Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 16 jan 2017 21:14

fiedoo schreef:
Fietsen?altijd schreef:Dan kun je alsnog kijken naar het aantal landen waar mountainbiken populair is en naar het aantal landen waar veldrijden populair is. De conclusie daarvan kan iedereen wel maken 8-)

Misschien raar voorbeeld maar er zijn helemaal geen youtube kanalen over veldrijden. Mtb ontzettend veel waarvan GMBN 400 duizend + abonnees heeft. Ook kanalen als Seth's bike hacks (maar dat is niet echt mtb) doen het goed. BKXC groeit ontzettend hard. Over mountainbiken zijn speciale magazines en grote sites als Pinkbike. Red Bull heeft een vinger in de pap met Redbull Rampage en de laatste hits zijn wel urban downhill vooral in zuid-amerika.

Je hebt mountainbike forums maar geen cross.
Waarom weet jij dat allemaal en ik niet? Omdat je een insider moet zijn om dit allemaal te weten. Dus zo belangrijk zijn die sporten ook niet.
:winkthumb: :winkthumb:

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 16 jan 2017 21:15

Pelep schreef:
Karl66 schreef:Supportersaantallen bij het veldrijden zeggen natuurlijk niet zo veel. Grote aantallen zie je alleen in België en daar is het een vorm van plaatselijke kermis en folklore, waarbij het bier en het feestje belangrijker zijn dan die gasten die om het feestterrein heen fietsen.
Geleerd van de beste!

Afbeelding

als we dan toch vrolijk met vooroordelen rondstrooien in deze nutteloze discussie...
@Pelep :winkthumb: :winkthumb:

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 16 jan 2017 21:18

Even terug op topic dan maar.
Is Belgie al in rep en roer na het knie nieuws van V Aert?
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/v ... /1.2867388

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jan 2017 21:55

Een insider valt wel mee maar dat is met veldrijden nog meer het geval. Lang niet iedereen in Nederland kent vdp.

V Aert kan Mathieu een appje sturen als die nog tips heeft. Hopelijk is hij fit voor t wk
Maak joe woar

Karl66
Forum-lid

Karl66 17 jan 2017 00:04

Pelep, ik denk dat je geen Belg, Nederlander of wielerliefhebber hoeft te zijn om te weten dat de mensen die tijdens de TdF op de Alpe d'Huez staan geen wiellerliefhebbers zijn maar mensen die voor een feestje komen. Maar hoe bewijst die "ja maar zij" redenering dat ze in België niet voor het bier en het feest komen maar wel voor de veldrit wedstrijd?

En verder blijft dit natuurlijk een onzin discussie, want de grootte of de populariteit van de sport bepalen natuurlijk niet of ik het leuk vind. En dat ze in de rest van de wereld voornamelijk biathlon, afdalingen of ski springen kijken in de winter, ja dat boeit mij dan weer niet zo...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2017 13:53

Fietsen?altijd schreef:Dan kun je alsnog kijken naar het aantal landen waar mountainbiken populair is en naar het aantal landen waar veldrijden populair is. De conclusie daarvan kan iedereen wel maken 8-)

Misschien raar voorbeeld maar er zijn helemaal geen youtube kanalen over veldrijden. Mtb ontzettend veel waarvan GMBN 400 duizend + abonnees heeft. Ook kanalen als Seth's bike hacks (maar dat is niet echt mtb) doen het goed. BKXC groeit ontzettend hard. Over mountainbiken zijn speciale magazines en grote sites als Pinkbike. Red Bull heeft een vinger in de pap met Redbull Rampage en de laatste hits zijn wel urban downhill vooral in zuid-amerika.

Je hebt mountainbike forums maar geen cross.
Dus Nederlandse bevolking is groter dan de Chinese omdat er hier meer verschillende nationaliteiten wonen? Ik vind het aantal nationaliteiten niet van belang. Absolute aantallen in beoefenaars en volgers is het enige dat telt. Dan nog is het mountainbiken groter dan het crossen maar op commercieel vlak niet vele malen groter.

Youtube kanalen/views en Facebook likes (daar is mtb zeer groot op de site van de UCI) zeggen niet zoveel over aantallen maar vooral over het soort mensen. Nog een leuke: Nino Schurter 403.000 hits op Google, Wout van Aert 490.000...

Het crossen is wel veel kwetsbaarder dan het mountainbiken. Als de interesse in Nederland wegvalt en in België sterk verminderd is het op sterven na dood. Ik begrijp ook niet dat de World Cup in Milton Keynes, waar het publiek met rijen dik langs de kant stond geen vervolg heeft gekregen. Als de UCI ergens ontwikkelingswerk had kunnen doen dan was het daar wel.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 17 jan 2017 14:18

Nee echt het aantal landen, maakt niet uit wie waar woont. Als een marrokaan in België cross fan is zou ik spreken van goed geïntegreerd ;) Maar China dus 1 land maar Nederland telt ook als 1 land
Maak joe woar

Pelep
Forum-lid

Pelep 17 jan 2017 14:47

Klaas Vantornout niet geselecteerd voor het WK:
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/v ... /1.2867874

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 jan 2017 17:55

Hoe je het ook bekijkt, het is en blijft een leuke kijksport. En wie weet, er is een steengoede Brit en zelfs een steengoede spanjaard op komst, als daar nog Boom en stybar ( en eventueel nog eens een paar goede tjechen en een amerikaan? zouden bijkomen spreken we weer anders.
En wat met Frankrijk? Daar is het toch ook wel een beetje populair maar ze weigeren om deel te nemen aan de vlaamse en nederlandse klassementscrossen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 17 jan 2017 20:18

Ernie C. schreef: Ik begrijp ook niet dat de World Cup in Milton Keynes, waar het publiek met rijen dik langs de kant stond geen vervolg heeft gekregen. Als de UCI ergens ontwikkelingswerk had kunnen doen dan was het daar wel.
Wat ik van Britse wielerfans begrijp is dat de Engelse bond het in zijn geheel niet steunt. Net zoals ze niks geven om MTB en BMX trouwens: Goede XC-Britten krijgen sowieso niet eens de kans op evenementen te starten, en de downhill-, enduro- en BMX-Britten mogen alleen naar evenementen als ze alles zelf betalen. Dat laatste zal ook wel voor veldrijders gelden, lijkt me.

De Britse bond heeft, ondanks haar bijkans onbeperkte budget (6x dat van Belgie, 5x dat van NL, 2x dat van IT of FR), zeer beperkte prioriteiten
1. Baanwielrennen voor de mannen. En dat is dan ook veruit nummer 1
2. Baanwielrennen voor vrouwen
3. Wegwielrennen voor mannen
4. Lizzie Deignan (Armitstead), maar alleen als ze haar nodig hebben voor een medaille ergens. Verder zoekt ze het ook maar zelf uit

Oftewel: Puur gerangschikt op aantal te behalen medailles op de OS. Veldrijden hoort daar dus gewoon niet bij

Althans, dat begrijp ik van Britse wielerfans. Nu is het natuurlijk de organisatie zelf die een wedstrijd organiseert, maar een beetje support van de nationale bond is ook wel nodig lijkt me.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2017 13:34

Het blijven rare snuiters daar, zowel bij Brittish Cycling als bij de UCI. Het was toch één van de weinige voorbeelden waarbij het exporteren van de fietssport echt een succes leek te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 18 jan 2017 17:07

Komt vooral omdat landelijk het geld voor sportbonden verdeeld wordt aan de hand van behaalde medailles op de Olympische Spelen. Daar zit het probleem met de focus op die sporten. Ze zouden misschien de bonden moeten verplichten om X percentages aan minder bekende disciplines te besteden, maar daar win je geen wereldwijde aanzien mee op een groot sport evenement.

Plaats reactie