Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen en werken in shiften

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 09 sep 2016 18:58

Ik weet 100% zeker dat nachtwerk en intensief sporten niet goed samen gaat. Je slaapt sowieso minder/slechter overdag. En als je al moe bent vooraleer je begint te trainen ? Dat is goed voor een paar keer maar beter wordt je daar ook weer niet van.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 09 sep 2016 19:55

matthiav schreef:Ik heb momenteel het aanbod gekregen om als ingenieur voor een chemisch bedrijf in shiften te gaan werken. We spreken hier over een termijn van 2-3j, waarbij er een vlotte wisseling tussen de verschillende shiften is (bv 3d vroege, 2d late, 2 nachten en dan 2d rust). Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het werken in shiften en dit in combinatie met een intensief sport/fiets-leven. !
Ik heb jaren bij de Aviko in 5 ploegen gewerkt 2 vroeg, 2 middag en 2 nacht en dan 4 dagen vrij....
Heb je eigenlijk 3 volledige dagen waarin je lekker kan sporten

Wat ik bij jou zie is een verkapte 5 ploegendienst rooster en in mijn ogen weinig rust, weet niet wat je werktijden gaan zijn?

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 09 sep 2016 20:11

Je moet er tegen kunnen. Ik heb collega`s gehad die na een nachtdienst wakker gemaakt werden door de vrouw om te eten `s avonds. Ikzelf sliep de eerste jaren nog wel een beetje, op het laatst helemaal niet meer na de nachtdienst. Nu gelukkig sinds kort een leuke baan overdag gevonden. Minder tijd om te fietsen, maar voel me een pak beter..

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 sep 2016 21:54

Bedankt allemaal voor deze uiteenlopende maar interessante meningen en ervaringen!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 sep 2016 21:56

ypuh schreef: Het lastigste is om met vrienden af te spreken die niet in ploegen werken (ik dus). Ze komen altijd met de meest onmogelijke voorstellen om te gaan fietsen, om 6 uur s'ochtends, zaterdagavond of kwart over 3 s'middags op een maandag.
off topic: In mijn omgeving is op zaterdagavond fietsen juist heerlijk! :P (alle zondagsfietsers nog in hun hok)

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 09 sep 2016 22:39

2-2-2 sloopt je ik heb dit 20jaar gedaan.
Slapen na een nachtdienst was max tot 10:30 .
Dus als nog jong bent ja.
Ouder is nee.
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 09 sep 2016 23:59

Ik ben nu 38, en werk al een jaar of 10 in een 5 ploegendienst (2-2-2). Daarvoor in 3 ploegendienst gelopen.
En nog eerder begon ik mijn loopbaan in de vleesindustrie. Toen begon ik 's ochtends om 4 uur.
Van alle werktijden/roosters vind ik het huidige het beste. Ik heb best wat vrije tijd, en dan ook op voor mij bruikbare tijdstippen. Op Zondag wil ik liever werken dan vrij zijn.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik geen kinderen heb, en een vriendin die ook onregelmatig werkt. Soms heb je wat langer samen vrij, maar soms kom je elkaar tegen bij de voordeur.
Voor mij zijn op dit moment de voordelen toch groter dan de nadelen.
Fietsen doe ik overigens toch het liefst alleen of met een select gezelschap.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 sep 2016 09:09

dwangarbeider schreef:Ik weet 100% zeker dat nachtwerk en intensief sporten niet goed samen gaat. Je slaapt sowieso minder/slechter overdag. En als je al moe bent vooraleer je begint te trainen ? Dat is goed voor een paar keer maar beter wordt je daar ook weer niet van.
Ik weet 100% zeker dat het wel gaat, uit eigen ervaring.
Ik heb jarenlang op redelijk serieus niveau geschaatst (top 50 SARA lijst 10km, regelmatig top 10 GAK 10km) en ik reed regelmatig PBP in de tijd dat ik veel onregelmatig werkte. Bij mij was het een afwisseling van vroege ochtenddienst en nachtdienst. Avonddienst kwam niet voor. Het waren de vroege ochtenddiensten die lastig waren, de nachtddiensten werkten perfect voor mij. Mijn beste 400 ooit reed ik bijvoorbeeld na een week of 5 continu nachtdiensten. Onder randonneurs kom je veel mensen tegen die in ploegendienst werken dus het is helemaal geen probleem.
Wat wel belangrijk is dat je omgeving er rekening mee houdt. Als vrijgezel was dat voor mij dan natuurlijk makkelijk. Je moet vooral er voor waken dat mensen denken dat 'hij hoeft niet te werken, dus hij heeft vrij, dus hij kan dat en dat doen'. Na een nachtdienst heb je geen vrij, je moet slapen. Dat vergeten sommige mensen. Zo lang je er voor zorgt dat je aan genoeg uren rust komt dan komt het wel goed.

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 11 sep 2016 01:41

Fietsen icm ploegendienst werkt prima voor een recreant.
Als je wedstrijd aspiraties / ambities hebt dan werkt het een stuk minder.

Je boekt wel vooruitgang maar een stuk langzamer dan iemand met een geregeld leven.

fabianfondriest
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2014 15:47

fabianfondriest 11 sep 2016 06:45

Ik kom net uit N8 dienst, morgen nog eentje en dan weer vrij tot vrijdag. 5-ploegendienst voorwaarts roterend. Zou niets liever meer willen. Zowel in zomer- as wintermaanden alle tijd om te fietsen, jaarlijks +/- 12000 km. Een kleintje thuis en 2e op komst waar ik ook alle tijd voor heb, dit in tegenstelling bij 8 tot 5 baan. Tja, met de nacht diensten is er iets minder slaap maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de vrije tijd!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 11 sep 2016 10:01

neos schreef:2-2-2 sloopt je ik heb dit 20jaar gedaan.
Slapen na een nachtdienst was max tot 10:30 .
Dus als nog jong bent ja.
Ouder is nee.
Is persoonlijk neem ik aan, want als er 1 vorm van werken veel rust geeft is het de 5 ploegendienst 2-2-2
Je hebt om de 2 dagen 24 uur rust, en na je 6 dagen van max 8 uur heb je 4 volledige dagen vrij.
Dit is slopend als je misschien fysiek een zeer zware baan hebt, maar ik heb zelf de ervaring en ook om me heen dat deze dienst enorm rustgevend is.
Ik baal ook echt dat ik nu weer een dagdienst baan heb, al ben ik wel blij werk te hebben ;)

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 11 sep 2016 10:49

Werkende bij de ambulancedienst hebben wij een 26 weeks rooster zonder vast verloop in vroeg-laat-nacht. Dat maakt het soms zwaar, minder slaap rond de nachtdiensten, maar daarentegen veel vrije tijd wanneer anderen dat niet altijd hebben. Maakt dus tijd voor fietsen, of voor leuke uitstapjes met de kleintjes terwijl de rest van het land aan het werk is. Woonwerk verkeer is ook uitstekend voor het maken van kilometers en training in mijn geval. Is alleen lastig vaste afspraken maken zoals elke zondag op pad oid.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie