Alles over vakanties op én met de fiets

Rothaus Riderman 2016

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 25 sep 2016 23:08

zeer amusant om te lezen, top verslag!!

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 26 sep 2016 06:47

Mooi verslag, dito prestatie! Jammer van je lekke band.

Leuk dat het "schone dames topic" nu rechtstreeks vanuit de Riderman wordt gevuld ;)

Plezier in Zwitserland!
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 sep 2016 07:07

Prachtig verhaal Herman!
Lijkt me een ontzettend mooi evenement, goed gereden! :like:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 sep 2016 07:47

Mooie prestatie en mooi verslag. Ga je in Zwitserland nog wat cols afvinken?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 sep 2016 08:27

Mooi Herman, leuke verhalen en veel plezier in Der Schweiz!
YFood !!!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 26 sep 2016 09:27

Goed gedaan! En eh de neutralisatie betekent niet dat je niet mag inhalen, daar is ze bij uitstek geschikt voor.
Maak joe woar

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 26 sep 2016 10:20

Hierbij mijn verslag van een schitterende driedaagse, waarbij ik vooral mezelf verbaasd heb.

Op dag 1 stond een tijdrit van 16 km met 2 hellingen in gepland. Ik had nog nooit een tijdrit gereden, maar verleden week van een vriend een TT beugel geleend en dat ging toch goed vooruit. In de uitslag van vorig jaar had ik gezien dat zowaar ca. 100 op 600 deelnemers onder de 24 min (40 km/h) dook. Ondanks dat dat een gemiddelde snelheid is die ik nog nooit op m'n eentje gereden heb, was dat toch de stiekeme ambitie. Ik had op voorhand het parcours heel goed bestudeerd, inclusief de strava rit van iemand die vorig jaar 23:30 gereden had. Ik wist dus perfect hoe hard ik ongeveer overal moest rijden (niet evident op een niet vlak parcours). Door heel wat wegenwerken kwam ik pas een 50 min voor ik moest vertrekken aan, niet goed voor de zenuwen. De tijdrit zelf ging echter perfect, al heel snel raapte ik enkele deelnemers op. Ik had perfect ingedeeld en met een tijd van 22:55 dook ik een minuut onder mijn eigen (reeds ambitieuze) verwachtingen. Een 25e plaats was het zeer mooie resultaat.
https://www.strava.com/activities/722288538

Met dit resultaat mocht ik in het eerste startvak starten op dag 2. Mijn ambitie was nu reeds bijgesteld (van ca. top 100 naar top 25). Ik voel me verschrikkelijk ongemakkelijk in een groot koersend peloton, dus de eerste 30 km was echt nagelbijten. Heel veel op kop gereden van het peloton en daar wel wat krachten mee verspild, maar liever dat dan wringen met enkele centimeters marge tegen 40-50 km/h. Rond km 40 werd op twee opeenvolgende hellingen serieus de schifting gevoerd. Omdat er in de eerste groep gesprint werd voor de punten voor de bergtrui, waren de laatste 500m vaak steeds harken. Overal brak het, en ik moest een gaatje dichten om terug aansluiting te vinden vooraan. Heel diep ben ik hier moeten gaan, maar het is me gelukt, en al maar goed ook, want ik was de laatste die terug kwam aansluiten, en weg waren we met ong. 25 man. Deze groep bleef lange tijd samen, en het tempo zakte soms zelf te sterk naar mijn zin zodat ik ook een deel van het werk begon op te knappen. Stilaan begon ik te merken dat ik bij de sterkere renners bergop hoorde. Op km 77 was er plots een scherpe bocht, een klein steil baantje op. Onverwacht voor mij, maar duidelijk niet voor Florian Vrecko (de winnaar van vorig jaar). Die trok meteen in de aanval, de gele trui erachteraan en ik achter de gele trui. Dit was echt weer harken en melkzuur verbijten tot op de top, de groep brak hier helemaal. Twee man op kop, en ik in een groepje van drie (waaronder de gele trui) erachteraan. De afdaling hebben we echt a bloc gereden om bij de twee koplopers te geraken, ik denk dat ik nog nooit zo diep ben moeten gaan in een afdaling! Uiteindelijk zijn we erbij geraakt en met een groepje van 5 reden we helemaal op kop van de wedstrijd, dit had ik vooraf nooit kunnen denken! We waren met 4 die wilden werken om voorop te blijven, behalve de gele trui, die blokkeerde werkelijk alles. Koersgedrag een gele trui onwaardig vond ik, zo heb ik nog redelijk veel kopwerk gedaan ondanks dat ik wist dat ik niet de beste van het groepje was. Maar ik wou o zo graag voorop blijven. Op de voorlaatste helling van de dag moest de 5e renner er af, we waren dus nog met 4 en hadden 50 sec voorsprong. Op die helling heb ik ook een klein gaatje moeten laten dus het begon lastig te worden, gelukkig kon ik terug aansluiten. De laatste helling was dan nog echt een puist van jewelste, en hier kon ik het (mentaal of fysiek?) niet meer opbrengen om opnieuw ontzettend diep te gaan. Ik moest ze laten gaan dus, maar de voorsprong was gerustellend en relatief vlot ben ik solo naar een mooie 4e plek kunnen rijden. De achterliggende groep is uiteindelijk door de groepsprint in de laatste oplopende km nog tot op 20 sec genaderd. Ik had hier beter nog het volle pond gegeven want uiteindelijk bleek ik als 4e in mijn leeftijdscategorie (20-29j) slechts op 1 seconde van het podium te staan. In het algemeen klassement stond ik 9e.
https://www.strava.com/activities/723263062

Op naar dag 3 dan. Het profiel van de rit gaf aan dat er de eerste 30-40 km geen schifting verwacht kon worden. Tel hierbij nog eens een pak extra zondag-starters bij en je weet dat het zenuwachtig koersen wordt in het peloton. Vorig jaar is er een massale valpartij gebeurd in de eerste km's van de zondagrit, dus ik voelde me helemaal niet op m'n gemak. Veilig aankomen en mijn top 10 plaats behouden was mijn doelstelling. De eerste km's vlot vooraan het peloton kunnen meerijden. Na 7 km viel het wat stil en impulsief ben ik dan maar aangevallen. Meteen had ik een redelijk groot gat, en na een tijdje kwam er nog een renner aansluiten, en nog één, en dan nog één. Met 4 waren we dus, een mooi groepje en er werd goed samengewerkt. Is dit slim koersen? Nee, het was morsen met energie, maar wat een ervaring was dit. Op kop van een grote wedstrijd rijden waarbij je in alle dorpjes luid aangemoedigd werd. Genieten was dit, en de benen protesteerden niet. Tegen dat we terug gepakt werden kwam de heuvelzone eraan. Het vlakke stuk, met alle rotondes en obstakels heb ik dus niet in het peloton moeten doen. Mission accomplished. De hellingen waren minder lang dan vorige rit, en relatief vlot heb ik me vooraan kunnen handhaven. De groep dunde uit tot 25 à 30 man, maar volledig breken deed het nooit. De top drie van mijn categorie zat ook in de groep, dus nog een plaatsje opschuiven ging moeilijk worden. Zo geschiedde ook, en met deze groep zijn we richting finish gestormd. Opnieuw aangekomen in de kopgroep dus. Een 7e plaats in het algemene klassement (4e in m'n categorie) en een 4e plaats in het bergklassement bekronen een schitterend wedstrijd weekend waarin ik mezelf echt wel overtroffen heb. Na vorig weekend voor het eerst een mtb wedstrijd gewonnen te hebben, zet ik nu voor het eerst een topresultaat neer in een grote cyclo wedstrijd. Deze benen wil ik volgend seizoen graag opnieuw!
https://www.strava.com/activities/724403174

oehT
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jun 2015 13:46
Locatie: Kop van Overijssel

oehT 26 sep 2016 10:45

Gaaf man! Gefeliciteerd en goed ook te lezen dat je de tijd neemt ons mee te nemen op jouw avontuur tijdens deze drie ritten. Leest leuk weg zo.

Owja: die benen heb je vast volgend jaar nog, wat je er mee gaat doen alleen :lol: .....

En ook Herman, lekker gedaan! Veel plezier in Zwitserland. Lekker wat koude toppen opzoeken :shock:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 sep 2016 12:49

Razend knap hoor Matthiav, proficiat!! :like:
Ook lekker weglezend!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 26 sep 2016 21:19

Matthiav: wat donders sterk gereden! Hier zit zo te lezen nog veel rek in dus doe je best en op naar de winst!
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 sep 2016 23:11

Klasse matthiav. Superprestatie. Leuk om te lezen. Moet mooi geweest zijn zo vooraan de koers.
Een ding: nooit afgeven op je tegenstander. Hij doet het op zijn manier en de winnaar heeft altijd gelijk.

Overigens iedereen bedankt voor de hartverwarmende reacties op mijn verslagen. Nu ophouden anders ga ik nog geloven dat ik in aanmerking kom voor de AKO literatuurprijs.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 sep 2016 07:41

2e carriere Herman!!

Plaats reactie