Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 jun 2016 14:52

LET OP: Denk aan de privacy van de aanbieders die je eventueel verdenkt. Die zijn hooguit verdacht, of ze ook schuldig zijn is een zaak voor de politie. Als je een verdacht artikel tegenkomt op een verkoopsite kun je dat melden bij beheerders van de betreffende site. Een link naar marktplaats is prima, maar we willen geen telefoonnummers, namen en adressen in dit topic zien.

n.a.v. de discussie in het 'Wat ik nu weer op marktplaats zag' topic een nieuw topic waar alles rondom fake/imitatieframes gemeld kan worden, te denken valt aan:
- kom je een advertentie op marktplaats (of een andere tweedehands site) tegen waarvan je vermoedt dat het een nepartikel is? meld het hier!
- ben je niet zeker van de echtheid van een artikel dat je wilt aanschaffen en heb je hier vragen over: kom maar op!
- heb je richtlijnen en tips hoe je in het algemeen een fake artikel/frame kunt herkennen? hier kun je ze kwijt!

FAQ

van welke merken en onderdelen wordt er imitatie aangeboden?
Van de volgende onderdelen is er bekend dat er imitatie in omloop is die soms ook onder de orginele merknaam wordt verkocht.

Frames:
-Argon18
-BH
-Bianchi (race en MTB)
-BMC
-Canyon
-Cervelo
-Cipollini
-Colnago
-Cube (MTB)
-De Rosa
-Focus (MTB)
-Giant (MTB)
-Look
-Mendiz (Race en MTB)
-Pinarello (Dogma)
-Ridley
-Time
-Trigon
-Wilier

Wielen:
-FFWD
-Campagnolo

Overige fietsonderdelen:

FSA:
-carbon crancks
-carbon seatposts

Kledingmerken:
-Rapha

Hoe kun je voorkomen dat je namaak koopt?
- bij nieuw: koop gewoon bij een geautoriseerde dealer/importeur. Vaak een lijst op de website van het desbetreffende merk dat je aanschaft te vinden.
- bij tweedehands: vraag altijd naar een originele bon en bel desnoods de fabrikant na met het framenummer.

Hoe kun je namaak herkennen?
(nog aan te vullen)

Help, ik heb een nepper gekocht?
- Gekocht bij een particulier in Nederland
- Gekocht bij een vakhandelaar in Nederland
- Gekocht in het buitenland
(implicaties nog aan te vullen)

Juridische implicaties

Wat er NIET mag volgens de wet op het intellectueel eigendom:
- Importeren van een look a like imitatie onderdeel voorzien van een beschermde merknaam.
- Importeren van een onderdeel welke een beschermde merknaam draagt.
- Importeren van een no name onderdeel welk een slaafse kopie is van een uniek ontwerp zoals bijvoorbeeld de Dogma.
- Verkopen van een look a like imitatie onderdeel voorzien van een beschermde merknaam.
- Verkopen van een imitatie onderdeel voorzien een beschermde merknaam
- verkopen van een no name onderdeel welk een slaafse kopie is van een uniek ontwerp

Wat mag er WEL:
- Een no name onderdeel importeren die geen gelijkenis heeft (lees bijzondere kenmerken) met vergelijkbare onderdelen.
- Je mag dit onderdeel zelf wel van bestickering voorzien van een beschermd merk, echter, je mag het onderdeel niet meer als zodanig verkopen.
- Zelf een kopie bouwen van bijvoorbeeld een Dogma, deze van originele kleurstelling en bestickering voorzien. Echter mag deze nimmer verhandeld worden!

Soorten Intellectueel eigendom hier van toepassing:
-Patent/octrooi
-Merknaam
-Modelrecht
-Auteursrecht
-Handelsnaamrecht

meer lezen?
-artikel over namaak (kleding) in Fiets juni 2016 (blendle alert €): https://blendle.com/i/fiets/het-ongemak ... ce=blendle
- artikel in Grinta! over fake frames (nummer onbekend): http://www.grinta.be/upload/attach-image/focus.pdf

met dank aan NicoNB, Jaap Telder voor de inhoud. Input voor deze FAQ? -> pb naar monsieurpinot

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jun 2016 17:00

Gelukkig hebben we de foto's nog :D Ik heb er de ballen verstand van maar plaats het maar als referentie en om verder te gaan in dit topic.
Mijn Cube Elite Super HPC Race 29 zal wel echt zijn :D en ik zou nooit zoveel euros betalen voor een fiets.
Jaap Telder schreef:En wéér een nep Pina.

Het spuitschema klopt niet op de bovenbuis. Verder nog meer kleine details die verkeerd zijn.
Angstvallig de crank voor de verkeerde buis/kettingbeschermer op de liggende onderbuis geplaatst zodat je dat niet kunt zien???

http://link.marktplaats.nl/m1058711399

Afbeelding

En vijf minuten na deze post is de advertentie alweer verdwenen. De adverteerder houdt deze rubriek dus ook nauwlettend in de gaten :lol:
En de advertentie is nog steeds weg. Toch gek he :roll:

Hola. Daar is ie weer al zitten er nu andere pedalen op en tevens bidonhouders.

Afbeelding

En de echte F8:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zorro op 12 jun 2016 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 jun 2016 17:03

Opzetje voor de FAQ origineel versus imitatie

Inmiddels overgenomen door pinot in openingspost.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 12 jun 2016 21:47, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 jun 2016 17:07

Om meteen maar een beetje off topic te gaan (mag het Jaap?) ik stoor mij ook aan de namaak kleding op marktplaats. Ik zie diverse aanbieders van teamkleding maar ook van Rapha zijn er diverse. Stond overigens ook een artikel over in Fiets.
Ik begrijp niet dat er niets tegen deze aanbieders wordt gedaan. Niet door de merken, niet door het podium Marktplaats maar blijkbaar vindt Justitie dit ook niet interessant.
o'7o

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 jun 2016 17:28

@Douglas
Ik denk dat dat diverse oorzaken heeft.
Ten eerste, het beschermen van intellectueel eigendom is in eerste plaats een verantwoordelijkheid van de eigenaar van het intellectueel eigendom zelf. Het is aan de eigenaar om actie te ondernemen bijvoorbeeld door de verkopende partij te sommeren de verkoop van inbreukmakende artikelen te staken. Als de gesommeerde hier geen gehoor aan geeft dan is de volgende stap een rechtsgang.

Ten tweede is het een zaak van de Douane die bij import de mogelijkheid heeft imitatie producten te traceren en in beslag te nemen. Meestal doet men dit in samenwerking met de merknaamhouder, licentienemer of anderszins belanghebbend.

Als de Douane een ernstige overtreding vaststelt, dan pas komt justitie in beeld.

Dit proces gaat gepaard met een heleboel rompslomp en volgens mij is er geen sprake van Europabrede aanpak, het is volgens mij elk land op zich.
Dit is in het kort een beetje hoe ik deze processen langs de zijlijn waarneem als ik zaken rondom inbreuk op Intellectueel Eigendom volg.

je kunt je dan voorstellen dat wat kleinschalige handel op MP, mede door het ontbreken van medewerking vanuit MP, maar wordt gelaten voor wat het is. Het is maar de vraag wat er bij die particulier te halen valt buiten dat er misschien een frame of een paar shirtjes van de markt verdwijnen.
De directe kosten staan dan in geen verhouding tot de geleden schade.

maar goed, als wij als forumdeelnemers een interessant topic hebben waar wij als het ware de crowd sourcing doen, dan kan het voor sommige merken ineens interessant worden.

Beetje off topic, ook oplichting hoort eigenlijk thuis in dit topic.
Natuurlijk is namaak als echt verkopen al oplichting, we hebben hier natuurlijk ook voorbeelden gehad van fietsen waar afbeelding van andere veilingsites werden gebruikt om de kopers te lokken.
De verkoper was dan zogenaamd ineens naar het buitenland vertrokken voor zijn werkgever en bla bla bla.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 12 jun 2016 19:01

Van deze merken worden ook Chinese fakes gemaakt die in omloop kunnen komen op b.v. Marktplaats of andere 2ehands-sites:

Cipollini
De Rosa
Cannondale
Look
BH
Argon18
Ridley
Scott
Mekk
Mendiz (race en MTB)
Time
Colnago
BMC
Focus (MTB)
Cube (MTB)
Wilier
Giant (race en MTB)
Bianchi (race en MTB)
Trigon

Het laatste slachtoffer is Canyon met de Ultimate en de Aeroad, maar dat had ik in het Canyon topic al vermeld.
Zit jouw merk er niet bij? Vraag het de Chinezen :lol:

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 12 jun 2016 19:58

Fijn Nico/monsieurpinot dat jullie, nadat ik mijn bijdrage van alle andere merken hierboven hebt geplaats, dit achteraf in je eigen eerste bijdrage overgenomen hebt, want het waren er nogal wat meer hé dan alleen Cervélo, Pinarello, Specialized en Canyon.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 12 jun 2016 20:09

Yep, jouw aanvullingen inderdaad.
ik zie dat Pinot ook de originele bijdrage al heeft aangevuld dus dan hoef ik het niet in mijn post meer te doen die te ver naar onderen staat.

Ik zal het stukje IE nog wat verder uitbreiden en nog iets schrijven over uitputting van het merkrecht.
Zal ook even nadenken over het extern hosten van afbeeldingen.
Veel van die imageservers ruimen na een bepaalde periode afbeeldingen op.
Zit te denken om dat even op een apart domein te hosten dan weten we zeker dat die afbeeldingen blijven staan.

Heb jij nog tips Jaap?
Misschien goed om ff via de mail oid contact te hebben.
Zie alleen dat jij de pb optie geblokkeerd hebt dus ik kan je niet PM'en.
Misschien kunnen we nog iets meer met dit topic dan alleen hier de neppers posten.

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 12 jun 2016 20:10


Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jun 2016 20:11

Jaap Telder schreef:Fijn Nico/monsieurpinot dat jullie, nadat ik mijn bijdrage van alle andere merken hierboven hebt geplaats, dit achteraf in je eigen eerste bijdrage overgenomen hebt, want het waren er nogal wat meer hé dan alleen Cervélo, Pinarello, Specialized en Canyon.
Dit komt me toch nogal sarcastisch over. Is het nu weer niet goed en zit je te te zeveren over het feit dat Nico/monsieurpinot merken hebben overgenomen uit jou post zonder daar jou en 20 advocaten over te hebben geraadpleegd?

Mijn post nogal overdreven wellicht en je hebt goede punten maar zo help je jezelf om zeep. Zonde!!

Niet zo kinderachtig he.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 jun 2016 20:36

Jaap Telder schreef:Fijn Nico/monsieurpinot dat jullie, nadat ik mijn bijdrage van alle andere merken hierboven hebt geplaats, dit achteraf in je eigen eerste bijdrage overgenomen hebt, want het waren er nogal wat meer hé dan alleen Cervélo, Pinarello, Specialized en Canyon.
Ben je niet gewoon blij dat er iets constructiefs met je input gedaan wordt of wil je soms de filmrechten? :lol:
Ik ben blij met dit topic want ik vind het een ongrijpbare materie. Bovendien hou ik niet van oplichterij dus :winkthumb: .
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 12 jun 2016 22:02

Potverdrie...beginnen ze weer te kloten op mij.

@mosieurpinot/moderator: kijk naar de reacties van TumTumTum en Zorro!

Ik kan ook niets doen of ze springen op mijn nek en verdenken mij gelijk van van alles en nog wat!
Er wordt weer idioot hysterisch gereageerd op een bijdrage van mij, puur omdat IK het ben.

HET BLIJFT MAAR DOORGAAN!!! Ze zijn er gewoon op uit mij ook hier weer zwart te maken.
Schop die lui er vanaf, please...

Plaats reactie