijden in een 'door Tacx zelf gecreëerde virtual reality' omgeving
- rijden met behulp van Google Streetview (als dat nog werkt, ik dacht dat er onenigheid over licentiekosten waren tussen Tacx en Google?)

Het enige element dat je in de meeste gevallen bovenop de Tacx Smart Trainer, een fiets en een PC nog nodig hebt is een ANT+ stickje voor de communicatie tussen trainer en PC
Ah, helder. Dus zonder upgrade kan je de Tacx ook met Zwiftbeelden en al koppelen aan PC of tablet? Vind dan de tekstop de site erg verraderlijk:
Met de Upgrade Smart kun je een Smart trainer van Tacx koppelen aan je Windows computer en zo de trainingsmogelijkheden uitbreiden. De Upgrade Smart is speciaal ontwikkeld voor de Smart serie.

De Tacx Trainer software 4, Advanced biedt namelijk een zeer uitgebreid assortiment aan trainingsopties, zoals het rijden van langere video’s die zijn uitgevoerd in HD of Blu-ray kwaliteit. Bijvoorbeeld het importeren van GPS data en rijden door Google Street View (licentie nodig) en in virtuele werelden. Ook online racen tegen en met anderen is mogelijk door middel van de Multiplayer functie (licentie vereist). Tijdens het fietsen wordt je snelheid, cadans en vermogen getoond.

Voor de interactieve Smart trainers betekent dit dat de computer je prestatiegegevens kan uitlezen en de weerstand van je trainer regelt. Bij de Satori Smart is alleen het uitlezen van je prestatiegegevens mogelijk, het regelen van de weerstand dient handmatig te gebeuren.

Heb je een Smart trainer en wil je meer uit je trainingen halen, dan kun je via de Upgrade Smart trainen met de Tacx Trainer Software 4, Advanced. In dit pakket zit de Tacx Trainer software 4, Advanced, een bedieningskastje voor op je stuur en de ANT+ Antenna.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 okt 2016 21:56

eddemans schreef:Waar die blauwe ronde afstandsbediening voor nodig is is mij een raadsel.
Afstandsbediening om de functies van TTS 4 mee te bedienen (ipv via het PC klavier).
Afbeelding

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 04 okt 2016 21:59

eddemans schreef:Nee, die upgrade wil Tacx maar wàt graag aan de mensen verkopen maar die is niet nodig om te Zwiften. Ik heb de Vortex Smart sinds mijn verjaardag (uiteraard) en wat je nodig hebt is een ANT+ USB stick. Garmin heeft een en ik heb de 2moso van Futurmshop. Zo kan de Zwift applicatie je trainer en je sensoren (hart, cadans, optioneel speed) zien en pairen. Daarna kun je gewoon gaan.

De Tacx upgrade bestaat uit een ANT+ USB ontvanger met een lang snoer. Dat is dus een alternatief voor de stick. Waar die blauwe ronde afstandsbediening voor nodig is is mij een raadsel. Op een smart trainer wordt de weerstand vanuit de computer aangestuurd dus die doe je niet zelf. Tenslotte de Tacx software. Als je dus met de Tacx software wilt trainen dan heb je deze upgrade nodig. Tacx heeft zelf workouts en wielrenfilms die je dan ook nog eens kunt kopen. Ik zou het bij Zwift houden. Of Fulgaz, dat is ook best geinig, maar dat is een IOS app.

Thanks! Ik ga m ook kopen van t verjaardagsgeld dat ik dit weekend geïnd heb.

Is ANT+ domgle ook nodig als je met bluetooth aan een Android tablet koppelt?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 okt 2016 22:03

ANT+ dongle is alleen nodig als je communicatieprotocol ANT+ is. Zo heb je dat idd niet nodig wanneer je met bluetooth werkt (bvb Tacx Neo + Apple Macbook + bluetooth zou moeten werken).

Maar is die Zwift software ondertussen al wel op Ipad uit? Dit is het laatste wat ik ervan gelezen heb: http://zwiftblog.com/ios/
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 okt 2016 22:05

Ik heb de afgelopen weken (maanden) ook gezocht naar een smart trainer om dezelfde redenen, trainen in de avonden, een wedstrijd/spel element voor de uitdaging, automatische weerstand.

Lang verhaal kort, de Bkool Pro, Tacx Bushido, Qubo Digital B+ vielen af en heb een Tacx Vortex Smart gekocht + Tacx ANT+ antenne. Een mailtje naar Athleteshop en ze deden een leuke aanbieding onder de goedkoopste internetprijs (bij 4thebike.de gezien voor €319 incl. verzending). Tacx Upgrade smart (Windows only) is zoals gezegd hoofdzakelijk een software pakket en alternatief voor Zwift/TR.

Als je meer wil weten pb maar even.

Edit: Dongle is niet nodig als je hem via blauwtand aan je telefoon koppelt.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 04 okt 2016 22:15

Chielini schreef:https://www.tacx.com/nl/products/software/upgrade-smart

Als ik dit goed lees heb je de upgrade dus ook nodig als je een Smart trainer hebt. Lijkt me bizar duur als je nagaat dat de goedkoopste Smart trainer 370 euro is.
Ik heb die ook gekocht voor mijn Tacx NEO, beetje zonde van het geld, is idd TTS4 software, USB ANT+ adapter met snoer en een afstandsbediening voor de TTS4 software.

Gebruik eigenlijk alleen de ANT+ adapter icm Zwift. Maar daarvoor kun je ook een andere USB ANT+ adapter gebruiken.

O ja, heb wel een RLV (RealLifeVideo) van de Mont Ventoux klim gekocht en die in TTS4 gebruikt om te oefenen op de klim (met succes, de echte klim was qua tijd maar ietsje langzamer, mede door de wind op het laatste 'kale' stuk.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 09 okt 2016 15:04

Dank voor alle reacties! Na wat research besloten een Tacx Vortex Smart te bestellen. Nu vraag ik me nog af: ik kan 'm voor Zwift koppelen met tablet (via Bluetooth) en laptop (via Ant+?). Klopt het dat de tablet versie (Android) niet met beeld is, maar puur voor bijhouden van gegevens is? Met andere woorden: om tegen anderen te racen moet ie via Ant+ dongle gekoppeld worden op een laptop?

Plaats reactie