Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Geralt
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jul 2015 06:41

Geralt 13 jun 2016 16:31

Wat als je bv schade hebt en je laat dan je frame lakken in afwijkend kleuren schema bij bv Unlimited Colors?
Komt later op MP en voila, Jaap zal zeggen dat het een nepperd is want het kleurenschema wijkt al van de "echte".
Ik weet het, ben wat aan het miepen maar wil wel duidelijkheid scheppen waar nu de grens ligt van het beschuldigen zonder wederhoor?

Geralt
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jul 2015 06:41

Geralt 13 jun 2016 16:45

Filmpje hoe Colnago wordt gemaakt, in Italie.
Pinarello bv in Taiwan en enkel gelakt in Italie.

https://www.youtube.com/watch?v=MRt4p7M1QFw

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jun 2016 16:52

Geralt schreef:Wat als je bv schade hebt en je laat dan je frame lakken in afwijkend kleuren schema bij bv Unlimited Colors?
Komt later op MP en voila, Jaap zal zeggen dat het een nepperd is want het kleurenschema wijkt al van de "echte".
Ik weet het, ben wat aan het miepen maar wil wel duidelijkheid scheppen waar nu de grens ligt van het beschuldigen zonder wederhoor?
Nee hoor, is geen miepen

Als jij een fiets koopt mag jij er mee doen wat je wil zolang je maar niet iets verkoopt wat het niet is.

Dus koop jij een Colnago die je later om wat voor reden dan ook een ander kleurtje geeft dan blijft het een Colnago.
Als je de fiets verkoopt en je geeft aan dat fiets een ander kleurschema heeft dan origineel dan doe je niks af aan de herkomst van de fiets.

Een slimme koper vraagt dan om een aankoopbewijs dat overeenstemt met het framenummer van de fiets zodat je zeker weet dat het inderdaad een Colnago is.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 jun 2016 16:54

Geralt schreef:Wat als je bv schade hebt en je laat dan je frame lakken in afwijkend kleuren schema bij bv Unlimited Colors?
Komt later op MP en voila, Jaap zal zeggen dat het een nepperd is want het kleurenschema wijkt al van de "echte".
Ik weet het, ben wat aan het miepen maar wil wel duidelijkheid scheppen waar nu de grens ligt van het beschuldigen zonder wederhoor?
Als je een echte hebt heb je altijd de registratiekaart/nummer die je kunt verifiëren bij Pinarello of de importeur en de aankoopbon. Je weet dan zo als koper of het echt is of niet.
Dat geldt waarschijnlijk voor alle topmerken waar imitaties van zijn gemaakt dus dat probleem is er niet.
Een echte Pina kan je behalve het spuitschema ook aan andere kleine details herkennen, of die nu overgespoten is of niet.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 jun 2016 17:52

Jaap Telder schreef:Deze aanbieder heeft een handeltje in nep Pina's?
In ieder geval een fake F8, in alle maten leverbaar, toe maar.
Is aan een van de andere foto's te zien een fietsenwinkel, of alwaar ze worden opgebouwd:shock:

http://link.marktplaats.nl/m1047077148
[/img]
Nou wens hem veel succes. Verdien je Eur 150 op een frame, of iets meer wellicht als hij het ook nog niet opgeeft aan de belasting of met de BTW zit te rommelen. Tot er een keer eentje is waar wat mis mee is. Frame stuk of nog erger fietser stuk. Valt niet onder je particuliere aansprakelijkheidsverzekering en zakelijk schiet het bij een beperkte omzet niet op om er een af te sluiten (indien al mogelijk)

Maar de koper gaat jou gegarandeerd wel aansprakelijk stellen. Probeer dan nog maar eens uit te leggen dat je geen handelaar bent (en dus aansprakelijk) als je adverteert met alle modellen leverbaar. Nu heb ik wel vertrouwen in niet al te lichte chinezen. Heb er zelf ook een. (Geen replica overigens) Al bijna 5 jaar en still going strong. Maar zou voor een beperkte winstmarge het aansprakelijkheidsrisico niet willen lopen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jun 2016 18:01

Dat framenummer was bij mijn oude fiets (colnago) ingestansd in de hanger van het voorderailleur. Bij mijn huidige frame (Cannondale) stond het op een stickertje onder het bracket. Dat viel er de derde poetsbeurt af...

M.a.w. Fabrikanten mogen ook wel wat moeite doen om hun frames uniek en traceerbaar te maken.

@Nico/jaap: Geralt bedoelt denk ik dat hij zich afgevraagd of iemand op basis van alleen een plaatje ook genamed en geshamed wordt als hij een (legitieme) fiets wil verkopen in een afwijkend kleurenschema
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jun 2016 18:39

53x11 schreef:@Nico/jaap: Geralt bedoelt denk ik dat hij zich afgevraagd of iemand op basis van alleen een plaatje ook genamed en geshamed wordt als hij een (legitieme) fiets wil verkopen in een afwijkend kleurenschema
Tja, dat antwoord is al meerdere keren gegeven.
Een jonge fiets met een niet standaard kleurschema is een kwestie van goed oppassen als koper, Er kan zowel een origineel frame als een imitatie frame onder de verf zitten.
Met andere woorden, een fiets met een afwijkend kleurschema, daar dien je als koper extra voorzichtig te zijn als je er tenminste zeker van wil zijn dat je een origineel product koopt.
Dus vraag bij voorkeur om
- een aankoopbewijs
- garantiebewijs/garantiekaart van de fabrikant
- originele toebehoren*
- het serienummer op het frame
- reden voor overspuiten
- vraag of er een nota is van het spuitwerk
Eventuele reparaties aan het frame kunnen op de nota van de spuiter vermeld staan.

* Een aantal merken leveren bij een nieuwe fiets allerlei toebehoren zoals een handleiding, bewaarmap/bewaaretui etc etc.

Als het vragen naar bovenstaande nota's, het checken van serienummers etc naming and shaming is in de ogen van geralt dan zeg ik ja.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2016 19:01

Heeft iemand de serienummers en bonnetjes gecheckt van alle vermeende neppers die hier op het forum worden geplaatst? Volgens mij wordt dat bedoeld met naming & shaming...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jun 2016 19:21

Wat is je punt Ernie C.?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2016 19:44

Dat het naming & shaming wat Geralt bedoeld waarschijnlijk gaat over wat hier gepost wordt (voornamelijk door Jaap) en niet over wat potentiële kopers zouden moeten doen.

Nu geloof ik best dat Jaap er voldoende kijk op heeft en de echte neppers eruit te halen maar als je er een heel topic aan gaat wijden kun je er donder op zeggen dat er ook wannabe Jaap Telders opstaan die menen er verstand van te hebben en dat er dan foutjes worden gemaakt ten nadele van eerlijke verkopers.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 13 jun 2016 20:43

Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Ik heb ook wat moeite met de kritische houding tov Jaap. Ik heb meer moeite met mensen die ook maar een argument aan komen dragen waarom neppers wel zouden moeten kunnen, neppers de ruimte moet worden gegeven, neppers misschien toch wel niet nep zijn. Het riekt allemaal naar propaganda om de eigen handel te legitimeren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 jun 2016 21:00

Geralt schreef: PS ik heb geen fietsenzaak, geen binding cq familiebanden met een fietsenzaak en ook geen IP adres van een fietsenzaak of fietsenverkoper! Hoef je dit alvast niet meer na te gaan Jaap ! En IK vindt het echt jammer dat je niet bij je beslissing bent gebleven om dit forum de rug toe te keren...(mijn persoonlijke mening).
@Geralt: hiermee insinueer je dat ik dat bij jou van plan zou zijn?
Is niet in mij opgekomen. Dit is jouw idee dat je hier ventileert en aan mij toe wil schrijven.
Graag bij de feiten blijven en geen acties aan mijn naam plakken die ik niet doe 8-)

Ik kijk naar de nepframes en als daar een winkel/persoon aan verbonden is die zichzelf presenteert wordt dat al genoemd in die advertentie zelf, daar hoef ik geen moeite voor te doen, het staat er al bij.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 jun 2016 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie