Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

"Mapped" turn-by-turn navigatie

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 12 jun 2016 15:38

Sinds enige tijd heb ik een racefiets. Binnenkort wil ik een paar klassieke tochten rijden, die beschikbaar zijn als GPX tracks. Die GPX tracks wil ik gebruiken voor turn-by-turn navigatie. Nu heb ik vorig jaar dit eens geprobeerd met OsmAnd (Android app). Op zich werkt dit redelijk, alleen merk je dat er geen link wordt gelegd tussen de kaart "eronder" en de track zelf, dus als je een bocht naar rechts hebt, maar dit is gewoon dezelfde weg, dan hoor je "rechtsaf", maar eigenlijk zou hij moeten snappen dat hij dit niet hoeft te zeggen. Op zich is een keer teveel niet zo erg, maar hij gaf juist geen instructie bij een Y-splitsing: omdat de bocht van de "arm" die je moet nemen, zo flauw was, dacht hij dat je gewoon rechtdoor ging; maar omdat beide armen zo flauwe bochten hadden, had ik geen idee of je nu links of rechts moest.

Ik zoek dus naar een oplossing waarbij er wel een link wordt gelegd tussen de GPX track en een kaart. Ik snap dat dit niet zo simpel is, omdat een GPX track gewoon een verzameling GPS-coördinaten is (met lijntjes ertussen). Ik heb op internet al wat onderzoek gedaan en ben een paar mogelijke oplossingen tegengekomen: Met Basecamp en MapSource/WinGBD3 zou je een GPX track naar een route kunnen converteren. Ik heb dit geprobeerd, maar er lijkt geen link te worden gelegd met de onderliggende kaart (in dit geval die van OSM); net zoals bij OsmAnd wordt gekeken of de track teveel afwijkt van "rechtdoor" en daar wordt dan een routepunt toegevoegd. Je schijnt ook de route te kunnen natekenen op basis van de GPX track en dan worden de routepunten vanzelf toegevoegd, maar ik wil juist dat dit (vrijwel) automatisch gebeurt op basis van de GPX track.

Dit lijkt wel te werken: Op bikeroutetoaster.com kan ik een GPX track importeren en dan handmatig de cues aangeven wanneer je links/rechts/etc. moet. Deze worden in de TCX export dan toegevoegd als CoursePoints/cues. Maar ik wil juist dat dit automatisch gebeurt... Ze worden wel automatisch toegevoegd als je op die site zelf een route aanmaakt, maar ik wil juist een bestaande GPX track gebruiken. Hetzelfde geldt bij ridewithgps.com: Ook daar worden ze automatisch aangemaakt (in de zogenoemde 'cue sheet') als je zelf een route maakt. Er bestaat daar trouwens wel een functie 'prepare for tracing' die cues aanmaakt voor geïmporteerde GPX tracks, maar daar heb je een abonnement voor nodig; ik heb liever iets waarvoor ik één keer moet betalen (of gratis natuurlijk... ;) ).

Als je eenmaal een TCX met CoursePoints/cues hebt, is het niet zo'n probleem om turn-by-turn navigation bij die cues te krijgen (bijvoorbeeld de Android-app CueSheet). Het probleem is dus: hoe krijg je zo'n TCX met cues uit een GPX. Een andere oplossing zou zijn om een GPX route te krijgen, waarbij de app zelf de route uitrekent tussen die routepunten, op basis van het beschikbare kaartmateriaal, en op basis daarvan de turn-by-turn aanwijzingen geeft.

Is er een oplossing (die in de buurt komt van) wat ik wil? Het hoeft trouwens niet in combinatie met een app op mijn Android-telefoon, het mag ook een ander apparaat zijn. Dan wel het liefst in de vorm van een sporthorloge, want zo'n apparaat wil ik binnenkort toch nog aanschaffen, niet alleen voor het wielrennen, maar vooral ook voor het hardlopen (ook voor hardlopen wil ik trouwens graag turn-by-turn navigatie gebruiken). Voor zo'n sporthorloge heb ik ook nog andere wensen, maar als er geen goede oplossing is voor Android, is de turn-by-turn navigatiefunctionaliteit het belangrijkste en dan zullen er niet zoveel sporthorloges overblijven, denk ik...

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 12 jun 2016 21:50

Goh, ik post hier eigenlijk nooit wat, maar toevallig tijdje terug met hetzelfde bezig geweest;

Gebruik momenteel Naviki ; die kan een geïmporteerde gpx omzetten naar een track waar ie navigatie instructies aan kan hangen

Ter aanvulling ; Naviki heeft ook de optie om scherm te dimmen, en bij naderen van een kruispunt weer in te schakelen (scheelt nogal in verbruik)

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 17 jun 2016 02:19

Bedankt voor de tip, Naviki ben ik nog niet tegengekomen op mijn zoektocht. Ik zal het eens bekijken!

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 20 jun 2016 21:36

Ik heb Naviki even geprobeerd, maar ik kan nergens vinden waar ik de GPX kan importeren... Moet dat op de site of in de app?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 21 jun 2016 06:44

Ik doe dat altijd op de site, geen idee of het ook direct via de app kan...

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 21 jun 2016 08:11

Komoot kan het en ondersteunt ook smarthorloges


Sent from my iPhone using Tapatalk
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 25 jun 2016 23:39

RKN schreef:Ik doe dat altijd op de site, geen idee of het ook direct via de app kan...

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk
Bedankt, ik heb de optie op de site gevonden. Ik zal het binnenkort eens testen. :)
bigfloor schreef:Komoot kan het en ondersteunt ook smarthorloges


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik had Komoot via een van je andere posts al gevonden. Lijkt inderdaad ook goed! Ik zal dat ook gaan testen. Bedankt!

Plaats reactie