Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2016/2017

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 15 jan 2017 17:47

Over dat dronken, Google maar eens op Heckler's rock :lol:
Voor de rest helemaal met je eens.
Je hebt: XC, downhill, trials, enduro, dirt jumping etcetera. Ken je crankworx? Daar mag een veldrit van dromen zo'n festival.
Maak joe woar

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2017 18:32

Lol, cx vs xc is erg oneerlijk vergelijk. De jaarlijkse lokale toneelvoorstelling vs Cirque Soleil.
Alle grote fabrikanten draaien daarin mee, wereldwijd een factor 'heel veel' meer verkoop en exposure.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 15 jan 2017 18:52

havana schreef:MTB is olympisch en bovendien zijn er meer dan 2 nationaliteiten die meedoen om de knikkers. De toeschouwers die er staan zijn niet dronken en de commentatoren zijn niet übernationalistisch. Alleen daarom al stelt MTB veel meer voor dan CX.
er is een tijd geweest in het wegrennen dat zowat alle belangrijke wedstrijden door belgen werden gewonnen. ( merckx, de vlaeminck, maertens, de muynck, dierickx, verbeeck, godefroot, enz.. Stelde daarom het wegrennen niks voor? Je had nochtans toen ook Italianen, fransen, spanjaarden, britten, nederlanders, duitsers,denen en noren..en zelfs een portugees (agostinho)

Nem nu het mtb-en: tel de overwinningen van schurter en absalon op en je hebt al 70% van het totaal overwinningen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2017 18:57

Ik zou sowiso top 10 naast elkaar leggen. Er is altijd wel een periode dat een land of persoon extreem goed presteert. Maar dat is een paar jaar hooguit, niet decennia.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jan 2017 19:08

@ fiedoo

Je pakt nu de uitzondering en doet alsof het de regel is, hetgeen absoluut niet het geval is.

Waarom is het veldrijfans toch zo moeilijk om toe geven dat het mondiaal niks voorstelt? Als schaatsfan heb ik er absoluut geen moeite mee om zulks toe te geven.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 15 jan 2017 19:16

Die leuke 1*11 groepjes waar ze in het veld meerijden komen uit de mtb. Alles wat nu op wegfietsen zit komt van de mtb. Sram heeft 12 speed uitgebracht en binnen 3 jaar is dat ook voor de racefiets. Mountainbiken heeft internationale allure. Het is veel technischer en zwaarder. Nys was de beste veldrijder ooit en heeft eens meegedaan op de Olympische spelen op de mtb. Hij werd 9e maar vooral, hij stond bekend als zeer technisch begaafd maar bij een prof mountainbiker valt hij in het niet.
Maak joe woar

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2017 19:22

Die vergelijking van SN vind ik dan weer niet geheel op z'n plaats. Als hij met zijn talent écht op de atb had gefocussed had er missch wel meer in gezeten.

@havana: schaatsen is duidelijk mondialer dan veldrijden ;-)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jan 2017 19:29

Zeker internationaler (en bovendien een Olympische sport) maar zeker het allrounden is een Mickey Mouse competitie.

Over de hele breedte is de dominantie van de Nederlandse ploegen veel te groot. De rest zijn veredelde amateurs terwijl de Nederlanders goed worden betaald en prima trainingsfaciliteiten hebben.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 15 jan 2017 19:37

SN heeft wel echt op de mtb gefocust maar niet zijn hele leven of 4 jaar lang. Ik bedoel meer te zeggen dat een topper in het veld niet direct top 5 rijd op de spelen. Hij is begonnen op de bmx dus de juiste techniek had hij al.
Maak joe woar

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 15 jan 2017 19:58

Fietsen?altijd schreef:Die leuke 1*11 groepjes waar ze in het veld meerijden komen uit de mtb. Alles wat nu op wegfietsen zit komt van de mtb. Sram heeft 12 speed uitgebracht en binnen 3 jaar is dat ook voor de racefiets.
Vooral snufjes waar ik in ieder geval het nut voor mijn fietsplezier geen voordeel in zie. Enkel nadeel omdat het wat oudere spul wat prima werkt er uit gaat en het alleen maar duurder wordt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2017 20:14

1x11 en 1x12 op de atb is ook kolder. Een gewone fietser die buiten limburg gaat fietsen kan er niet mee uit de voeten. Maar staat wel heel stoer....

i-mac

i-mac 15 jan 2017 20:14

havana schreef:MTB is olympisch en bovendien zijn er meer dan 2 nationaliteiten die meedoen om de knikkers. De toeschouwers die er staan zijn niet dronken en de commentatoren zijn niet übernationalistisch. Alleen daarom al stelt MTB veel meer voor dan CX.
Wat is er eigenlijk verkeerd aan journalisten die supporteren voor renners van hun land? In België valt dat dan nog redelijk goed mee. Luister eens hoe dat gaat in Frankrijk. Of bij het voetbal in Nederland (als het goed/beter gaat :oops: ).
Moet je dan neutraal blijven? Denk je dat de modale kijker dat liever zou hebben? En het is nu niet zo dat andere nationaliteiten per definitie worden afgebroken, wel integendeel.

Ooit was het veldrijden veel populairder in andere Europese landen (Frankrijk, Italië, Zwitserland). Maar de noodzakelijke doorstroming is er niet meer, onder meer door de MTB. Ook logisch, gezien de geografie van deze landen. Alleen is MTB veel moeilijker in beeld te brengen dan een modale veldrit. Mocht MTB beter in beeld komen, dan zie ik de sport hier ook groeien als TV sport.

MTB is ook een veel jongere sport die vele keren spectaculairder is dan veldrijden. dat trekt automatisch een jong publiek aan. Bovendien bestaan er ook een resem verschillende fietsen voor evenveel verschillende disciplines. En worden deze fietsen ook betaalbaarder. Al deze zaken spelen ook een grote rol.

En last but not least: veel toppers in het veldrijden stappen snel over naar het baan wielrennen. En de echte toppers doen het daar ook best goed. De centen spelen dus ook een zeer grote rol.

Plaats reactie