Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Vraag het Rodrick

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 16 aug 2016 23:29

Rodrick schreef:@marsel:
vraag 1: onze lezersgroep is 46 jaar, fietst over het algemeen op de racer en beetje op de mtb, is 6,1 jaar abo gemiddeld, waardeert het magazine met een 7,5 en fietst 2 a 3 keer per week. We hebben ooit in kaart gebracht hoeveel sportieve fietsers er zijn in Nederland en dat bleken er 1,2 miljoen te zijn. De meest in materiaal geïnteresseerde bedienen wij. Ik denk dat hier de forummers wel iets hoger in de kennispyramide zitten.
Bedankt voor je antwoorden. Eenzelfde analyse onder forummers zal waarschijnlijk andere cijfers opleveren, maar dat is duidelijk dus al wel onderkent.
Rodrick schreef:Vraag 2: neem van mij aan dat interessante leden benaderd zijn.
Mooi, maar lijkt wel wat tegenstrijdig met je eerdere opmerking 'intiatief niet bij mij'.
Rodrick schreef:Vraag 3: Ik hoop dat ik deze vraag goed begrijp. Ik probeer 'm te beantwoorden. Onder de paraplu van Fiets vallen veel dingen. Het magazine, het forum, The Ride. Alle mensen die daarvan gebruik maken 'horen bij ons', zoals ik het omschreef. Maar niet iedere klant wil dezelfde relatie met ons. Er zijn deelnemers aan The Ride die geen magazine lezen. Prima. Het forum is een ander medium, dat volwaardig bij ons hoort. Het is me overigens al wel duidelijk dat jullie dat anders zien. Daar kunnen we best verbetering in aanbrengen.
Niet helemaal wat ik bedoel, wat gebaseerd was op jouw eerdere 'andere willen we meer aan het blad binden'; hoe, wat, waarom?

Zoals jezelf al aangeeft liggen de percepties blijkbaar uit elkaar. Maar neem dan een duidelijk standpunt in; twee verschillende platforms (waaronder verschil in gewenst (kennis)niveau) of meer proberen te 'binden', zoals 53x11 ook al aangeeft. Het blijft nu onduidelijk.

Aanvulling; ik zie net pas een heel ander topic vol met soortgelijke discussie...

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 aug 2016 08:36

Toch nog een vraagje over die "thema test", mede, omdat ik een keer rijden op een fiets en daar een paar woorden proza over schrijven geen test vind. In de test van de tourracers staat. "een stijve aandrijflijn" wat is dat?
Een aandrijflijn is volgens mij het voorblad, de ketting en de cassette, wat kan hier stijver aan zijn als bij een andere fiets?

Ik stel deze vraag overigens, omdat als ik eens Fiets lees ik iedere keer weer verbaast ben over de onzin die er geschreven wordt, vooral in deze thema test. En geen vraag, maar enkele een idee dat bij mij ontstaat is dat deze artikelen er enkel en alleen zijn om de adverteerders extra pagina's te geven.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2016 09:42

ophetkantje schreef:..............t als ik eens Fiets lees ik iedere keer weer verbaast ben over de onzin die er geschreven wordt, ................
Is dat niet inherent aan vele media.
De verschillende redacties moeten elke dag/week/maand/trimester hun blaadje vol krijgen.
Ik kan aannemen dat, bij een abonnement op gelijk welk blad, na meer dan een seizoen lezen je soms een deja-vu gevoel krijgt.
En eens dat je als lezer iets gelezen hebt en op de hoogte bent is het moeilijk om als schrijver je lezer terug iets nieuws te vertellen, zeker als je eerste artikel volledig is geweest.
Het is op dit forum niet anders.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 10:59

Eerst Chrizziewizzie:
Wat is een forum? Tja, die vraag kan ik niet goed beantwoorden. Dit is een forum? Ik ben het verder helemaal eens met jouw beschrijving. Wat ik dan weer jammer vind aan fora en social media, kan ik wel aangeven:
1. Dat mensen niet of nauwelijks in staat zijn te accepteren dat er een verschil van mening kan bestaan en dat dat prima is. Ik ben voor Feyenoord en iemand anders voor Ajax en dat zou prima moeten zijn, zonder waardeoordeel of doodsbedreigingen. Neem hier discussies over e-bikes en schijfremmen.
2. Dat het geschreven woord altijd bij iedereen op een andere manier landt. Bij het gesproken woord kun je met lichaamstaal je woorden een richting geven, niet in een forum. Neem bijvoorbeeld mijn reactie op jou. Dat was gewoon een feitelijke mededeling, zonder andere lading dan: ‘dit topic gaat over vragen stellen, niet over discussieren. Discussie is off topic hier. En dat heb ik nota bene de dag ervoor nog met jou besproken.’ Jij leest dat vanuit een heel ander referentiekader, waar ik geen weet van heb, dat ik ook niet kan weten, misschien zelfs niet wil weten, you name it. Je kunt het onhandig van mij noemen, prima, maar ik vind het niet eenzijdig mijn verantwoordelijkheid. De ontvanger bedenkt er bedoelingen van de afzender bij die er wellicht helemaal niet zijn; daar moet de ontvanger zich ook rekenschap van geven. Dat gebeurt niet of nauwelijks in fora. Mooi voorbeeld: ik zeg in een bepaalde context dat ik het niet erg vind dat jullie hier je mening geven. Jij haalt de opmerking uit die context en concludeert dat het me niet interesseert. Daar zit geen enkele onhandigheid van mij in. De enige manier om me te wapenen daartegen, is niet meedoen. Dus laten we afspreken dat als het mij niet zou interesseren, ik dat wel zo zeg.
3. Specifiek in dit forum vind ik jammer dat wij als redacteuren hier nooit helemaal vrij in onze mening zijn. We worden in zekere zin altijd gegijzeld door de leverancier/klant relatie. Neem je eigen reactie. Mijn reactie beviel je niet en meteen is daar de ‘straf’: abonnement opzeggen.
Ik weet dat je betrokken bent, en dat waardeer ik zeer. (o nee, dat was geen vraag ;-))

@martinobongo: mijn knie? Het is niet mijn knie, maar een trombose die toevallig in mijn knie zit. De blessure gaat goed, maar ik vind het verschrikkelijk dat ik niet 100% meer op mijn lichaam kan vertrouwen. Dat maak ik nu voor het eerst mee en dat maakt veel indruk op me, kan ik je vertellen.
Wanneer komen we uit: in principe altijd de eerste vrijdag van de maand, behalve net voor de Tour. Dan willen we niet de vrijdag voor de Tour uitkomen, maar een week eerder.


Afrit 13:
Over betaling: ik maak een grapje. Vandaar de ;-).

53x11:
Ik zag een vraag, zonder vraagteken. Ja, natuurlijk moeten jullie blij zijn dat we dit forum faciliteren. Je bent toch ook blij als een wildvreemde zijn huis openstelt om er een feestje te vieren waar je gratis bier kan drinken? Maar wij zijn echt, oprecht, blij en trots op jullie en dit forum. Ik hoop dat ik door dat in dit vraag-antwoord topic kan benadrukken. Wij gebruiken de input hier weldegelijk en consequent. Soms nemen we aanbevelingen over, soms juist niet, maar peilen we de stemming.

J.Edge87: ja, we gebruiken hier input die van toepassing is. We vragen sommige prikkers om stukken te schrijven over waar ze verstand van hebben. We nodigen sommigen uit om mee te testen. Soms gebruiken we ook opmerkingen hier om na te denken, scherp te houden en zie je dat niet terug in het blad.
Maar het is ondoenlijk om alles over te nemen. De een wil meer reisverhalen, de ander minder. Wel e-bikes, niet e-bikes. Schijfremmen. We lezen mee, kijken welke argumenten hout snijden, nemen vervolgens een eigen afgewogen standpunt in, dat soms botst met wat mensen hier vinden. Lijkt me logisch.

@marsel: fijne, genuanceerde reactie. Ik kan helaas mijn eigen opmerking niet meer in een context plaatsen. Ik kan wel wat verduidelijken met een voorbeeld. We zagen dat we vrouwen in Fiets niet goed bedienden, omdat het ze andere vragen stelden. Dus begonnen we Pedala. Hier worden ook andere vragen gesteld, zoals de behoefte aan interactie. Vandaar dat we een forum faciliteren. Is dat wat je bedoelt? We proberen voor iedere groep een ‘media-outlet’ te maken die bij de groep past.
Wat ik bedoelde met ‘initiatief niet aan mij’: jullie gebruiken hier niet je eigen naam. Dat is niet voor niks. Die privacy moeten we waarborgen. Dat is wat ik bedoelde. Wat ik niet bedoelde is dat we geen pm’s sturen als we een prikker iets willen vragen oid. Is het nu duidelijk?

@ophetkantje:
Een aandrijflijn kan weldegelijk stijver zijn dan de ander. Ik kan me herinneren dat Tom Boonen een aantal keer in de massasprint een aflopende ketting had en daardoor verloor. Dat kwam omdat het crankstel onder zijn kracht tordeerde (krom trok) en de ketting eraf liep.
En je niet-vraag over advertenties: al heeeel vaak uitgelegd. We hebben een vaste verhouding advertentie/redactie van 30/70. Dus hoe meer advertenties in het blad, hoe meer redactionele pagina’s.
Laatst gewijzigd door Rodrick op 17 aug 2016 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 11:00

Het is lastig om op ons eigen forum te prikken ;-)
Laatst gewijzigd door Rodrick op 17 aug 2016 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 aug 2016 11:11

Lcsmet schreef:Is dat niet inherent aan vele media.
De verschillende redacties moeten elke dag/week/maand/trimester hun blaadje vol krijgen.
Ik kan aannemen dat, bij een abonnement op gelijk welk blad, na meer dan een seizoen lezen je soms een deja-vu gevoel krijgt.
En eens dat je als lezer iets gelezen hebt en op de hoogte bent is het moeilijk om als schrijver je lezer terug iets nieuws te vertellen, zeker als je eerste artikel volledig is geweest.
Het is op dit forum niet anders.
Als eerst ook antwoord op je eerste vraag, ja, dat is inherent aan vele media.
De gedachtegang dat je bij een abonnement regelmatig hetzelfde leest, omdat de schrijver in eerste instantie volledig is geweest, onderschrijf ik niet zo. Ten eerst zou dat betekenen dat je abonnees wel erg slecht bedient, juist die zou je steeds iets nieuws moeten voorschotelen. Ten tweede komt het in mijn ogen bij fiets vooral doordat ze erg aan een concept vasthouden van een aantal racers/mtb's naast elkaar testen (ik laat het er maar bij ) en die dan in een bladzijde per type, met foto's behandelen en afsluiten met een pagina over het vergelijk tussen de modellen. Juist als je dan weinig objectiefs test laat je jezelf verleiden tot herhaling.

Weet overigens niet of het verstandig is om in dit topic onderling te gaan discussieren, gezien het onderwerp, maar kon het niet laten.

Overingens wel een ander vraag aan Rodrick. Is het een bewuste keus om de test 6 teamracers, waar je zo de tour mee kunt rijden te noemen en vervolgens fietsen te behandelen die qua prijs en specificaties nog niet halverwege de werkelijk gebruikte fietsen in de tour komen? Voor mij is dit jaarlijks een terugkomende teleurstelling verwachten dat de "echte tourfietsen behandeld gaan worden en dan een Cannondale Caad12 met 105 in de test tegenkomen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 11:25

Op het kantje:
Er is een verschil tussen 'een racer waar je zo de Tour mee kunt rijden' en 'een racer waarmee de Tour wordt gereden'.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 11:34

@chrizzie: je stelt geen vraag maar ik durf niet meer ;-)

- Een sneer moet je geven, voor je 'm kunt ontvangen. Het was niet mijn intentie om een sneer te geven, maar om de grens van mijn rol in dit topic aan te geven. Dat is onhandig van mij, onhandig van jou of onhandig van allebei.
- jij ziet mijn opmerking naar jou meteen forumbreed. Maar dit topic is gewoon vraag-antwoord. Anders kan ik het tijdtechnisch niet bijhouden. Zo blijft het te doen.
- Ik permiteer me die vrijheid hier in het forum, maar jouw reactie geeft al aan dat er in de basis een ongelijkheid in de relatie is. Of ik dat nu wil of niet, prikkers hier kijken anders naar mij dan naar eender wie.

Ik heb toevallig nu tijd! ;-)
Laatst gewijzigd door Rodrick op 17 aug 2016 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 aug 2016 11:37

Rodrick schreef:Op het kantje:
Er is een verschil tussen 'een racer waar je zo de Tour mee kunt rijden' en 'een racer waarmee de Tour wordt gereden'.
Duh....
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 11:38

chrissiewizzie schreef:Waar is de koffie ;-)
Zeg maar. Ik zit in 020.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2016 11:46

Rodrick schreef: prikkers hier
Wat bedoel jij precies met prikkers?
Mensen die iets op een digitaal prikbord/forum posten of mensen die jullie kietelen, kritisch zijn, etc? Term kan voor beiden gebruikt worden, maar soms is het wel handig om de context te weten.

En voor een serieuze schijfremtest mag je mailen ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 aug 2016 11:56

daniel1975 schreef:
Rodrick schreef: prikkers hier
Wat bedoel jij precies met prikkers?
Mensen die iets op een digitaal prikbord/forum posten of mensen die jullie kietelen, kritisch zijn, etc? Term kan voor beiden gebruikt worden, maar soms is het wel handig om de context te weten.

En voor een serieuze schijfremtest mag je mailen ;)
Mensen die op een prikbord posten. Fijn dat je ernaar vraagt als je niet zeker weet.

Enne, wij nodigen alleen voorstanders van schijfremmen uit voor een schijfremmentest ;-)

Gesloten