Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Amateurs A en B tesamen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jul 2010 21:38

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens Daniel. In het roeien bijvoorbeeld is dit al jaren het geval, een klasse hoger starten mag altijd, lager mag nooit (alhoewel je daar alleen kan promoveren en niet kan degraderen).

Plan ten uitvoer brengen is eigenlijk niet eens zo heel lastig denk ik, aangezien alle uitslagen van alle licentiehouders reeds digitaal worden bijgehouden door de KNWU.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 14 jul 2010 00:11

boner schreef:Eigenlijk was er niets mis met de indeling uit de jaren '80 met Liefhebbers/Veteranen en Amateurs. Als echte Liefhebber heb ik die tijd heel veel koersen op m'n eigen niveau kunnen rijden. Hier in het noorden is het tegenwoordig niet meer mogelijk zoveel koersen op dat niveau te rijden.



Waarom ze dat ooit veranderd hebben ?
En soms had je zelfs of Liefhebbers of Veteranen of gezamelijk en zelfs nog dagkaarten voor de recreanten koers

Dat waren nog is tijden.....


zie filmpje uit mijn nieuweling/junioren tijd heerlijke nostalgie:

http://www.youtube.com/watch?v=_9fnrisrYTE
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 14 jul 2010 00:19

Ik vind het ook een zeer slechte zaak. het niveau verschil is toch nog best behoorlijk en ik kan me voorstellen dat het voor de 'mindere goden' echt niet leuk meer is om mee te doen ik koersen.. Waar ze meer kans hebben lekker mee te rijden bij de amateurs B, zal het nu een stukje harder gaan met de amateurs a erbij.

Waarom de knwu dit in hemels naam gaat doen? ik hoor echt heel weinig positieve reacties op dit besluit en wat mij betreft draaien ze dit dus ook zo snel mogelijk terug..

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 14 jul 2010 00:45

ik denk dat het ermee te maken heeft dat je, als je een criterium organiseert, baat hebt bij een meer overzichtelijke indeling en niet 4 verschillende koersen voor alle categorien wilt/kunt laten rijden.

A/B zou je best kunnen combineren, mits de keuze bij de renners ligt, zoals boven aangegeven. voorstel van 53x11 lijkt me daarom prima en makkelijk te realiseren

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 14 jul 2010 01:01

Ik heb de petitie ook ondertekend. Dit is een onzalig plan dat eenzijdig en zonder inspraak van een paar duizend licentiehouders is bedacht. Amateurs-B zijn wat vroeger gewoon liefhebbers heette, meestal mannen met gezinnen die schipperen met hun tijd om te kunnen koersen of beginnende renners die wellicht niet de kans hebben gehad om als nieuweling en junior te kunnen starten met koersen. Voor hen wordt de drempel nu wel erg hoog. Als dit doorgaat gaat de KNWU dit danig voelen in haar ledenbestand.

Bij gecombineerde A/B koersen zie je nu toch al weinig tot geen B's in de uitslag, dat zal niet anders worden. De lol is er snel af als je elke week alleen maar pelotonvulling bent.

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 14 jul 2010 10:27

+1

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 14 jul 2010 11:12

een "reactie" van de KNWU

[www.wielerland.nl]

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 14 jul 2010 11:42

Zelf ben ik ook tegen een scheiding van A en B's omdat ik denk dat het niveauverschil te groot is. Bij gecombineerde A/B wedstrijden waar soms meer dan 100 man aan de start staan zie je soms al binnen paar ronden de helft van het peloton (met voornamelijk B rijders) eraf vliegen. Daarnaast zou het ook de doodsteek zijn voor mooie wedstrijden bij mij in de buurt met als voorbeeld de Omloop van de IJsseldelta. Een omloop van 90 km voor A-amateurs (waarbij dit jaar ruim 100 man aan de start stonden!). Ik lees echter ook dat binnen de samengevoegde amateur categorie die ontstaat, de mogelijkheid bestaat om wedstrijden van verschillende lengtes te organiseren. Eigenlijk dus ook een soort van A en B wedstrijden. Wellicht biedt dit soelaas (het NH model).

Daarnaast wordt gepleit voor een transponder systeem. Hier ben ik voorstander van. Bij onze eigen clubwedstrijden (DRV Zwaluwen, Rielerenk) help ik met de organisatie en sta ik regelmatig bij de jury. Zelfs met camera blijft het een hele toer om de uitslag compleet te krijgen. Daarnaast krijgen we zeer waarschijnlijk volgend jaar een nieuw clubparcours. De meetlinten ed kunnen dan mooi meteen verwerkt worden in de baan. We hebben zelf al eea geautomatiseerd met inschrijvingen (barcode scanner voor licenties in een Excel model). Dit gekoppeld aan het transponder systeem maakt dat je binnen een paar seconden de uitslag van de dag al compleet hebt. Bij het skeeleren wordt ook gewerkt met transponders en daar heb ik goede verhalen van gehoord.

Kortom, zowel kansen als bedreigingen waarbij ik hoop dat de sport als geheel aantrekkelijker wordt en er meer wielrenners een licentie nemen/wedstrijden gaan rijden.

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 14 jul 2010 19:23

Naast dat het instapniveau veel te hoog wordt (kan me mijn eerste b-amateur trainingskoers nog herinneren, 2 rondes kon ik meekomen...) is er nog iets dat niet klopt in het plan.

De KNWU stelt dat er 2 soorten wedstrijden komen, lange met een sterk deelnemersveld en korte met mindere sterker renners. Die sterke renners zouden alleen willen rijden tegen gelijkwaardige renners en de korte koersen laten liggen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, winnen is winnen. Als ik in een makkelijkere koers de prijzen op kan rapen zou ik dat echt niet laten schieten (hypothetisch, beste plaats is tot nu toe 3de in een trainingskoers...)

Transponderplan is wel een goed idee!

eelcoz

eelcoz 14 jul 2010 20:27

John Wx schreef:
zie filmpje uit mijn nieuweling/junioren tijd heerlijke nostalgie:

http://www.youtube.com/watch?v=_9fnrisrYTE


Leuk filmpje. Alleen, het halve peloton rijdt in de gele trui...

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 14 jul 2010 22:47

eelcoz schreef:
John Wx schreef:
zie filmpje uit mijn nieuweling/junioren tijd heerlijke nostalgie:

http://www.youtube.com/watch?v=_9fnrisrYTE


Leuk filmpje. Alleen, het halve peloton rijdt in de gele trui...



club kleding daar moest je wel in rijden er was toen veel geel
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

razorblade
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 nov 2006 16:25

razorblade 15 jul 2010 00:51

Ligt het ook niet een beetje aan de meeste wedstrijd parcoursen voor Ama A en B? Het rijden van de typisch Nederlandse wedstrijden (rondjes om de kerk) is veel te eenzijdig. Zet een goeie klinkerkoning maar eens neer in een wat langere omloop, dan komen er weer andere mannen naar boven drijven. De wedstrijdparcoursen zijn veel te eenzijdig en het heeft soms niets met wielrennen te maken. Variatie daar aanbrengen maakt het imho ook aantrekkelijker voor, zeker beginners, maar ook voor de renners uit deze categorien. Je hebt dan ook meer een keuze waar en op welk parcours je het liefste rijd.

Plaats reactie